در سه ماهه نخست امسال؛ تراز تجاری 1.2 میلیارد دلار مثبت شد

تراز تجاری کشور در سه ماهه نخست امسال با مازاد یک میلیارد و 216 میلیون دلار همراه بوده است.
معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند صادرات و واردات کشور در سه ماهه نخست امسال براساس آمار گمرک پرداخته و نوشته است: براساس جدیدترین آمارهای مقدماتی که در هفته دوم مردادماه منتشر شده، در سه ماهه نخست 1398 بالغ بر 10 میلیارد دلار واردات و حدود 11.5 میلیارد دلار صادرات کالایی بدون احتساب نفت خام انجام شده است.
براساس این گزارش پنج مقصد عمده صادرات کالایی ایران در فصل بهار به ترتیب چین با رقم 2.6 میلیارد دلار، عراق با 2.4 میلیارد دلار، ترکیه با 2.2 میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 925 میلیون دلار و افغانستان با 535 میلیون دلار بوده‌اند.
مقاصد صادراتی ایران نیز در مدت زمان مشابه نسبت به سال قبل از آن با تغییراتی همراه بوده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات مربوط به جایگاه ترکیه به عنوان مقصد عمده صادراتی ایران بوده است.


معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران نوشته است: ترکیه که در سه ماهه 1397 در فهرست پنج مقصد عمده صادراتی ایران قرار نداشته، در فصل بهار امسال به جایگاه سوم ارتقاء پیدا کرده است. صادرات کالایی ایران به ترکیه در این مدت نسبت به سال قبل 5 برابر شده و به 2.2 میلیارد دلار رسیده است.
افزایش 5 برابری صادرات بدون نفت خام ایران به ترکیه درحالی توسط گمرک اعلام می‌شود که براساس آمار ترکیه کل صادرات کالایی همراه نفت خام ایران به این کشور طی 5 ماهه نخست سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش یافته است.
این گزارش می‌افزاید صادرات ایران به امارات با کاهش 56 درصدی و به افغانستان کاهش 32 درصدی را تجربه کرده‌اند.
پنج مبدا عمده واردات کالایی ایران نیز در فصل بهار امسال، چین با رقم 2.3 میلیارد دلار، امارات با 1.5 میلیارد دلار، ترکیه با 1.3 میلیارد دلار و آلمان با 514 میلیون دلار بوده‌اند.
مبادی عمده وارداتی ایران نیز طی این مدت دستخوش تغییراتی بوده است. جمهوری کره از فهرست 5 مبدا نخست وارداتی ایران خارج شده و هند جایگزین آن شده است. طی سه ماهه نخست سال 1398 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، واردات ایران از هند بیش از 2 برابر شده و به 1.2 میلیارد دلار رسیده است.
واردات کالایی ایران از ترکیه نیز طی سه ماهه 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 2 برابر شده است. این درحالی است که واردات ایران از کشورهای چین، امارات و آلمان کاهشی بوده است.
طی سه ماهه نخست امسال، بیشترین صادرات و واردات کالایی کشور مربوط به اردیبهشت ماه بوده است. در این ماه ارزش صادرات کالایی بدون نفت خام حدود 5.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به فروردین ماه حدود 2.3 برابر شده و نسبت به سال 97، رشد 28 درصدی را تجربه کرده است. با توجه به سابقه قبلی عملکرد ماهانه صادرات بدون نفت خام کشور، این رقم مقداری قابل تامل است.
سایر اخبار این روزنامه
دکتر ظریف: امنیت و پیشرفت ایران قابل خرید و فروش نیست حجت‌الاسلام سید محمود دعایی: ظریف یک تنه در برابر گاندوهای داخلی و کابوهای خارجی ایستاد دکتر لاریجانی، رئیس مجلس: ظریف نماد ورزیدگی و سختکوشی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است در سه ماهه نخست امسال؛ تراز تجاری 1.2 میلیارد دلار مثبت شد تابلو شعب بانک‌های ادغامی تا پایان امسال یکسان می‌شود رئیس قوه قضاییه: مساله اصلی ما مبارزه با فساد، تبعیض و تجاوز به حقوق عامه است طرح سیسی برای تخلیه شبه‌جزیره سیناء وارد فاز اجرایی شد حمله پهپادی نیروهای حفتر به یک مراسم عروسی در لیبی 80 کشته و زخمی به دنبال داشت تدابیر ویژه دولت برای اتمام طرح‌های مسکن مهر معاون وزیر صمت: بازار مرغ را با واردات تنظیم می‌کنیم ترامپ، فرمانده کل نژادپرستان تابلو شعب بانک‌های ادغامی تا پایان امسال یکسان می‌شود در جلسه هیات دولت انجام شد؛ اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای بازسازی و جبران خسارت‌های زلزله مسجد سلیمان رئیس قوه قضاییه: مدیران قضایی مجدانه پیگیر مطالبات مردم باشند