حسین رویوران در گفت و گو با همدلی مطرح کرد: دولت سعودی نگاهی واقع‌بینانه به مسایل منطقه داشته باشد

همدلی| علی رزاقی‌راد: «امارات و عربستان تماس‌های مخفیانه خود با ایران را افزاش داده‌اند و ولیعهد سعودی به طور جدی درحال بررسی گفت‌وگو با تهران است.»
این خبری بود که برخی از پایگاه‌های خبری جهان منتشر کردند و با توجه به‌اینکه محمدجوادظریف وزیرامورخارجه ایران هم از «آمادگی ایران برای صحبت با عربستان» خبر داده بود، دوباره بحث چرایی اختلاف ایران و عربستان و همچنین شرایط تعامل دو کشور در محافل سیاسی طرح شده است.
حسین رویوران کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت‌وگویی کوتاه با «همدلی» ضمن تشریح رفتار شرایط موجود بین این دو کشور مهم و تاثیرگذار خاورمیانه و به پرسش‌های طرح شده پاسخ می‌گوید:
هم ایران و عربستان، هم منطقه مهم خاورمیانه و حتی جهانِ اسلام به‌نوعی تحت‌تاثیر اختلافاتی هستند که بین جمهوری‌اسلامی و دولت سعودی مشهود است. توجه به چه الزام‌هایی و رعایت چه موردهایی می‌تواند این فضای کدر را ترمیم کند؟


برای اینکه ایران و عربستان بتوانند فضایی تعاملی را تجربه کنند، لازم است که دولت سعودی نگاهی واقع‌بینانه به مسایل پیرامون خود داشته باشد تا ایران هم بداند که می‌تواند با همسایه خود وارد گفت‌وگو شود.
می‌توان به تغییر رویه سعودی امید داشت؟
نه.
چطور؟
ببینید!‌ کشور عربستان سیاست‌ها و رفتارهایی را در منطقه پیش می‌برد که معلوم است، بنای‌شان رویکردی تقابلی با ایران است و به‌همین دلیل نمی‌توانیم به تغییر شرایط امید چندانی داشته باشیم. در واقع دولت سعودی با کارهایی که انجام می‌‌دهد، تضادش با جمهوری‌اسلامی ایران را به بیشترین حالت ممکن رسانده است. باید اشاره کرد که بن‌سلمان با پذیرش خواسته‌های ایالات‌متحده‌آمریکا به‌طور مشخص ترامپ شرایطی ایجاد کرده است تا فاصله این کشور با همسایه مهمی چون ایران روزبه‌روز بیشتر شود. یعنی هر اندازه‌ای که عربستان به آمریکا نزدیک می‌شود، به همان مقدار از ایران دور و دورتر می‌شود. پس باید گفت، با سیاست‌هایی که عربستان در منطقه به پیش می‌برد، مشکل این کشور با ایران را بیشتر و بیشتر کرده است.
می‌توان گفت عربستان بعد از بن‌سلمان بیشتر به استقبال چالش می‌رود؟
به‌هرحال واقعیت این است عربستان سعودی در حال حاضر عربستانی است که با محمد بن‌سلمان قابل تعریف است. بن‌سلمانی که ماجراجو است و تحولات این کشور در چارچوب ولیعهد جنجالی‌اش رقم می‌خورد که می‌توان به محاصره قطر، جنگ یمن، قتل خاشقچی و... اشاره کرد. لذا محمد بن‌سلمان که پسر پادشاه فعلی است، امید دارد که جانشین پدر شود و‌ دقیقا به‌همین دلیل سعی دارد تا مخالفین داخلی‌اش را از بین ببرد و همچنین برای خودش در خارج ماهیت‌سازی کند. لذا سعودی‌ها را در شرایط فعلی نمی-توان خارج از بن‌سلمان تصور کرد.
با این حال نمی‌توان برخی از تصمیم‌های بن‌سلمان را نادیده گرفت. مثل برگزاری کنسرت و رانندگی زنان و ....
به‌قدرت رسیدن محمد بن‌سلمان با قاعده تغییر قدرت در عربستان در تناقض بود. او در حالی ولیعهد شد که برادران پادشاه زنده‌اند تا بتوان این‌طور گفت که بن‌سلمان به‌صورت عمودی و نه افقی قدرت‌دار شد. برای چنین وضعیتی در روزهای اول بن‌سلمان دنبال این بود تا با تصمیم‌هایی خاص، وجهه اجتماعی کسب کند و به‌همین دلیل با راه‌اندازی سینما، رانندگی زنان و‌ ورود زنان به ورزشگاه‌ها، برگزاری شوی لباس و برگزاری کنسرت، نوعی رضایتمندی اجتماعی را برای خودش کسب کند. آن هم در شرایطی که همه موارد ذکر شده، در نگاه وهابیت خط قرمزهایی اساسی و در نتیجه گناه و‌ نقض شرعی به شمار می‌روند. اما سعی ولیعهد این بود تا با این کارها جوانان را جذب خودش کند که این نوع تحرک به قیمت گزاف بازداشت و سرکوب علمای وهابی تمام شد تا از این طریق آنها را مهار کند. شرح این شرایط اذهان عمومی جهانیان را به این نتیجه ملموس رساند که کارهای بن‌سلمان را نباید نشانه‌هایی از مدرنیسم بدانند، چون «نظام» به معنای واقعی در عربستان وجود ندارد و مردم در تصمیم‌سازی‌ها به‌هیچ وجه مشارکتی ندارند و از این پس هم نخواهند داشت.
به‌هر حال به هر دلیل و بهانه‌ای اتفاق‌های مثبتی در عربستان افتاده است.
هر اتفاقی که افتاده باشد، باید بدانیم محمد بن‌سلمان به‌هیچ وجه دنبال اصلاح ساختار نظام کشورش نبود و فقط و فقط دنبال این بود تا با یکسری از آزادی‌های فردی به شهروندان بتواند حمایت گروهی از اقشار اجتماعی را به سمت خودش جلب کند. همچنین من تصور می‌کنم، با وضعیتی که الان مخصوصا در کنگره آمریکا ‌است و همچنین رفتار و نوع نگاهی که دنیا به ولیعهد ماجراجوی عربستان ‌دارد، این کشور و‌ البته بن‌سلمان به قدری دشواری را تجربه خواهند کرد که برای ادامه حیات‌شان سختی‌های زیادی را پیش پای خود می‌بینند. بن‌سلمان با حمایت‌های دونالد ترامپ درصدد به قدرت رسیدن است. به عبارتی این آقا استراتژی حمایت نظام بین‌الملل، مخصوصا ایالات‌متحده را پیگیری می‌کند. در واقع رفتار دنیا با عربستان یا بهتر است، گفته شود رفتار دنیا با بن‌سلمان بدترین شرایط را نشان می‌دهد تا بتوان گفت، آقای ولیعهد سختی‌های زیادی را از این پس به چشم خواهد دید.
ممنون؛ حرفی‌ مانده است؟
شرایط روزبه‌روز از آنچه مورد نظر بن‌سلمان است، فرق خواهد داشت. دقیقا به‌همین دلیل خیلی بعید است که این چهره بتواند به قول معروف بر اسب مراد سوار شود و بتازد. البته نباید از این نکته غافل شد که ولیعهد فعلی و هر فرد دیگری که در سعودی حکمرانی را در‌ اختیار خودش ببیند، بدون شک حامیان سفت و سختی به‌نام آمریکا و البته اسراییل خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
مقام معظم رهبری: شکر نعمت «همسر خوب» رعایت اخلاق اسلامی در خانواده است حسین رویوران در گفت و گو با همدلی مطرح کرد: دولت سعودی نگاهی واقع‌بینانه به مسایل منطقه داشته باشد «همدلی» ریز دخل و خرج دولت در سال جاری را ارزیابی کرد دود کسری بودجه در چشم پروژه‌های عمرانی جلال جلالی‌زاده در تبیین فدرالیسم مورد نظر رئیس جمهور اسبق: پیشنهاد خاتمی یک فرصت است همدلی از خطر گسترش زندگی‌های تک نفره در جامعه گزارش می‌دهد خانواده در بحران گزارش همدلی از کنفرانس خبری محمدجواد ظریف ریاست‌جمهوری برای شما، دفاع ازایران برای من همراهی چهره های شاخص سینمای ایران با رسول اف تا دادگاه همه برای یکی داود هرمیداس باوند آمریکای ترامپ و ایران واکنش پلیس به حکم صدور گواهینامه موتورسیکلت‌ برای زنان داود هرمیداس باوند آمریکای ترامپ و ایران شایسته سالاری و الزامات آن! روز گذشته وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد انگلیس به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق می‌شود امیدها به چرخش ریاض و ابوظبی به سوی تهران