تعامل هنرمندان با قوه قضائیه سالم‌تر می‌شود



مریم سادات گوشه
خبرنگار


بعد از دو سال تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری قوه قضائیه دیروز مجتمع شماره ۳۵ شورای حل اختلاف تهران ویژه فرهنگ، هنر و رسانه افتتاح شد. از این پس اهالی فرهنگ، هنر و رسانه می‌توانند با حفظ شئونات اجتماعی‌شان در یک شورای حل اختلاف مختص به خود به اصلاح دستورالعمل‌ها و رسیدگی به شکایت مربوط به خود بپردازند. در این مراسم که پیش از ظهر روز سه‌شنبه در مجتمع شورای حل اختلاف اصناف برگزار شد، حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری معاون قضایی قوه قضائیه و رئیس شوراهای حل اختلاف کشور، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمود دعایی  مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه سخنرانی کردند.
سید عباس صالحی در این مراسم ضمن گرامیداشت روز خبرنگار از تأثیر حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در جامعه سخن گفت؛ حوزه‌ای که به اعتقاد او تأثیرش در تمام حوزه‌های اجتماعی محسوس است. صالحی در ادامه سخنانش خطاب به مسئولان قوه قضائیه بر چند نکته مهم در خصوص اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تأکید کرد: «در دوره جدید قوه قضائیه، امیدواری بسیاری به وجود آمده تا مناسبات اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با این قوه، شکلی سالم‌تر و صحیح‌تر به خود بگیرد. در خصوص طرح مسائل قضایی این بخش از اجتماع، باید به چند مسأله توجه کنیم که نخستین‌شان ویژگی‌های شخصیتی و منزلتی اصحاب هنر است. آن‌ها به دلیل مسائل شخصیتی و کاری‌شان، باید به شکلی با دستگاه قضایی مرتبط شوند که لطافت‌ها، ظرافت‌ها و جایگاه منزلتی و اجتماعی‌شان حفظ شود و در جامعه نسبت به منزلت اجتماعی شان سوءبرداشت نشود. البته این مسأله باید به شکلی انجام شود که عدالت قضایی زیر پا گذاشته نشود».
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌هایش بر اصلاح ساز و کار دادرسی هنرمندان تأکید کرد و گفت: «نکته بعدی، طولانی‌ بودن مسیر دادرسی در دستگاه قضایی است که باعث می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر برای احقاق حق خود، کمتر به این دستگاه مراجعه کنند. باید هزینه‌های بالای مراجعه به آن را نیز اضافه کرد. نکته سوم، گستردگی شاخه‌های فعالیت فرهنگ، هنر و رسانه است که می‌طلبد اختلافات، دعاوی و مسائل مطرح شده در این زمینه با کالبدشکافی تخصصی همراه شود و نظام دادرسی مختص به خود را داشته باشد. مثلاً نویسندگی خود 20 تا 30 شاخه دارد که در نظام قضایی باید شناخته شده باشد». او در ادامه سخنانش گفت: «بسیاری از گروه‌های فعال در اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به ترمیم برخی از دستورالعمل‌های خود نیازمندند که منجر به ایجاد اختلاف میان آنها شده است. نگاه به پرونده‌های ورودی به این شورا، به آنها کمک می‌کند بدانند برای حل اختلافات به چه شکلی دستورالعمل‌های خود را اصلاح کنند و چگونه نگاه پیشگیرانه‌ای به این موضوعات داشته باشند». صالحی با تأکید بر این‌که مسائل حقوقی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در ایران به اندازه مسائل حقوقی سایر حوزه‌ها پیشرفت نداشته است و مدل‌ها و متمم‌های حقوقی مناسبی برای آنها شکل نگرفته، ابراز امیدواری کرد که این مجتمع بتواند در این زمینه به کمک اصحاب فرهنگ بیاید. وی همچنین تصریح کرد: «باید به سمتی برویم که کار کارشناسی در حوزه قضایی فرهنگ شکل بگیرد و کارشناسانی که به همه اضلاع کار قضایی و فرهنگی تسلط دارند، با آن درگیر شوند. هر چه در این نظام بیشتر حرکت کنیم، داوری پایانی به عدالت نزدیک‌تر است».
حجت‌الاســــــلام حکـــــمت‌علی مظفری معاون قوه قضائیه نیز در این نشست، افتتاح مجتمع شماره ۳۵ را عامل مهمی در کاهش پرونده‌های قوه قضائیه دانست و دراین ‌باره گفت: «امیدواریم بتوانیم در اقشار و اصناف مختلف از مسیر شوراهای حل اختلاف، به صلح و سازش برسیم. چراکه بیش از ۳۰ درصد پرونده‌های شورای حل اختلاف به صلح و حل می‌انجامند و شوراها می‌توانند نقش مهمی در کاهش پرونده‌های بخش قضایی داشته باشند».
همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی به نمایندگی از اهالی رسانه، به سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: «بسیار خوشحالیم در دورانی زندگی می‌کنیم که یادگاران شهید بهشتی در قوه قضائیه، متصدی امور هستند و بشارت حرکت تازه‌ای را می‌دهند. جامعه هنری کشور ما، شریف و ظریف است که ممکن است گاهی در برخورد با برخی از پدیده‌ها، درک نشود». وی ابراز امیدواری کرد که اهالی مطبوعات، شاهد کمترین مراجعه به دادگاه باشند. وی تأکید کرد: «ما به سلامت و حسن‌ظن مسئولان قوه قضائیه و نیز سلامت نفس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطمینان داریم و به تدبیر آنها نیز دل می‌بندیم و امیدواریم که اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه نیز شاهد کمترین مراجعه به این مجموعه باشند».
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه هم در ادامه این مراسم گفت: «بر اساس رویکرد جدید و تأکید رئیس دستگاه قضایی بنا داریم تا جایی که امکان دارد از اهالی رسانه شکایتی نداشته باشیم مگر آن جایی که به حقوق مردم و آرمان‌های نظام و ارزش‌های اسلامی تعرض شود». وی خاطرنشان کرد: «امروز دستگاه قضایی رویکرد جدیدی را آغاز کرده است و به موازات آن انتظارات جدیدی از سایر نهادها و دستگاه‌ها دارد تا همگام و همسو با هم به کارآمدی بیشتر نظام جمهوری اسلامی کمک کنند».