همراهی چهره های شاخص سینمای ایران با رسول اف تا دادگاه همه برای یکی

همدلی- روز گذشته خبری در رسانه‌های ایران منتشر شد که در یک اتفاق نادر، هنگامی که یکی از فیلمسازان کشور به نام «محمد رسول‌اف» به سوی دادگاه انقلاب می‌رفت تا در آخرین مهلت تقاضای تجدید نظر در پرونده‌اش را ارائه کند، به همراه او و وکیل‌اش جمعی از بزرگان سینمای ایران تا در دادگاه انقلاب او را مشایعت کردند. محمد رسول‌اف به خاطر ساخت فیلم «لِرد» در دادگاه انقلاب به یک سال حبس محکوم شده و برای تجدید نظر خواهی درباره همین حکم به دادگاه رفت. عکسی هم از این شخصیت‌های سینمایی توسط خبرآنلاین مخابره شد که صحت خبر را کاملا تایید می‌کند. فقط کافی است که نام این چهره‌های تاثیرگذار و بزرگ سینمای معاصر را بخوانیم تا وزن این همراهی را بیشتر حس کنیم. به اسامی زیر توجه کنید: اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا، کیانوش عیاری، بهمن فرمان‌آرا، مجید برزگر، جعفر پناهی، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، رضا درمیشیان، حسن پورشیرازی، کیوان کثیریان، جمال رحمتی، محمدرضا موئینی، پیمان حقانی و مجتبی میرتهماسب. این اقدام صنفی از سوی سینماگران در میان اصناف فرهنگی و هنری کشور، بسیار نادر است، به همین دلیل همراهی آنها با واکنش‌های زیادی از سوی مردم و هنرمندان مواجه شد.
روز 29 تیر سال جاری، حکم یک سال زندان و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از عضویت در تشکل‌های اجتماعی و سیاسی به محمد رسول‌اف ابلاغ شد.
دو اتهام پیش پای رسول‌اف قرار دارد: اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام.
در پی بازجویی «رسول‌اُف» و توقیف فیلم «لِرد»، به نوشته کیان ثابتی«بیش از هفده‌هزار نفر با امضای طوماری خواهان رفع محدودیت‌ها علیه این فیلمساز ایرانی شدند. در بین امضاءکنندگان این طومار اسامی چند سینماگر مشهور جهانی مانند آتوم گویان، کن لوچ، میشل هانتکه، گوستاو گاوراس، ژرار دوپاردیو و ایزابل هوپر دیده می‌شود. همچنین ۲۰۰ سینماگر ایرانی- سال 96- در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خواستار رفع ممنوع‌الخروجی رسول‌اُف شدند. این نامه را سینماگرانی مثل مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی، داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد، مهدی فخیم‌زاده، لیلا حاتمی، علی مصفا، نوید محمدزاده، مهناز افشار، هدیه تهرانی و امین تارخ امضاء کرده بودند.» البته رئیس جمهوری هیچ واکنشی به این نامه نشان نداد و شواهد هم از پیگیر نشدن روحانی در باره پرونده رسول‌اف حکایت دارد.


به نوشته خبرآنلاین، یکی از سینماگران همراه رسول‌اف گفت: «هر کسی همراه خانواده‌اش به دادگاه می‌رود و ما خانواده محمد رسول‌اف هستیم.»
واکنش خانه سینما
خانه سینما در واکنشی محتاطانه از قوه قضاییه درخواست کرده در برخورد با سینماگران «بزرگوارانه و با شیوه فرهنگی» عمل کند.
در این بیانیه آمده است:«جامعه اصناف سینمای ایران - خانه سینما - از قوه قضاییه و قضات ارجمند آن انتظار دارد، در رسیدگی به موضوعات مرتبط با هنرمندان و سینماگران ایران از صدور احکام جنجال‌برانگیز و دامنه‌داری چون زندان و ممنوع‌الکاری خودداری و بزرگوارانه و با شیوه فرهنگی در این خصوص عمل کنند. قواعد و قوانین و عرف سینمای ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان بررسی هرگونه تخلفی را پیش‌بینی کرده است. ما از ریاست محترم قوه قضاییه خواهان توجه به پرونده جناب آقای محمد رسول‌اف هستیم و یقین داریم همکاران ما نیز حرمت و حیثیت سینمای ایران را در همه مراحل کاری رعایت می‌کنند.»
واکنش سینماگران به حکم رسول اف
جعفر پناهی
«محمد رسول اف می گوید: «از قاضی محترم پرسیدم آیا فیلم‌هایم را دیدید؟ گفت نه. گفتم پس چطور می‌خواهید قضاوت کنید. گفت تحلیلی که از سوی دستگاه‌های امنیتی درباره فیلم‌ شده برایش کافی است».
رضا درمیشیان
«با هر تفکر و اعتقادی مجازات «زندان» برای «فیلمساز» به خاطر «طرح موضوعات اجتماعی در فیلم» غیرقابل پذیرش است. بسیار متاسفم که «محمد رسول اف» محکوم به یک سال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور شده است. زندان جای هنرمندان نیست.»
عبدالرضا کاهانی
«محمد رسول‌اف را سال‌هاست می‌شناسم. فیلمساز جسور و با شخصیتی است....»
رسول صدر عاملی
«جای محمددر زندان نیست، او بیانیه نویس نیست، محمد فیلمساز است، یک فیلمساز صادق و با شرف که از نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی می‌گوید و بزرگنمایی می‌کند چون وظیفه سینما همین است، می‌توانید فیلمهایش را دوست نداشته باشید ولی زندان نه.»
سایر اخبار این روزنامه
مقام معظم رهبری: شکر نعمت «همسر خوب» رعایت اخلاق اسلامی در خانواده است حسین رویوران در گفت و گو با همدلی مطرح کرد: دولت سعودی نگاهی واقع‌بینانه به مسایل منطقه داشته باشد «همدلی» ریز دخل و خرج دولت در سال جاری را ارزیابی کرد دود کسری بودجه در چشم پروژه‌های عمرانی جلال جلالی‌زاده در تبیین فدرالیسم مورد نظر رئیس جمهور اسبق: پیشنهاد خاتمی یک فرصت است همدلی از خطر گسترش زندگی‌های تک نفره در جامعه گزارش می‌دهد خانواده در بحران گزارش همدلی از کنفرانس خبری محمدجواد ظریف ریاست‌جمهوری برای شما، دفاع ازایران برای من همراهی چهره های شاخص سینمای ایران با رسول اف تا دادگاه همه برای یکی داود هرمیداس باوند آمریکای ترامپ و ایران واکنش پلیس به حکم صدور گواهینامه موتورسیکلت‌ برای زنان داود هرمیداس باوند آمریکای ترامپ و ایران شایسته سالاری و الزامات آن! روز گذشته وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد انگلیس به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق می‌شود امیدها به چرخش ریاض و ابوظبی به سوی تهران