کشتار در تگزاس







ندا آکیش
خبرنگار
در 8 کیلومتری مرز امریکا با مکزیک در شهر «ال پاسو» یک مرد 21 ساله سفیدپوست با یک سلاح جنگی نیمه سنگین وارد یک مرکز خرید می‌شود و شروع به تیراندازی می‌کند که در نتیجه آن 20 نفر کشته و 26 نفر دیگر زخمی می‌شوند. این مرد 21 ساله اندکی قبل از این کشتار جمعی مطلبی 4 صفحه‌ای پر از دیدگاه‌های نژادپرستانه در اینترنت منتشر و در آن از مهاجران و هیسپانیک تبارها ابراز انزجار کرده بود. پلیس می‌گوید، او مرتکب جنایت مرتبط با نفرت شده اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در واکنشی کوتاه و خنثی این حادثه را «خیلی بد» و با «کشته‌های فراوان» توصیف می‌کند. چند ساعت پس از این حادثه هولناک نیز در شهر «دیتون» ایالت اوهایو یک حادثه تیراندازی دیگر با دست‌کم 10 کشته رخ می‌دهد.
به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، پاتریک کروسیوس 21 ساله اهل شهر دالاس تگزاس صبح شب شنبه به وقت محلی با یک سلاح جنگی وارد فروشگاه معروف والمارت در شهر ال‌پاسو می‌شود و شروع به تیراندازی می‌کند. به گفته مقامات تگزاس، در این حادثه 20 نفر که اکثرشان هیسپانیک تبار بودند، کشته و 26 نفر دیگر زخمی می‌شوند. زمان زیادی نمی‌گذرد که پلیس تگزاس با استناد به یک مطلب 4 صفحه‌ای اینترتی که متعلق به عامل این تیراندازی است، اعلام می‌کند این کشتار در ردیف جنایت‌های مرتبط با نفرت است. البته پلیس فدرال امریکا می‌گوید، برای اینکه اعلام کند، جنایت مرتبط با نفرت اتفاق افتاده نیاز به زمان بیشتری دارد این در حالی است که ال پاسو عامل تیراندازی نیز در مطلب 4 صفحه‌ای خود که تنها اندکی قبل از حمله به مردم منتشر کرده بود، از هیسپانیک تبارها و مهاجران ابراز انزجار کرده و گفته بود، مهاجران فرصت‌های شغلی امریکایی‌ها را تصاحب می‌کنند.
اظهاراتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هم بارها و بارها در تبیین سیاست‌های مهاجرتی خود و دفاع از این سیاست‌ها به کار برده است. جالب است که ترامپ پس از کشتار فروشگاه والمارت نیز بدون آنکه اشاره‌ای به گرایش‌ها و دیدگاه‌های ناسیونالیستی و افراطی عامل تیراندازی بکند و نژادپرستی وی را محکوم کند، با یک پیام توئیتری کوتاه این حادثه را «خیلی بد» توصیف کرد و گفت این حادثه «کشته‌های فراوانی» داشته است. این واکنش رئیس جمهوری امریکا شاید عجیب باشد اما تازگی ندارد. رئیس جمهوری امریکا  سال 2017 هم پس از حادثه شارلوتزویل که یک مرد سفیدپوست با خودرو وارد تجمع اعتراضی سیاهپوستان شد و جان یک زن را گرفت، بدون محکوم کردن این حمله نژادپرستانه، هر دو طرف یعنی هم سفیدپوستان و هم سیاهپوستان را به یک اندازه مقصر دانست. ترامپ از ابتدای ورود به کاخ سفید با اتخاذ سیاست‌های ضدمهاجران، ضداقلیت‌ها و ضد سیاهپوستان باعث شده خشونت‌های مرتبط با نفرت در امریکا افزایش یابد. او متهم به نژادپرستی و افراط‌گرا بودن است اما همواره این اتهام‌ها را رد می‌کند غافل از آنکه آمار و ارقام از رشد جرایم و کشتارهای مرتبط با نفرت در امریکا از سال 2017 به این سو حکایت دارد.
4 حادثه کشتار جمعی بزرگ در دوره ترامپ
بنا بر گزارش سی ان ان، در بیش از 5 دهه اخیر در امریکا 10 حادثه کشتار جمعی رخ داده است که 4 مورد از آنها از زمان روی کار آمدن ترامپ بوده و دو مورد از آنها در سال 2017 یعنی سال نخست ریاست جمهوری او رخ داده است. در اکتبر 2017 یک مرد مسلح 64 ساله با تیراندازی به مردمی که در یک مرکز تفریحی در لاس و گاس جمع شده بودند، 58 نفر را می‌کشد و بیش از 500 نفر را زخمی می‌کند. کمتر از یک ماه پس از این اتفاق، در ماه نوامبر 2017 هم دوباره یک کشتار جمعی در یک کلیسای کوچک در تگزاس رخ می‌دهد با 25 کشته. به طور کلی از سال 2017 تا دیروز 4 آگوست 2019 بیش از 400 هزار نفر در امریکا بر اثر تیراندازی‌ها کشته شده‌اند اما رئیس جمهوری امریکا نه تنها با اتخاذ مواضع مناسب و محکوم کردن این حملات تلاشی برای کاستن از حوادث مرتبط با تیراندازی نمی‌کند بلکه بیش از پیش از فروشندگان سلاح در امریکا و قوانین آزادی اسلحه حمایت می‌کند.
مقصر اصلی خشونت‌های مرتبط با نفرت
پس از تیراندازی شنبه شب ال پاسو، بتو اُ رورکه، کاندیدای ریاست جمهوری از حزب دموکرات که اتفاقاً اهل شهر ال پاسو مکزیک است از ترامپ بشدت انتقاد کرد و به خبرنگار سی ان ان گفت، با توجه به مانیفستی که عامل تیراندازی به صورت آنلاین منتشر کرده، مقصر ترس از مهاجران هیسپانیک، ترامپ و سخنانش است. در چند هفته اخیر ترامپ با انتشار توئیت‌های نژادپرستانه و دیگر سخنان از این دست به وقوع این اتفاق دامن زد. او افزود: در دوره ریاست جمهوری رئیس جمهوری که مکزیکی‌ها را تجاوزگر و جانی خطاب می‌کند جرایم مرتبط با نفرت افزایش می‌یابد. مهاجران مکزیکی که ترامپ سعی می‌کند ما را از آنها بترساند خیلی کمتر از آنهایی که در امریکا به دنیا آمده‌اند مرتکب جنایت می‌شوند.  دیروز همچنین صدها امریکایی با تظاهرات مقابل کاخ سفید و کنگره امریکا خواستار وضع قوانین سختگیرانه در زمینه حمل سلاح شدند.
تیراندازی در اوهایو
علاوه بر تیراندازی صبح شنبه
ال پاسو، حوالی ساعت 2 بامداد دیروز یکشنبه به وقت محلی در شهر دیتون ایالت اوهایو هم یک حادثه تیراندازی رخ داد که در آن دست‌کم 9 نفر کشته و بیش از 26 نفر دیگر زخمی شدند. عامل این حمله هم مجهز به یک سلاح نیمه خودکار بود و به دست پلیس کشته شد اما برخی رسانه‌های امریکایی به نقل از منابع پلیس گزارش دادند، احتمالاً فرد دیگری هم عامل تیراندازی را همراهی می‌کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش مشخص نشده بود که انگیزه وی برای تیراندازی چه بوده است.