بازارگرمی‌های مسئولان در هوای گرم تابستان و افزایش مکرر قیمت مرغ

قیمت مرغ در یک ماه اخیر دوباره شاهد افزایش قیمت بوده است بگونه‌ای که علی‌رغم مصوبه ستاد تنظیم بازار در خرده فروشی‌ها بیش از قیمت مصوب عرضه می‌شود.
سال گذشته قیمت مرغ پر کشید و شب عید نوروز تا 16000 تومان نیز بالا رفت؛ این امر دولت را به تکاپو واداشت نهاده دولتی در اختیار مرغداران قرار دهد.
از فروردین‌ ماه سال جاری با اتخاذ تدابیر و اعطای نهاده طیور با ارز 4200 تومانی به مرغداران، مرغ به قیمت 11500 تومان رسید و حتی در برهه‌ای 1000 تومان کمتر از این قیمت در بازار عرضه می‌شد.
اما در یک ماه اخیر قیمت مرغ دوباره اوج گرفت؛ ستاد تنظیم بازار کشور بعد از اعتراض مرغداران مبنی بر عدم صرفه اقتصادی، پس از حساب‌وکتاب‌هایی قیمت مرغ را 12900 تومان مصوب کرد.


اما گویا گوشی بدهکار نیست و در این میان تنها مصرف‌کنندگان هستند که متضرر می‌شوند و قیمت مرغ روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند؛ حالا ستاد تنظیم بازار کشور اعلام کرده که واحدهای متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر گفته است: اگرچه برای کاهش قیمت مرغ سیاست‌هایی مانند وضع عوارض برای صادارت در نظر گرفته شده است اما در صورتی که ظرف روزهای آینده مرغ موردنیاز تامین نشود، واردات مرغ در دستور کار قرار می‌گیرد.
عباس تابش گفت: براساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ زنده اصلاح و نرخ آن 8 هزار و 550 تومان شد تا مصرف‌کننده مرغ را با قیمت 12 هزار و 900 تومان خریداری کند.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان تشکل‌ها موضوعاتی مانند تلف شدن به دلیل گرما و نبود واکسن و... را دلیل کمبود عرضه مرغ به بازار مطرح می‌کنند که در پی این موضوع عرضه به بازار کاهش پیدا کرده است.
رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده با تاکید بر اینکه تلف شدن مرغ و... اتفاقات خلق الساعه‌ای نیستند، گفت: ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی باید برای جلوگیری از کاهش تولید و عرضه، به جای جوجه ریزی حداقل، باید با حداکثر ظرفیت جوجه ریزی می‌کردند، در تابستان هر سال با افزایش دما و.. روبه‌رو می‌شویم و شرایطی مانند تلف شدن مرغ و... قابل پیش‌بینی بود.
تابش گفت باید با افزایش جوجه‌ریزی عرضه مرغ به بازار بیشتر می‌شد، و افزود: درحال حاضر میزان عرضه مرغ به بازار کاهش پیدا کرده است و در راستای حل این مشکل جلسات متعددی نیز برگزار شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بازرسان سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده نظارت شدیدی بر بازار دارند، ادامه داد: در برخی موارد قیمت مصوب مرغ در واحد تولیدی نیز رعایت نمی‌شود، بازرسان سازمان حمایت از مصرف‌کننده با تولیدکنندگانی که قیمت مصوب را رعایت نکنند برخود کرده و پرونده تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به اقدامات سازمان حمایت از مصرف‌کننده برای کاهش قیمت مرغ، افزود: با وضع عوارض، صادرات مرغ محدود شد ازسوی دیگر شرکت پشتیبانی امور دام از تمام ذخایر برای تامین کسری بازار مرغ استفاده می‌کند.
ازسوی دیگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران قبلا گفته بود بناست 700 تن مرغ مازاد تولیدی سایر استان‌ها برای تنظیم بازار به تهران تزریق شود.
محمد امامی امین این موضوع را نیز گفت که همواره دست دلالان بازار را از تعادل خارج می‌کند و باید این موضوع را پذیرفت که همیشه سودجویان در کمین بازار هستند.
امامی امین این را هم گفت که این بار تنها عامل افزایش قیمت مرغ فقط دلالان و سودجویان نبودند، افزایش دمای زمین و گرمای تابستان بر وزن جوجه‌ها و جوجه ریزی تولیدکنندگان تاثیرگذاشته است.
البته باید این سوال را از مسئولان پرسید که مرغداران دیروز و امروز نیست که وارد این شغل شده‌اند و مواردی از جمله گرمای هوا همیشه مطرح بوده است، باید از آنان پرسید چرا سالیان گذشته گرمای هوا موجب افزایش چند هزار تومانی قیمت مرغ نشده بود؟!
شاید موضوع مهم دیگری که در این میان تامل برانگیز است نبود هماهنگی‌ها بین وزارتخانه‌های اقتصادی مانند صنعت،معدن و تجارت و جهاد و کشاورزی است که دیگر علل گرانی مرغ در کنار این مورد رنگ می‌بازد.
رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در اظهار نظری مدعی شده بود پیش از این از وزارت جهاد کشاورزی خواسته بودیم تا در راستای تامین بازار مرغ میزان جوجه‌ریزی را افزایش دهد ولی علیرغم این مساله یک دوم تزریق مرغ کاهش یافته است.
تابش گفت: همچنین از وزارت جهاد خواستار شدیم تا صادرات مرغ را ممنوع کند، صادرات در شرایطی که مصرف‌کننده مرغی برای مصرف ندارد چه فایده‌ای دارد. چه فایده‌ای دارد که 2 سنت وارد کشور شود درحالی که وضعیت بازار مرغ مناسب نیست.
رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: وزارت جهاد کشاورزی دلیل کاهش عرضه مرغ را تلفات در فصل تابستان اعلام می‌کند درحالی که این مساله قابل پیش‌بینی بوده است و می‌توانست با افزایش جوجه‌ریزی این مشکل را جبران کند.
افزایش قیمت و بی‌ثباتی تنها به مرغ و گوشت مربوط نیست و بسیاری از کالاها هم طی این دوسال اخیر دست خوش تغییرات قیمتی بی‌حد و حسابی شده است اما مسئولان تنها به وعده‌ها و هشدارهای نظارتی اکتفا می‌کنند و بابت کوچک شدن سفره مردم عذرخواهی می‌کنند.
پرسش مردم این است که چطور می‌شود مسئولان ماه‌ها قبل از آغاز مناسبت‌ها و دهه‌های مذهبی و آیینی و انقلابی به فکر تولید سریال و برنامه‌های مختص آن روزها می‌افتند اما هیچ برنامه مدون و وِیژه‌ای برای روزهای پایان سال و شب عید، یا مانند همین موضوع گرانی مرغ و روزهای گرم سال که موجب تلفات وعرضه کم این ماده غذایی به بازار می‌شود نیستند و قصه افزایش قیمت و نایابی اجناس باز در مقاطعی از سال تکرار می‌شود.
انتظار این است که دولت با ارائه برنامه‌های دقیق و نظارت‌های کافی و برآورد نیاز بازار به صورت روزانه، ماهانه یا فصلی از دغدغه مردم برای تامین ما یحتاج روزانه خود بکاهد و فروشندگان هم با کم کردن حاشیه سود، در جهت ثبات بازار گام بردارند.
سایر اخبار این روزنامه
بهره‌برداری از 40 طرح صنعت گاز در سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی: شناور مسافری 158 نفری ساخت ایران در قشم رونمایی شد گزارشی از وضعیت فعلی کارخانه‌های «کاغذ پارس» هفت تپه و «کارون» شوشتر چرا کارخانه‌های کاغذ سازی خوزستان رونق نمی‌گیرند؟ وزیر خارجه اردن: هیچ صلحی بدون پایان اشغالگری اسرائیل وجود ندارد رئیس جمهور در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه: ظریف، رسول امین نظام بوده و هست سفر به قطعه‌ای از بهشت(1) اسامی نفرات برتر آزمون سراسری 98 اعلام شد بازارگرمی‌های مسئولان در هوای گرم تابستان و افزایش مکرر قیمت مرغ با حضور وزیر دفاع انجام شد؛ رونمایی از بمب‌های هواپایه هدایت‌شونده نقطه‌زن یاسین، بالابان و سری قائم معاون امور مجلس رئیس جمهور: دولت با تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مخالف است معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با روزنامه جمهوری اسلامی: هیچ خدمتی ازخانواده شهدا و ایثارگران در حوزه درمان کم نشده است تعداد مدارس برکت امسال به 1250 مدرسه می‌رسد معاون امور مجلس رئیس جمهور: دولت با تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مخالف است وزیر اطلاعات: وزارت اطلاعات برای خودی‌ها امنیت‌آور و دشمنان رعب‌آور است ظریف ارتحال آیت‌الله محسنی را به دولت و ملت افغانستان تسلیت گفت رژیم کودتائی ژنرال سیسی پادوی اجرائی معامله قرن