قالیباف: با ثروتمندی و تولید ثروت مخالف نیستم

شهردار اسبق تهران گفت: با ثروتمندی و تولید ثروت مخالف نیستم و منظورم از چهاردرصدی‌ها کسانی است که دلالی و قاچاق و رانت‌خواری می‌کنند. وقتی موضوع چهاردرصدی‌ها را مطرح کردم بعضی‏ها تعبیر غلطی از آن داشتند و گمان کرده بودند من با تولید ثروت و با کارآفرینان و کسانی که در کشور تلاش می‏کنند تا با سرمایه‏گذاری کار ایجاد کنند، مخالفم. در حالی که معتقدم اقتصاد، تولید ثروت و امنیت سرمایه می‌خواهد. اقتصاد حتما ثروتمند می‌خواهد.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف طی سخنانی در سومین یادواره شهدای شهر صدرا اظهار کرد: اگر می‌توانیم در عرصه صنایع نظامی موفق باشیم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا و در بعضی زمینه‌ها جزو پنج کشور اول باشیم، دلیلش این است که در این زمینه‌ها به مردم‏مان اعتماد کرده‌ایم و هیچ‏وقت از آنان غفلت نکرده‌ایم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در حوزه اقتصاد کارنامه قابل قبولی نداریم، تصریح کرد: ما هفت درصد ظرفیت اقتصادی دنیا را در کشور داریم در حالی که یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهیم. چرا باید امروز در یک چالش اقتصادی باشیم و دشمنی که همیشه در حوزه نظامی دشمنانش را از صحنه برداشته امروز در همان حوزه در مقابل قدرت و عظمت این ملت زانو بزند، اما در عرصه اقتصادی هرروز بر ما فشار بیاورد؟ چون نقطه‏ضعف ما را در حوزه اقتصادی یافته است.
وی افزود: نقطه‏ضعف ما آنجاست که در حوزه اقتصادی، به مردم و جوانان خودمان تکیه نکرده‌ایم؛ آنجاست که در حوزه اقتصادی ایمان و باور به سنت‌های الهی بنا بر هر دلیلی نداشته‌ایم. در عرصه مدیریتی فرصت را در اختیار مردم نگذاشته‌ایم بلکه در اختیار عده‌ای خاص قرار داده‌ایم و این باعث شده تا در حوزه اقتصاد این چنین نابسامانی‌هایی را شاهد باشیم.


قالیباف افزود: عده‌ای بهانه‌تراشی می‌کنند و می‌گویند تحریم باعث این وضعیت شده است؛ البته من این را قبول دارم که حتما تحریم‌ها و خصوصا تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر بر ما وارد شده سخت و اثرگذار است. یک زمانی تعبیر می‌شد که تحریم یک کاغذ‏پاره بیشتر نیست. من این حرف را قبول ندارم به هرحال تحریم است و اثر خودش را دارد. اما می‌گوییم آن چیزی که بر ما اثر گذاشته ضعف مدیریت و ناکارآمدی اشباع شده است که عامل اصلی مشکلات اقتصادی امروز محسوب می‌شود.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «ما روزهایی را در کشور گذرانده‌ایم که درآمدمان در سال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است»، یادآور شد: در همان حال شرایط اقتصادی‏مان بدتر از زمانی بوده که درآمد ۲۵ میلیارد دلاری داشته‌ایم. یعنی چهار برابر افزایش درآمد در بهبود وضعیت اقتصادی‏مان تاثیری نداشته که این حاکی از بی‏تدبیری و رانت است.
وی ادامه داد: در حوزه باورها هم عده‌ای فکر می‌کنند حل مشکلات اقتصادی راه‏حل سیاسی دارد. دائم می‌گویند باید برویم مذاکره کنیم. نتیجه مذاکره را هم دیدیم. دشمن اهل گفت‏و‏گو و مذاکره نیست. شاید تا قبل برجام خیلی‏ها می‏گفتند اگر گفت‏وگو کنیم مشکلات حل می‏شود اما دیدید گفت‏و‏گو کردیم و نتیجه چه شد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «لازم است باور کنیم مسائل اقتصادی راه‏حل سیاسی ندارد»، گفت: راهکار مشکلات، اقتصادی است و رویکرد آن هم نگاه به درون کشور است نه در بیرون کشور.
سایر اخبار این روزنامه