مرور برخی از نمایش‌های در حال اجرا در تماشاخانه‌های تهران تئاتر ببینیم

فاطمه امین‌الرعایا
روزهای گرم تابستانی، روزهای پرحرارتی در حوزه تئاتر نیز هستند، در حال حاضر بیش از 70 نمایش در تماشاخانه‌های تهران به روی صحنه می‌روند که برای دیدن بعضی از آنها هم تنها روزهای اندکی باقی مانده است. در ادامه برخی از نمایش‌های در حال اجرا تا پایان هفته را مرور خواهیم کرد.
نمایش «اتینا»، با نویسندگی رسول کاهانی و کارگردانی حسین دیردار از از 9 مرداد در خانه نمایش مهرگان به روی صحنه رفته است. در این نمایش کامران تفتی، لعیا زنگنه، الهام شعبانی، سهند جاهد، ندا عقیقی، مهدی رحیمی سده، سمیرا کریمی، نیلوفر هوشمند و علی مقدم به ایفای نقش می‌پردازند. دیردار درباره این اثر که مضمونی اجتماعی دارد، گفته است: «در شب عروسی یک خانواده طبقه متوسط که همه مشغول ماجرای عروسی و مشکلات و حسودی‌های زنانه هستند، کیسه شاباش گم می‌‌شود و همه به دنبال آن هستند و دچار بهتان و سوءتفاهم به یکدیگر می‌شوند...». این اثر تا 9 شهریورماه هر شب ساعت ساعت 21 به مدت 70 دقیقه در تماشاخانه مذکور به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن‏بست اول، پلاک ۵ خانه نمایش مهرگان به کار خود ادامه خواهد داد.
نمایش «مغازه خودکشی» نام اثری است از علیرضا مهران که باقر سروش نویسندگی آن را بر عهده داشته است. «مغازه خودکشی» یک فانتزی سیاه است که زندگی خانواده‌ای افسرده را روایت می‌کند که در زمان و مکان نامعلوم مغازه فروش ادوات خودکشی دارند. شاید این داستان روایتگر زمان آینده باشد. در این خانواده فرزندی به نام «آلن» به دنیا می‌آید که سعی می‌کند عقیده مردم شهر و خانواده خود را که برای خرید وسایل خودکشی مراجعه می‌کنند، تغییر دهد. این شخصیت با دیگر افراد خانواده متفاوت و مملو از شور و شوق زندگی است. محور اصلی داستان و نمایشنامه به جنبه سیاه زندگی خصوصا مرگ اشاره دارد که البته در قالب طنز بیان می‌شود.


انیمیشن «مغازه خودکشی» سال ۲۰۱۲ در قالب کمدی موزیکال ساخته شد و در حال حاضر نیز کتاب صوتی آن با صدای هوتن شکیبا منتشر شده است.
در این اثر نوشین تبریزی، وحید آقاپور، سوسن مقصودلو، سامان میرحسینی، اتابک نادری، فرهاد رشیدی، سحر مختارزادگان و یاشار نادری به ایفای نقش می‌پردازند.
«مغازه خودکشی» تا 31 مرداد در پردیس تئاتر شهرزاد به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، تقاطع خیابان رازی ساعت 21:45 به مدت 60 دقیقه به روی صحنه خواهد رفت.
حسام منظور نیز از اول مرداد نمایش «الیزابت باتوری» را در سالن ارکیده همین تماشاخانه به روی صحنه برده است. الیزابت باتوری، کنتس خون‏آشام مجارستان در قرن هفدهم است که زندگی او تا کنون چندین بار مورد اقتباس آثار سینمایی قرار گرفته است. امین طباطبایی، حسام منظور، نسیم میرزاده، رامین یحیی‌زاده، هدیه رضایی، پوریا اصلان، حورا پاکیزه‌دل، زیبا بیده، پریسا اسدالهی، مهدی حیدریان، هانیه مهری، بردیا رحمتی، مبینا روزبهانی، آتنا قیدی و ارغوان یاراحمدی بازیگران این نمایش هستند.
«الیزابت باتوری» تا 31 مرداد هر شب ساعت 19 به مدت 75 دقیقه به کار خود ادامه خواهد داد.
تازه‌ترین اثر کیومرث مرادی با نام «مرغ دریایی من» نیز از اول مرداد در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر کار خود را آغاز کرده است. در این اثر که بر اساس نمایشنامه «مرغ دریایی» اثر آنتوان چخوف به نگارش درآمده است شبنم مقدمی، امیرحسین فتحی، زهرا بهروزمنش، رضا داودوندی، پانته‌آ قدیریان، وحید رزاقی، آرمیتا فروزنده، محمد مسگری، محیا صدرزاده، محمد حبیبی و بهزاد خلج نقش‌آفرینی می‌کنند.
«مرغ دریایی من» تا 20 مرداد هر شب ساعت 21 به مدت 100 دقیقه در تماشاخانه مذکور واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، جنب خانه هنرمندان، تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه‌مندان است.
نمایش «لیگ قهرمانان، مرحله گروهی» به کارگردانی سعید دشتی و داریوش علیزاده و نویسندگی داریوش علیزاده نیز از 9 مرداد کار خود را در عمارت نوفل‌لوشاتو آغاز کرده و تا 25 مرداد نیز ادامه خواهد داشت. در خلاصه این نمایش آمده است: «خانواده‌ای ۴ نفره از طریق فضای مجازی گذران زندگی می‌کنند، رفته‌رفته جز رسیدن به مدال به هیچ چیزی فکر نمی‌کنند، فاجعه‌ای در راه است، شاید تا ویرانی خویش». در این اثر بازیگرانی چون بهاره رهنما، علی اوجی، سعید زارعی و ریحانه پارسا حضور دارند.
این اثر هر شب ساعت 21 به مدت یک ساعت در تماشاخانه مذکور واقع در خیابان حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک یک به تماشا است.
نمایش «گورخواب‌ها» اثری با نویسندگی و کارگردانی سیامک صفری نیز از 2 مرداد در همین تماشاخانه در حال اجرا است. در این نمایش که اشاره‌ای به مضمون همیشگی و ابدی یعنی تنهایی انسان دارد، سیامک صفری و نسیم ادبی به ایفای نقش می‌پردازند. این اثر تا 25 مرداد هر شب ساعت 22:30 به مدت 50 دقیقه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
«رویای یک شب نیمه تابستان» اثر ویلیام شکسپیر با کارگردانی مصطفی کوشکی از 31 تیر در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه رفته است. در این نمایش چهار عاشق شیدا برای فرار از قوانین کشور و رسیدن به عشق خود به جنگل گریخته‌اند و در آنجا اسیر جن‌ها و پری‌ها می‌شوند.
این نمایش در سال ۹۵ اجراهای خود را با تعداد ۱۶۳ اجرا پشت سر گذاشت و با بیشترین تعداد اجرا و تماشاگر (بر اساس تعداد صندلی) به یکی از موفق‌ترین نمایش‌های اجرا شده در ایران تبدیل شد. در دوره جدید اجرای عمومی تصمیم گرفته شده از تمامی عزیزانی که در نمایش حضور داشته‌اند دعوت شود و به صورت چرخشی در نمایش حضور داشته باشند و به شکل یک ضیافت این دوره از اجرا در تهران به‌روی صحنه برود. در این نمایش بازیگرانی چون آزاده صمدی، محمدصادق ملک، سجاد باقری، غزل شجاعی، مجید نوروزی، شهروز دل‌افکار، الهه شه‌پرست، مصطفا کوشکی، محمدهادی عطایی، خاطره حاتمی، غزل شجاعی، آذین نظری، احسان رضوانی و امیرمهدی ژوله حضور دارند.
«رویای یک شب نیمه تابستان» هر شب در دو نوبت 20 و 22 به مدت 75 دقیقه به روی صحنه می‌رود.
سایر اخبار این روزنامه