وزیر خارجه: بگذارید کارم را انجام دهم تحریم خارجی، حمله‌ داخلی

الهام برخوردار
او همواره آماج حملات بوده است. این مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها تمامی ندارد و گویا قرار هم نیست اتمام پیدا کند‌. هر روز شدیدتر از دیروز، به نام انتقاد مانع اجرای ادامه کار می‌شوند. ماجرا فقط مختص به چند سال اخیر نیست بلکه از زمان روی کار آمدن محمدجواد ظریف، سکاندار وزارت خارجه، منتقدان و مخالفان او یک روز بیکار ننشستند و به هر بهانه‌ای سعی کردند شدیدترین حملات را روانه او و تیم مذاکره کننده دستگاه دیپلماسی کشور کنند. یک روز برجام را بهانه می‌کنند، یک روز هم اف‌ای‌تی‌اف. حتی زمانی که او از سوی آمریکا تحریم شد با توجه به اینکه این امر با واکنش‌های داخلی و خارجی زیادی در حمایت از او مواجه شد‌ و اکثر مسئولان و فعالان سیاسی از وزیر خارجه کشورمان در مقابل این اقدام بچگانه آمریکا حمایت کردند اما باز منتقدان با کنایه به این موضوع پرداختند و از تحریم ظریف چندان ناراحت نشدند و حتی باعث اتحاد مخالفان او نیز شد.
مخالفان به دنبال چه چیزی هستند و چرا مانع از ادامه کار ظریف آن هم در شرایطی که کشور به همبستگی نیازمند است، می‌شوند؟ حداقل تدبیر و توجه به منافع ملی اقتضاء می‌کند در شرایطی که کشور از سوی آمریکا که در یک اقدام ناعادلانه تحریم‌های یکجانبه‌ای را در ارتباط با کشورمان قرار داده است، لااقل دلواپسان و مخالفان ظریف سنگ‌اندازی نکنند و مانع کار وزیر خارجه در این شرایط خطیر نشوند. آنها حاضرند منافع ملی را فدای اختلافات درونی خود با یک جریان و نهاد کنند. حتی با تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر همدلی و همکاری همه ارکان نظام، باز هم دست از اختلاف‌افکنی و ایجاد مانع بر سر راه مسئولان نظام بر نمی‌دارند.
مخالفان دولت همواره تلاش کرده‌اند که با راه‌اندازی موج اعتراض، دولت و وزیر امور خارجه را زیر شدیدترین فشارها قرار دهند اما این فشارها در واقع بازی در زمین دشمن است. دلواپسان حتی تا جایی پیش رفتند که چندی خواستار استعفای وزیر امور خارجه‌ای شدند که طبق نظرسنجی‌ها یکی از محبوب‌ترین وزرای دولت تدبیر و امید است و در قامت دیپلماتی کارکشته، کشتی دیپلماسی کشور را در میان امواج توطئه و دشمنی‌های خارجی به پیش می‌برد.


نباید فراموش کرد که دستگاه دیپلماسی کشور در حال حاضر از چندین جهت تحت فشار قرار دارد. از یک سو با خروج یکجانبه آمریکا از قرارداد برجام، مردم و مسئولان از وزارت امور خارجه انتظار دارند که راهکاری برای حل این بحران و بهبود شرایط اقتصادی کشور بیندیشد، از سوی دیگر اروپا تاکید دارد که انتظار داریم برای اجرایی شدن کامل ساز و کار مالی‌ اینستکس لوایح چهارگانه FATF توسط ایران امضا شود. ظریف سنجیدگی و ظرافت زیادی به خرج داد تا ضرب مخالفان سنگین نباشد اما افاقه نکرد. بعد از صحبت‌های ظریف درباره بخشی از پشت پرده مخالفان لوایح چهارگانه مربوط به سازمان FATF کافی بود تا تندروها دوشادوش هم علیه او صف‌آرایی کنند. در جریان بررسی لایحه پالرمو یا همان مبارزه با پولشویی، یکی از لوایح چهارگانه اف‌ای‌تی‌اف، سخنان و اظهارات ظریف بار دیگر باعث شد که موج حملات به وزارت خارجه شدیدتر شود. حتی با وجود تاکیدات مکرر محمدجواد طریف مبنی بر اینکه دستگاه خاصی را به پولشویی متهم نکرده اما نماینده‌ها و رسانه‌های دلواپس، به دروغ خود ادامه دادند و علیه ظریف شدیدترین حملات صورت گرفت. درواقع بعد از مواضع ظریف درباره پولشویی در ایران عده‌ای در مجلس کار خودشان را شروع کردند تا از ظریف در این زمینه سوال بپرسند و اگر هم شد، او را از وزارت برکنار کنند. جالب اینکه کریمی قدوسی، نماینده تندروی مجلس حتی در آن زمان پیش‌بینی کرد که ظریف استعفا خواهد داد. در حالی که وزیر خارجه گفته بود من اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی‌ها، نگرانی‌های صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند اما فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌ها و نگرانی‌ها، منافع اقتصادی است. بالاخره در کشور ما پولشویی یک واقعیت است. از پولشویی خیلی‌ها منفعت می‌برند.
اما موج تخریب‌ها به اینجا ختم نشد. یکی از اقدامات اخیر رسانه ملی یا به تعبیر حسن روحانی رسانه میلی با ساخت یک سریال به نام گاندو شدیدترین حملات را نصیب دولت و دستگاه دیپلماسی کشور کرد که با واکنش‌های زیادی در حمایت از دولت و ظریف روبه‌رو شد. درواقع یکی از پربحث‌ترین کارهای اخیر صداوسیما پخش سریال «گاندو» بود که در آن به دولت و دستگاه دیپلماسی کشور به‌خصوص محمدجواد ظریف حمله شد و به نوعی تخریب دولت روحانی و کابینه او هدف اصلی این سریال پرحاشیه بود. حملاتی که به وزیر خارجه در این سریال شده بود، به حدی بود که محمدجواد ظریف در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از موج توهین‌ها و تهمت‌ها گلایه کرده و نوشته بود حتی اگر بخشی از این حجم تخریب درست باشد، ادامه خدمت وی در سمت وزارت امورخارجه شرعا جایز نیست. رهبر انقلاب اسلامی نیز در پاسخ ظریف گفته بودند: «من مطلقا راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود».
با این حال مخالفان وزیر خارجه همچنان دست از حملات خود برنداشته و تندتر از گذشته ادامه می‌دهند و گویا منافع ملی نزد آنها از کمترین درجه اهمیت برخوردار است‌ به صورتی که روز گذشته محمدجواد ظریف، سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی به مناسبت روز خبرنگار، باز هم از حمله تندروها و مانع‌تراشی برای ادامه کار خود گله کرد و از آنها درخواست کرد که به خاطر منافع ملی هم که شده سنگ‌اندازی نکرده و منافع کشور و نظام را فدای منافع گروهی و جناحی خود نکنند. البته نباید فراموش کرد که همین نشست خبری وزیر خارجه نیز که به صورت زنده برگزار شد با توقف و برای دقایقی با قطعی در پخش از شبکه خبر همراه بود.
به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ مانع کار ما نشوند
وزیر خارجه کشورمان درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات 1400 و در پاسخ به این سوال که برخی از منتقدان شما ادعا می‌کنند که شما قصد دارید در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شوید و شاید علت برخی از فشارهای داخلی به شما در این چارچوب باشد، گفت: من پیش از این نیز در این زمینه اعلام موضع کرده‌ام و گفته‌ام که قصد ندارم در این حوزه ورود پیدا کنم. من اکنون در برابر تمام جهان اعلام می‌کنم که من آن کار را بلد نیستم و دنبال آن کار نمی‌روم و به کسانی که نگران ۱۴۰۰ هستند می‌گویم نگران ۱۴۰۰ نباشند و بگذارند ما کاری را که بلدیم انجام دهیم و به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ مانع کار ما نشوند، من مخلص این افراد نیز هستیم.
ظریف ادامه داد: اگر این دوستان بخواهند، حاضرم در محضری که آنها می‌گویند حضور پیدا کنم و تعهد محضری بدهم که من در ۱۴۰۰ در خانه هستم و یا در دانشگاه و قصد ورود به عرصه‌ای که آنها نگرانش هستند ندارم.
نمی‌دانم چگونه برخی ادعای ولایتمداری دارند اما توهین می‌کنند؟
وزیر خارجه در ادامه نشست خود با رسانه‌ها با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جلسات همواره با سعه‌صدر نظرات مختلف را می‌شنوند، ادامه داد: من به عنوان یک کارشناس نظرات خود را در جلسات مطرح می‌کنم ولی تصمیم‌گیری با در نظر گرفتن مجموعه نظرات اتخاذ می‌شود و رهبری جمع‌بندی نهایی را می‌کنند. این طور نیست که هیچ کس دیگری صحبت نکند. در جلسات نظرات مختلف مطرح شده و سپس مقام معظم رهبری جمع‌بندی می‌کنند. ظریف با بیان اینکه مقام معظم رهبری با دقت در جلسات به اظهار نظر افراد گوش می‌دهند و با سعه‌صدر به افراد دستور می‌دهند که نظرات کارشناسی خود را مطرح کنند، ادامه داد: گاهی در یک جلسه نظر ایشان چیز دیگری بوده ولی براساس نظرات مختلفی که در جلسه مطرح می‌شود نظرشان را تغییر می‌دهند چرا که با سعه‌صدر نظرات مختلف را می‌شنوند و تاکید دارند که در بیان نظرات، افراد خودسانسوری نکنند و این از نعمات ما است.
وی ادامه داد: برخی در داخل کشور و یا بیرون از آب می‌خواهند تصویر غلط ارائه دهند در حالی که من همیشه از محبت‌ها و الطاف مقام معظم رهبری برخوردار بوده‌ام و از این بابت از ایشان سپاسگزارم. مقام معظم رهبری همواره در موضوعات مختلف تاکید دارند که مسئولان نظر خود را بدون خودسانسوری و آزادانه بیان کنند اما برخی می‌خواهند تصویر دیگری ارائه کنند. من همیشه مورد لطف مقام معظم رهبری بوده‌ام که مورد آخر آن را نیز در گزارش‌ها دیدید و من نمی‌دانم چگونه برخی ادعای ولایتمداری دارند اما توهین می‌کنند؟
سایر اخبار این روزنامه
به دنبال حکم دیوان عدالت اداری برای یک زن، سخنان دوگانه‌ای از مجاز بودن استفاده از موتور شنیده می‌شود جلال خوش‌چهره تردید در متحدان واشنگتن «ابتکار» از نتایج و پیامدهای اعلام روزانه قیمت‌ها گزارش می‌دهد تنظیم بازار با سامانه پیامکی؟! محمدجواد ظریف اعلام کرد اگر ده سال هم به عقب برگردم باز هم توافق هسته‌ای را امضاء می‌کنم غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی: ‌شرایط احمدی‌نژاد برای ائتلاف با اصولگرایان سنگین است وزیر صمت مطرح کرد: حمایت ویژه از سرمایه‌گذاران خارجی سخنگوی سازمان انرژی اتمی: در‌صورت جدیت اروپا شاید نیازی به گام سوم نباشد وزیر خارجه: بگذارید کارم را انجام دهم تحریم خارجی، حمله‌ داخلی اسماعیل آذر در گفت‌وگو با «ابتکار» از دلایل علاقه ناشران به چاپ کتاب‌های سلبریتی‌ها می‌گوید معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه است سردار فدوی: آمریکایی‌ها در رویارویی با سپاه در خلیج فارس مغلوب محض بوده‌اند رئیس قوه قضاییه: رفتار نابخردانه مقابله با سیاست جبران