سعید جلیلی: اینستکس سرابی است که دشمن نشان می‌دهد

سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورای‌ عالی امنیت ملی جمعه شب در همایش یاد یاران در کبودرآهنگ استان همدان با‌ اشاره به دشمنی‌های نظام سلطه در حق ملت ایران گفت: دشمنی با جبهه حق همواره از طریق اعمال زور و فشار نبوده است؛ در بسیاری از موارد وقتی به پشت خیمه دشمن رسیده‌اید، او به یک‌باره پرچم فریب و تزویر را بلند می‌کند.
جلیلی با‌ اشاره به درخواست مذاکره از سوی آمریکایی‌ها اظهار داشت: باید پرسید که این گفت‌وگو در کدام چارچوب قرار می‌گیرد؟ در چارچوبی که او فشار یک‌جانبه را وارد کند و کسی در برابرش اقدامی ‌نکند؟ هر چه او بگوید پذیرفته شود و اسمش بشود گفت‌وگو؟
وی اضافه کرد: پیشنهاد مکرون چیست؟ او به صراحت بیان می‌کند که ما هیچ اختلاف راهبردی با‌ ترامپ نداریم و با او موافقیم که باید برای یک توافق جدید و مؤثر دیگر علاوه‌ بر تعهدات جدید هسته‌ای، درخصوص مسائل موشکی و منطقه هم با ایران گفت‌وگو کرده و از او تعهد بگیریم. البته مکرون اعلام می‌کند ما معتقدیم که باید در برابر ایران ژست‌های کوچک بگیریم تا بتوانیم رضایت او را برای مذاکره جلب کنیم؛ این همان تزویر است.
عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشور درخصوص درخواست مذاکره غربی‌ها گفت: سخنان رئیس‌جمهور فرانسه جدید نیست؛ او می‌داند که ملت ایران اجازه نمی‌دهد که پهپاد متجاوز وارد آسمانش شود و نفتکش آن به ناحق توقیف گردد. این اقتدار را می‌خواهد از بین ببرد.


جلیلی خاطرنشان کرد: حتماً نباید هزینه داد که به تجربه رسید؛ امروز خوش‌باورترین افراد به آمریکا اعتراف می‌کنند که دیگر نمی‌شود به آنها اعتماد کرد. انهم لا ایمان لهم؛ این باور قرآنی امروز تجربه ما شده است که آنها به عهدشان پایدار نخواهند بود.
وی در ادامه سخنانش گفت: توافقی انجام شد؛ شما تعهدات خود را اجرا می‌کنید و او اجرا نمی‌کند. خود او 15 بار اعلام می‌کند که ایران تمام تعهداتش را به‌صورت کامل اجرا کرده است؛ چه می‌شود؟ تحریم همان گفت‌وگوکننده‌ها و وزیر محترم خارجه. این آن رفتار استکباری و بدعهدی دشمن است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشریح تجربه مذاکرات گذشته با طرف‌های غربی اظهار داشت: در روزهای آخر ریاست جمهوری آقای ‌هاشمی‌ همان دولت‌هایی که شش سال با آنها گفت‌وگوی به اصطلاح انتقادی انجام شد، حکم جلب آقای ‌هاشمی‌ را صادر کردند. زمانی کسانی با شعار گفت‌وگو تعابیر اغراق‌آمیزی نظیر شهید آبراهام لینکلن! را به کار می‌بردند؛ آمریکا به آنها چه پاسخ داد؟ او پاسخ داد ایران محور شرارت است؛ اینها تجارب ملت ماست.
جلیلی در این‌ باره افزود: اگر دشمن می‌گوید فشار اقتصادی، در کنار آن زوری که اعمال می‌کند چه چیز می‌تواند آن را تکمیل کند؟ تزویر؛ سراب را به جای آب نشان دادن. وعده‌های واهی مثل سازوکار اینستکس! یک ماه، دوماه، یک‌سال شما را معطل نگه می‌دارد و بعد معلوم می‌شود این همان ‌ترجمه ژست‌های کوچک است. ژست کوچک دشمن به معنای حقیقی کوچک و حقیر است؛ آنهم برای کشوری که خودشان می‌گویند رتبه هفدهم یا هجدهم اقتصاد دنیا را داراست.
وی باورمندی به توانایی کشور را باطل‌السحر تحریم دشمن خواند و گفت: عکس‌العمل درست در برابر این تزویرها این است که ما توانایی‌های خود را بشناسیم و به آنها تکیه کنیم.
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: همچنانی که در این چهل سال هر کجا با اتکا به توانمندی‌های ملی خود پیشرفت کردیم، اکنون نیز راهگشای مقابله با تحریم‌های دشمن اتکا به توانایی‌های داخلی است. نمونه این اتکا، شکستن تحریم در صنایع دفاعی بود. وقتی در زمان جنگ از همه امکانات نظامی‌ حتی سیم‌خاردار تحریم شدیم، باورمندی نیروهای مخلص سبب شد که امروز دشمن نگران موشک‌های بالستیک ما شود.