گزارش همدلی از کنفرانس خبری محمدجواد ظریف ریاست‌جمهوری برای شما، دفاع ازایران برای من

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری خود تاکید کرد سال 1400 کاندیدای ریاست جمهوری نخواهد شد
جواد شمس ـ تحریم شدن محمدجواد ظریف از سوی دولت آمریکا شرایط ویژه و جدیدی در عرصه دیپلماسی کشور ایجاد کرده است؛ طعن و لعن های دلواپسان داخلی نسبت به دیپلمات برجسته کشورمان پس از اعمال تحریم آمریکا، رنگ باخته است . دلجویی از ظریف در قبال عمل نابخردانه وزارت خزانه‌داری آمریکا، سرخط خبری این روزهای رسانه‌هاست . شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی ، قدرت رایزنی ، مهارت دیپلماتیک و نحوه مواجهه درست ظریف با رسانه ها را عامل تحریم وی از سوی دولت آمریکا تلقی کردند. منتقدان داخلی ظریف بدون آنکه انتقادهای تند و تیز تا چند وقت پیش خود و جوایزی را که بخاطر ساختن سریال گاندو در نقد ظریف گرفتند را به یاد بیاورند ، سکوت معنا داری پیشه کردند تا جایی که حتی حاضر نشدند کنفرانس خبری ظریف را ازشبکه خبر زنده پخش کنند . تیم ب داخلی در مواجهه با تحریم ظریف دچار پارادوکس شده و در یک مخمصه خود ساخته قرار گرفته است .از یک سو مایل است از جریان تحریم ظریف برای دمیدن به تنور جنگ و تقابل با غرب و آمریکا سود ببرد و از سوی دیگر نمی خواهد اعتبار و حیثیت سیاسی تحریم نصیب شخص ظریف شود .
آنچه مشهود است، فشارهای داخلی تیم ب بر ظریف از نظر کیفی و کمی، بسیار بیشتر از فشارهای خارجی از جمله دولتمردان کنونی آمریکاست. ظریف به خوبی متوجه این فشارها شده است و با جبهه‌گیری علیه آن، خواسته مهم‌اش را مطرح و در آن تاکید می‌کند که مخالفان اجازه دهند او به کارش ادامه دهد و اطمینان می‌دهد که هیچ‌گاه به دنبال ریاست جمهوری نخواهد بود. به این ترتیب تلاش می‌کند تا از میزان دست‌اندازی‌ها و سنگ‌اندازی‌های داخلی‌ها برای پیش‌برد برنامه‌های دیپلماسی بین‌المللی بکاهد. ظریف در کنفرانس خبری روز گذشته خود گلایه‌های متعددی دارد؛ از اینکه برخی نمی‌خواهند یا نمی‌گذارند دستگاه دیپلماسی از منافع ملی دفاع کند. یکی از دلایل مخالفت‌ها با او، نگرانی برخی از سیاسیون برای کاندیدا شدن وی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است. ادامه گزارش را به برخی از صحبت‌های ارائه شده از سوی محمدجواد ظریف در کنفرانس مطبوعاتی او که روز گذشته برگزار شد، اختصاص می‌دهیم.
ظریف عصبانی نیست اما ...


ـ امروز ایالات متحده در دنیا تنها است و نمی‌تواند ائتلاف ایجاد کند. امروز گفتمان یک‌جانبه‌گرایی، خصومت و قانون‌گریزی که در کاخ سفید متبلور شده و در دنیا شرارت می‌کند، از یک طرف وجود دارد و از سوی دیگر گفتمان صلح، قانون، فراگیری، همکاری و همراهی است که جمهوری اسلامی مطرح کرده است. برای اینکه امروز آمریکا در دنیا تنهاست. حتی در حوزه‌هایی که برای دیگران آمریکا نقش ابرقدرتی دارد، مثل نظامی هم نمی‌تواند ائتلاف ایجاد کند. کشورهای دیگری هم علیرغم ارتباطاتی که با آمریکا دارند، خجالت می‌کشند که اسم‌شان را در کنار آن بیاورند.
ـ ما با مردم آمریکا درگیری نداریم. دیروز بسیار متاسف شدیم که مردم بیگناه آمریکا گرفتار فرهنگ هفت‌تیرکشی، فرهنگ قلدری و زورمداری و تفویض خشونت هستند. فرهنگی که از جنگ به عنوان یک گزینه روی میز صحبت می‌کند. این فرهنگ امروز دیگر موفق نیست برای همین است که مجبور به تحریم اقتصادی شده و به آن روی می‌آورند و مسئولین کشور رهبری و حتی وزیر امور خارجه را هم تحریم می‌کنند.
ـ تحریم وزیر امور خارجه یعنی چه؟ یعنی شکست در گفت‌وگو و در دیپلماسی، امروز در دنیا تفاوت این دو گفتمان مشخص است. دنیای کنونی ما دنیای سلطه نیست. بازیگران و کنش‌گران متنبه شده‌اند. مراکز قدرت جابه‌جا شده است. انسان‌ها هم قدرتمند شده‌اند. حتی یک خبرنگار با یک موبایل یک برنامه مجازی می‌تواند دنیا را تسخیر کند. این ارزش دنیای ما است. کاری که رسانه می‌تواند انجام دهد، به خاطر جابه‌جا شدن قدرت است.
ـ ما امنیت خودمان را هیچ گاه نخریده و نخواهیم خرید، قابل فروش هم نیست، چرا که امنیت ما از مردم ما نشات می‌گیرد. همچنین ما پیشرفت خودمان را هیچ گاه نخریده و نخواهیم خرید چرا که پیشرفت ما از مردم نشات می‌گیرد. هر اندازه که به ما فشار آورند، با اتکا به مردم خودمان پیشرفت کرده‌ایم.
ـ پشت مردم قایم نمی‌شویم. خادم مردم هستیم. حمایت از مردم وظیفه امنیت ملی است. به مردم خود وام‌داریم. مردم ولی نعمت ما هستند. ما صاحب اختیار مردم نیستیم.
ـ من بارها گفته‌ام که در زمان حضورم در نیویورک برای شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل و سایر جلسات می‌روم و این‌گونه نیست که به آمریکا سفر کنم و حضور من به این محدوده محدود است. البته محدود شدن همکاران من عمل غیرانسانی است. من از صبح تا آخر وقت ملاقات دارم و در جلسات مختلف و دیدارها هستم. ملاقات‌های من شفاف است و با افراد خارج از قوه مجریه آمریکا دیدارهایی دارم هم‌چنین با اصحاب رسانه.
ـ برخی اوقات آمریکایی‌ها حرف‌های بزرگ‌تر از دهان‌شان می‌زنند که چه کسی در ایران مسئول است و چه کسی نقشی ندارد. در حالی که سیاست خارجی ایران بر اساس یک پروسه جمعی شکل می‌گیرد و هیچ کس در این روند به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد. روند تصمیم‌گیری در این زمینه امری مشارکتی است و بنده نیز به عنوان یک عضو کوچک در این فرآیند حضور دارم.
ـ پیش از این نیز در این زمینه اعلام موضوع کرده‌ام و گفته‌ام که قصد ندارم در انتخابات ریاست جمهوری ورود پیدا کنم. من اکنون در برابر تمام جهان اعلام می‌کنم که من آن کار را بلد نیستم و دنبال آن کار نمی‌روم و به کسانی که نگران ۱۴۰۰ هستند می‌گویم نگران ۱۴۰۰ نباشند و بگذارند ما کاری را که بلدیم انجام دهیم و به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ مانع کار ما نشوند. اگر این دوستان بخواهند حاضرم در محضری که آنها می‌گویند حضور پیدا کنم و تعهد محضری بدهم که من در ۱۴۰۰ در خانه هستم یا در دانشگاه و قصد ورود به عرصه‌ای که آنها نگرانش هستند ندارم.
ـ جمهوری اسلامی ایران دارای بزرگ‌ترین ساحل در منطقه خلیج فارس است. ما مسئول امنیت در منطقه خلیج فارس هستیم و همواره امنیت این منطقه و تنگه هرمز را حفظ کرده‌ایم. ما در جریان اجرای وظایف خود برای حفظ امنیت خلیج فارس برخی اوقات از بعضی تخلفات چشم‌پوشی می‌کردیم و اکنون دلیلی ندارد که در برابر تخلفات انگلیسی‌ها در این منطقه چشم‌پوشی کنیم. اقدام ما در توقیف نفتکش انگلیسی یک عمل متقابل نبود بلکه ما از تخلفات نفتکش انگلیسی چشم‌پوشی نکردیم و باید این تخلفات در دادگاه‌های ایران مورد بررسی قرار بگیرد.
ـ برخی از افراد که در حوزه سیاست خارجی تخصصی ندارند بعضا مطالبی را در این ارتباط مطرح می‌کنند، دخالت‌هایی می‌کنند که این موضوع حال ما را می‌گیرد؛ ولی ما یاد گرفته‌ایم در حوزه غیرتخصصی خود دخالت نکنیم و بهتر است مسئولان مرتبط با حوزه اقتصاد در مورد اینگونه مسائل صحبت کنند.
ـ اروپایی‌ها دارای تعهداتی در برجام هستند و بعد از خروج آمریکا از برجام نیز تعهداتی ارائه دادند و اگر این تعهدات اجرا شود امکان عبور از این مرحله وجود دارد ولی اگر آنها تعهدات خود را محقق نکنند ما در چارچوب برجام به اقدامات خود در راستای کاهش تعهدات‌مان ادامه می‌دهیم.
ـ ما می‌توانیم برنامه هسته‌ای‌مان را بسیار گسترده‌تر از قبل از برجام به پیش ببریم و طرف‌های مقابل ما هیچ گاه نخواهند توانست اجماع امنیتی که پیش از برجام علیه ایران ایجاد کرده بودند را دوباره ایجاد کنند چرا که همه دنیا می‌دانند که این ایران بوده که به تعهدات خود پایبند بوده و در ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این موضوع اشاره شده است و اگر مشکلی هست این ناشی از قانون‌شکنی آمریکاست و اکنون اجماع علیه آمریکا به خاطر خروج از برجام و قانون شکنی‌اش در عرصه بین‌المللی وجود دارد.
ـ تنها بهانه‌ای که آمریکا برای تحریم بنده دارد، این است که من از طرف مردم ایران در عرصه جهانی صحبت می‌کنم و تلاش کردم که صدای مردم ایران باشم. این اقدام آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آنها به دیپلماسی و گفت‌وگو علاقه ندارند. برخی از مقامات آمریکایی حتی با دیپلماسی دشمنی دارند.
ـ ما تلاش کردیم که با اتکا به مردم از این مرحله عبور کنیم. تلاش داریم که در این فرآیند کمترین آسیب به مردم وارد شود من در همین جا از مردم ایران به خاطر فشارها و کم‌کاری‌هایی که بعضا داشته‌ایم و باعث آسیب به معیشت آنها شده عذرخواهی می‌کنم ولی من تاکید می‌کنم که ما از این مرحله عبور خواهیم کرد و آنها (اروپایی‌ها) می‌مانند و قلدری آمریکایی‌ها.
ـ آمریکا از همه چیز بیرون رفته، از صفحه زمین هم این دولت انشاءالله بیرون برود اما فعلا که عضو دائم شورای امنیت است. احترام امامزاده به متولی است. قطعنامه ۲۲۳۱ مصوبه شورای امنیت است و هنوز لغو نشده، لذا نمی‌تواند ادعای مذاکره کند. زیرا این آمریکا بوده که از برجام خارج شده، حتی وزیر خارجه‌ای را که می‌تواند با او مذاکره کند را تحریم می‌کند.
ـ سفره رابطه با ایران گسترده است. ایران به عنوان کشور بزرگ منطقه و برادر شما است. آیا می‌خواهید که مردم یمن سر و سامان بگیرند. آنها برای خرید امنیت جنگ کویت را به راه انداختند اما فراموش نکنید که امنیت خریدنی نیست. ما یا با هم امن هستیم یا اینگونه نیست. در واقع امنیت جدایی ناپذیر است.
ـ من از تماس ولیعهد سعودی خبر ندارم. از درون ولیعهد سعودی خبر ندارم. آماده‌ایم وضعیت در منطقه تغییر کند. باید بمباران مردم یمن متوقف شود.
ـ برای ادامه کار و اینکه جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را به قبل از کاهش تعهدات برجامی بازگرداند بر دو موضوع تاکید ویژه کرده‌ایم؛ از جمله اینکه میزان فروش نفت ما به قبل از می 2018 یعنی قبل از خروج آمریکا از برجام بازگردد و منابع مالی آن به ایران بازگردد، این کف تعهدات اتحادیه اروپا در برابر ایران است و ما بر آن تاکید داریم.
ـ برخی در داخل کشور و یا بیرون از آب می‌خواهند تصویر غلط ارائه دهند در حالی که من همیشه از محبت‌ها و الطاف مقام معظم رهبری برخوردار بوده‌ام و از این بابت از ایشان سپاسگزارم. مقام معظم رهبری همواره در موضوعات مختلف تاکید دارند که مسئولان نظر خود را بدون خودسانسوری و آزادانه بیان کنند اما برخی می‌خواهند تصویر دیگری ارائه کنند.
ـ اگر من در جلسه با صدای بلند صحبت می‌کنم به خاطر سروصدایی است که وجود دارد وگرنه من عصبانی نیستم ننویسید ظریف عصبانی بود من برای این که صدایم شنیده شود مجبورم بلند صحبت کنم مثل زمانی که به مجلس می‌روم و برای این که صدایم شنیده شود بلند صحبت می‌کنم نگویید ظریف عصبانی بود، من عصبانی نیستم.
سایر اخبار این روزنامه
مقام معظم رهبری: شکر نعمت «همسر خوب» رعایت اخلاق اسلامی در خانواده است حسین رویوران در گفت و گو با همدلی مطرح کرد: دولت سعودی نگاهی واقع‌بینانه به مسایل منطقه داشته باشد «همدلی» ریز دخل و خرج دولت در سال جاری را ارزیابی کرد دود کسری بودجه در چشم پروژه‌های عمرانی جلال جلالی‌زاده در تبیین فدرالیسم مورد نظر رئیس جمهور اسبق: پیشنهاد خاتمی یک فرصت است همدلی از خطر گسترش زندگی‌های تک نفره در جامعه گزارش می‌دهد خانواده در بحران گزارش همدلی از کنفرانس خبری محمدجواد ظریف ریاست‌جمهوری برای شما، دفاع ازایران برای من همراهی چهره های شاخص سینمای ایران با رسول اف تا دادگاه همه برای یکی داود هرمیداس باوند آمریکای ترامپ و ایران واکنش پلیس به حکم صدور گواهینامه موتورسیکلت‌ برای زنان داود هرمیداس باوند آمریکای ترامپ و ایران شایسته سالاری و الزامات آن! روز گذشته وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد انگلیس به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق می‌شود امیدها به چرخش ریاض و ابوظبی به سوی تهران