سخنگوی وزارت امور خارجه: گمانه زنی‌ها درباره رژیم حقوقی دریای خزر نادرست است

سخنگوی وزارت امور خارجه بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را "نادرست" توصیف کرد و گفت: تحول تازه‌ای در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر صورت نگرفته و بحث‌ها از سطح همکاری کشورها و مذاکرات فراتر نرفته است.
«سید عباس موسوی» در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره ابراز نگرانی برخی از تعیین حدود رژیم حقوقی خزر گفت: حضور دکتر ظریف در صحن مجلس شورای اسلامی و توضیحات ایشان برای پاسخ به سوال سال گذشته نمایندگان محترم مجلس بوده است. هیچ بحث حقوقی در این زمینه نهایی نشده است.
وی یادآورشد: مذاکرات تا این زمان محدود به کلیات همکاری کشورهای ساحلی خزر بوده و هیچ مبحثی درباره رژیم حقوقی و تقسیم حدود بستر و زیربستر توافق و نهایی نشده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: دریای خزر پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد که پنج کشور آن را احاطه کرده‌اند. به همین دلیل تاکنون بحث رژیم حقوقی آن نهایی نشده است.


موسوی گفت: هر پنج کشور تلاش کرده‌اند به راه حل برسند که مستلزم کار فنی و حقوقی بسیار دقیق و طاقت فرساست که درحال پیگیری است و حرف‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، فاقد مبنای موجهی است.
وی تاکید کرد:‌ ابتدا باید مذاکرات درباره روش‌های ترسیم خط مبدا مستقیم نهایی شود، سپس، بر مبنای آن، رژیم حقوقی تحدید حدود در قالب یک موافقتنامه پنج جانبه تدوین شود. پس از آن لایحه مربوط به آن برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که هنوز هیچ‌کدام از این مراحل طی نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
عید غدیر کلنگ زنی ساخت واحد‌های مسکونی در سراسر کشور آغاز می‌شود نیویورک تایمز: ایران از زمان لغو معافیت‌ها حداقل 12 محموله نفت فروخته است سخنگوی دولت خبر داد استقبال ایران از رویکرد سیاسی مثبت عربستان و امارات مشاور سابق ولیعهد ابوظبی: از نظر امارات جنگ یمن تمام شده است کشتارهای تگزاس و اوهایو، آمریکا را در شوک فرو برد ازسوی سپاه پاسداران انجام شد؛ توقیف یک نفتکش حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس سخنگوی وزارت امور خارجه: گمانه زنی‌ها درباره رژیم حقوقی دریای خزر نادرست است افشای فعالیت موساد در شهرهای سودان برای انتقال یهودیان به اراضی اشغالی ضربات دردناک ارتش عراق بر پیکره تروریستهای داعش معاون اول رئیس جمهور: طرح قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان بعنوان طرحی ملی باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود عاقبت بدفهمی ترامپ از مفهوم میز مذاکره سقوط یک هواپیمای جنگی در ساحل تنگستان بوشهر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: دانش‌بنیان‌ها قابلیت فوق‌العاده‌ای در ساخت قطعات هواپیما دارند سخنگوی سازمان سنجش: چهارشنبه؛ اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری استقبال از رویکرد سیاسی همسایگان