استقبال از رویکرد سیاسی همسایگان

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات اعلام کرد دیدگاه امارات و عربستان درباره ایران یکسان است و هردو کشور، رویکرد سیاسی را بر رویاروئی ترجیح می‌دهند. تقریباً به‌طور همزمان منابع غیررسمی از دیدار مقامات بلندپایه ایران و عربستان در مکه خبر داده‌اند و خاطرنشان ساخته‌اند محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آماده مذاکره با ایران برای حل اختلافات دو کشور است.
از این رویکرد باید استقبال کرد و خرسند بود که بالاخره برخی همسایگان عرب در منطقه خلیج فارس هم علیرغم سمپاشی‌های مداوم دشمنان اسلام و تلاش برای ایران‌هراسی و ایجاد تقابل بین همسایگان، برای همکاری و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران به قطعیت رسیده‌اند.
روشن است که همسایگان ایران در منطقه، مشترکات فراوانی با ایران دارند. فرهنگ مشترک، دین مشترک، مسائل مشترک، امکانات و زمینه‌ها برای همکاری مشترک، می‌تواند فرصت‌های بسیاری برای همفکری و تعامل فراهم آورد. مسائل منطقه‌ای، حج، زمینه‌های فراوان برای همکاری‌های امنیتی، اقتصادی، نفتی و سایر مواردی که طرفین را به یکدیگر نزدیک می‌کند، فرصت‌های طلائی برای همکاری‌های استراتژیک را پدید می‌آورد.


امروز زمان ملامت نیست ولی باید همه طرفها تلاش کنند فرصتی به بیگانگان ندهند که برای ایجاد بحران، دامن زدن به اختلافات و سوءاستفاده از تنش‌های موجود وسوسه شوند و تعمداً فضای منطقه را ملتهب و بحرانی کنند و یا اوضاع منطقه را بیش از آنچه هست، بحرانی‌ جلوه دهند.
اگر تمامی طرفها با حسن نیت و بدون پیشداوری وارد صحنه تعاملات سازنده شوند، مسائل و مشکلات فیمابین می‌تواند به سرعت حل و فصل شود و یا در مسیر حل و فصل قرار گیرد. اتکاء تعجب‌آور بعضی از همسایگان به بیگانه و واگذاری امنیت خود و آب‌های منطقه به کشورهایی که سابقه استعماری در منطقه داشته‌اند و قطعاً برای احیاء منافع نامشروع و مطامع خود لحظه‌شماری می‌کنند، منشا بسیاری از مشکلات کنونی شده است. حوادث پرشتاب اخیر به‌وضوح نشان داد که آمریکا و انگلیس در حد و اندازه‌ای که ادعا می‌کردند، نیستند که بتوانند گرهی از مشکلات امنیتی منطقه را آنهم فقط به ‌نفع متحدان خوش‌باور خود باز کنند و دیدیم که واشنگتن در تشکیل ائتلاف نظامی موردنظر متشکل از 65 کشور ناتوان است و فعلاً ائتلاف تک نفره آنهم بر روی کاغذ، محقق شده است. دیدیم که شرکت‌های صاحب نام نفتی ازجمله شل و بریتیش پترولیوم حاضر نشدند پرچم انگلیس را بر روی نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز نصب کنند و انگلیس با شرمساری به دیگران هم دقیقاً همین توصیه را کرد. طبعاً دولتمردان عرب منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که با طناب چنین کشورهائی نمی‌توان به درون چاه رفت.
اعلام آمادگی امارات و عربستان برای مذاکره و تعامل با ایران به معنی آنست که آنها هم دقیقاً مسائل منطقه را رصد می‌کنند و کمترین امیدی به آمریکا و انگلیس و وعده‌های توخالی و بدون پشتوانه آنها ندارند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران همواره برای تعامل با همسایگان اعلام آمادگی کرده و با آغوش باز از هرگونه پیشنهاد همکاری و همفکری برای بهبود مناسبات و ارتقاء سطح همکاری‌ها در تمامی زمینه‌های محتمل استقبال می‌کند. دولتمردان ایرانی قویاً معتقدند که امنیت منطقه به‌ویژه امنیت آب‌ها و آبراههای منطقه باید توسط کشورهای دارای ساحل در منطقه و بدون دخالت بیگانگان تامین و تضمین شود. پیشنهاد ایران برای دستیابی به یک پیمان امنیت جمعی با همسایگان در خلیج فارس همچنان موضوعیت دارد و یک نیاز استراتژیک است که بیگانگان را هم از دخالت سیاسی و نظامی در منطقه مایوس می‌کند.
در زمینه نفت، مسائل جهان اسلام و زمینه‌های همکاری اقتصادی و فرهنگی می‌توان به تفاهمات اطمینان‌بخشی رسید که منافع کشورها و ملت‌های منطقه و حتی جهان اسلام را تامین و تضمین کند. تجربه سال‌های گذشته نشان داده که هر زمان همسایگان ایران راه همکاری و تعامل در پیش گرفته‌اند، ثبات و امنیت در منطقه تثبیت و آرامش و اعتماد بر فضای سیاسی مناسبات مشترک حاکم شده است. می‌توان چنان فضای دلنشینی را احیا و تقویت کرد و به همین دلیل باید از رویکرد مثبت سیاسی امارات و عربستان استقبال نمود.
سایر اخبار این روزنامه
عید غدیر کلنگ زنی ساخت واحد‌های مسکونی در سراسر کشور آغاز می‌شود نیویورک تایمز: ایران از زمان لغو معافیت‌ها حداقل 12 محموله نفت فروخته است سخنگوی دولت خبر داد استقبال ایران از رویکرد سیاسی مثبت عربستان و امارات مشاور سابق ولیعهد ابوظبی: از نظر امارات جنگ یمن تمام شده است کشتارهای تگزاس و اوهایو، آمریکا را در شوک فرو برد ازسوی سپاه پاسداران انجام شد؛ توقیف یک نفتکش حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس سخنگوی وزارت امور خارجه: گمانه زنی‌ها درباره رژیم حقوقی دریای خزر نادرست است افشای فعالیت موساد در شهرهای سودان برای انتقال یهودیان به اراضی اشغالی ضربات دردناک ارتش عراق بر پیکره تروریستهای داعش معاون اول رئیس جمهور: طرح قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان بعنوان طرحی ملی باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود عاقبت بدفهمی ترامپ از مفهوم میز مذاکره سقوط یک هواپیمای جنگی در ساحل تنگستان بوشهر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: دانش‌بنیان‌ها قابلیت فوق‌العاده‌ای در ساخت قطعات هواپیما دارند سخنگوی سازمان سنجش: چهارشنبه؛ اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری استقبال از رویکرد سیاسی همسایگان