قاچاقچیان، لوازم خانگی ایرانی را با برند خارجی می‌فروشند

سید مرتضی میری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره ورود لوازم خانگی قاچاق به کشور، اظهارداشت: با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی ورود لوازم خانگی قاچاق به کشور نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.
رئیس‌اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران افزود: هر چقدر واردات قانونی کالا سخت‌تر شود به همان نسبت واردات قاچاق بیشتر می‌شود. بطوری که مشاهده می‌شود علیرغم ممنوعیت واردات لوازم خانگی فروشگاه‌ها، نوع خارجی این کالاها را عرضه می‌کنند.
میری با بیان اینکه لوازم خانگی قاچاق دو بخش است، گفت: بخشی از لوازم خانگی قاچاق از طریق پیله‌وری و کول‌بری و از مرزهای غربی کشور مثل بانه و مرزهای جنوبی به کشور وارد می‌شود اما بخشی دیگر، مصنوعات داخلی است که با برند لوازم خانگی خارجی عرضه می‌شود.
وی با‌اشاره عرضه لوازم خانگی تقلبی، تصریح کرد: قاچاقچیان لوازم خانگی داخلی را به مرزهای غربی کشور منتقل کرده و با نصب برند خارجی، با چند برابر قیمت به عنوان لوازم خانگی خارجی به فروش می‌رسانند.


رئیس‌اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران ادامه داد: از آنجا که عرضه لوازم خانگی تقلبی از طریق فضای مجازی و پیامک انجام می‌شود بنابراین به مردم توصیه می‌شود تا در هنگام خرید لوازم خانگی دقت کنند که حتما کالای خود را از فروشگاه‌های معتبر دارای جواز کسب خریداری کنند تا در صورت بروز هر نوع مشکلی بتوانند مسئله را از طریق تعزیرات و سامانه 124 و همچنین اتحادیه دنبال کنند.
میری درباره واردات قاچاق لوازم خانگی گفت: برخی از مردم لوازم خانگی را در دبی خریداری و در آنجا به قاچاقچی تحویل می‌دهند و قاچاقچی آن کالا را در تهران به آنها تحویل می‌دهد.
رئیس‌اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی همچنین در رابطه با وضعیت تولید لوازم خانگی گفت: قول داده شده بود که در صورت ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تولیدات داخلی بازار را تامین کند اما این اتفاق نیفتاد.
وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی‌اشباع است، افزود:‌اشباع بودن بازار به دلیل افزایش تولید نیست بلکه مردم قدرت خرید ندارند و همین امر باعث رکود بازار شده است.  البته با توجه به پرداخت ارز نیمایی به بخش‌های تولیدی لوازم خانگی حدود دو ماه است که قیمت در این بخش افزایش نیافته است.
گفتنی است، قاچاق کول بری و مسافری اگر چه امری مذموم است، اما مانند قاچاق سازماندهی شده و از طریق مبادی رسمی، نمی‌تواند به بازار آسیب برساند. با توجه به قیمت فعلی دلار، واردات یا قاچاق لوازم خانگی به صرفه نیست، مگر واردکنندگان به دنبال دریافت ارز نیمایی و فروش آن در بازار آزاد باشند.
سایر اخبار این روزنامه
گوشت 100 هزار تومان، پراید 50 میلیون /دولت هنوز از برکات برجام می‌گوید! گوشت 100 هزار تومان، پراید 50 میلیون /دولت هنوز از برکات برجام می‌گوید! داستان یمن در ماه‌های پایانی (یادداشت روز) اخبار ویژه هزاران سرباز هندو برای قلع و قمع مسلمانان وارد کشمیر شدند! قاچاقچیان، لوازم خانگی ایرانی را با برند خارجی می‌فروشند اعلام نتایج اولیه و اسامی نفرات برتر آزمون سراسری سال 98 دانشگاه‌ها برگزاری جشن ازدواج ۱۵۰ زوج در قم چرا دشمن از «ایرانِ پرجمعیت» هراس دارد؟ آقای روحانی! مردم به «وعده»‌ها رای دادند، نه «ادعا»‌ها (نکته) رونمایی از بمب‌های هواپایه هدایت‌شونده نقطه‌زن عرضه ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن مواد اولیه پتروشیمی ‌در بازار آزاد از طریق شرکت‌های کاغذی رزمایش بی‌سر و صدای آمریکا و کره‌جنوبی از ترس واکنش پیونگ‌یانگ با ما در فضای مجازی همراه باشید گوشت 100 هزار تومان، پراید 50 میلیون /دولت هنوز از برکات برجام می‌گوید! گوشت 100 هزار تومان، پراید 50 میلیون /دولت هنوز از برکات برجام می‌گوید!