انفجار نژادپرستی ترامپ در تگزاس و اوهایو

سرویس بین الملل جوان آنلاین: هنوز ساعتی از این قتل عام هولناک نگذشته بود که یک سفیدپوست دیگر با مسلسل نیمه‌خودکار در شهر دیتون به جان مردم افتاد و او هم درجا ۹ نفر را کشت. بتو او رورک، نماینده سابق تگزاس در مجلس نمایندگان امریکا که نامزد انتخابات ۲۰۲۰ است گفته که ترامپ نژادپرست است و به نژادپرستی در کشور دامن می‌زند. گزارش شده که برخی مراکز درمانی تگزاس به برخی از مجروحان حادثه تیراندازی خدمات پزشکی ارائه نکرده‌اند و همزمان، برخی از مجروحان حادثه تیراندازی نیز که لاتین‌تبار و پناهجو هستند، از ترس بازداشت از مراجعه به بیمارستان‌ها برای درمان، خودداری کرده‌اند.
یک جوان ۲۱ ساله سفیدپوست و دو همراه او حوالی ساعت یک ظهر شنبه به وقت محلی به یک شعبه فروشگاه زنجیره‌ای وال مارت در شهر ال‌پاسو ایالت تگزاس حمله کردند و حدود ۲۰ دقیقه کامل داخل این فروشگاه و روبه‌روی آن مشتریان و شهروندان عبوری را به رگبار بستند. ۸۰ درصد جمعیت این شهر را لاتین‌تباران تشکیل می‌دهند که در امریکا احساسات نژادپرستانه علیه آن‌ها رو به گسترش است. در این حادثه که برخی از تعبیر «قتل عام» برای آن استفاده کرده اند، دست‌کم ۲۰ نفر کشته و ۲۶ نفر زخمی شده‌اند. دستکم سه مکزیکی‌تبار درمیان قربانیان این کشتار هستند. تصاویر منتشر شده از این حادثه، به حدی تکان‌دهنده است که برخی منابع امریکایی آن را هشتمین حادثه خونین در تاریخ مدرن امریکا خوانده‌اند. پلیس، دستگیری مظنون حمله را تأیید کرده، ولی هنوز رسماً هویت مهاجم را فاش نکرده است. خبرگزاری‌ها و رسانه‌های امریکایی می‌گویند مهاجم «پاتریک کروشس» است. گفته شده وی از شهر دالاس، شهری در شرق ایالت تگزاس است و قبل از حادثه اعلامیه‌هایی در لفاظی‌های ضد مهاجرتی در شبکه‌های اجتماعی از او منتشر شده است و در این اعلامیه‌ها توضیح می‌دهد که چرا با اختلاط نژادی مخالف است و از ایده بازگرداندن آن‌ها و نسل‌کشی حمایت کرده است.
هنوز ساعاتی از حمله نژادپرستانه در تگزاس نگذشته بود که یک حادثه تیراندازی دیگر در ایالت اوهایوی امریکا دست‌کم جان هفت نفر را گرفت و ۱۰ نفر نیز زخمی شدند. پلیس امریکا عامل تیراندازی این حادثه را هم یک مرد سفیدپوست معرفی کرده که در درگیری با پلیس از پای درآمده است. پایگاه اینترنتی شبکه وایو ۷ از بازداشت مظنون خبر داده است. شاهدان عینی در بیان جزئیات این حادثه گفته‌اند که مرد مسلحی که قصد ورود به یک بار را داشته در بیرون ساختمان شروع به تیراندازی کرده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ده‌ها نفر را در حالی که صدای تیراندازی شنیده می‌شود، در حال دویدن در خیابان‌ها نشان می‌دهد.
واکنش ترامپ


در نخستین واکنش به تیراندازی ایالت تگزاس، رئیس‌جمهور امریکا آن را «وحشتناک» نامید. ترامپ گفت: «از تیراندازی وحشیانه در ال‌پاسو ایالت تگزاس گزارش‌های بد دریافت می‌کنیم، بسیاری کشته شده‌اند. با مقامات دولتی و محلی و همچنان با پلیس در تماس هستیم.» ترامپ با این حال از نژادی خواندن آن خودداری کرده و در توئیتی جداگانه نوشته است: «در کنار همه کسانی که این عمل تنفربرانگیز را محکوم می‌کنند، می‌ایستم. هیچ دلیل و بهانه‌ای وجود ندارد که کشتن مردم بی‌گناه را توجیه کند.» این در حالی است که برخی سیاستمداران امریکایی مواضع نژادپرستانه ترامپ را عامل این حوادث می‌دانند. بتو او رورک، نماینده سابق تگزاس در مجلس نمایندگان امریکا، روز شنبه گفت، بخشی از مسئولیت تیراندازی در ال‌پاسو در تگزاس که در آن دست کم ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند، بر عهده دونالد ترامپ است. وی با تأکید بر اینکه ترامپ مکزیکی‌ها را متجاوز و مجرم می‌خواند گفت: «بله. ما در سه سال گذشته همواره شاهد افزایش جنایات ناشی از نفرت بوده‌ایم.» نماینده سابق کنگره و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ گفت: ترامپ نژادپرست است و به نژادپرستی در کشور دامن می‌زند. این مسئله نه‌تن‌ها احساسات ما را جریحه‌دار می‌کند، بلکه ماهیت کشور را تغییر و آن را به سوی خشونت سوق می‌دهد. کشتار‌های دیروز علاوه بر این باعث تشدید اعتراضات در امریکا شده است. صد‌ها امریکایی با تظاهرات در مقابل کاخ سفید و ساختمان کنگره این کشور خواستار وضع قوانین سختگیرانه در زمینه حمل سلاح شدند. شانون واتس، بنیانگذار گروه «مادران خواهان عمل» به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که داوطلبان و دانشجویان حامی این گروه شنبه شب با پوشیدن لباس‌های قرمز برای تشویق مجلس سنا به تصویب دوباره قانون حمل سلاح تظاهرات کردند. گروه مادران خواهان عمل، یک جنبش مردمی امریکایی بوده و در تلاش است اقدامات امنیتی را انجام دهد که از مردم در مقابل خشونت مسلحانه محافظت می‌کند. این گروه خواستار وضع قوانین سختگیرانه در زمینه حمل سلاح و برطرف کردن شکاف‌های قانونی است که جامعه را تهدید می‌کنند.
امتناع از ارائه خدمات پزشکی
رسانه‌های امریکایی از جمله شبکه سی‌ان‌ان، گزارش کردند مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهر ال‌پاسو از ارائه خدمات درمانی به برخی از مجروحان این حادثه امتناع کرده‌اند. گویا این بیمارستان‌ها مشخص نبودن وضعیت مهاجرتی برخی از این مجروحان را دلیل امتناع از ارائه خدمات درمانی عنوان کرده‌اند. همین شبکه گزارش کرده افرادی که در جریان تیراندازی در مرکز خرید «وال‌مارت» مجروح شده‌اند به سبب شرایط پناهجویی و نداشتن مجوز‌های اقامت و ترس از پلیس فدرال امریکا برای درمان به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند.