تداوم تخریب ظریف

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: مجری تلویزیون گویا از سخنران مشتاق تر است! برخی کلمات که روی زبان سخنران نمی‌نشیند یا دچار فراموشی مقطعی می‌شود را یادآوری می‌کند حتی جملاتی را تلاش می‌کند به گفته‌ها‌ی سخنران که از به کار بردن هیچ عبارتی ابا ندارد! اضافه کند او عبارات را پا به پای او کامل می‌کند و این حکایت شبی است که قرار بوده سخنرانی با موضوع سوگواری امام جواد(ع) به صورت زنده و مستقیم از حرم کاظمین پخش شود.

> ابوموسی اشعری
کلید واژه توهین به مسئولان نظام!؟


کم کم به یک ادبیات تبدیل شده است ـ ابوموسی اشعری در کنار مذاکره ـ، ‌اندک‌اندک دارد قبح برخی مسائل می‌ریزد. سخنران از کجا به کجا می‌رسد از شب سوگواری امام جواد(ع) از پرهیز از تجربه ی واقعیت‌ها‌، از چرایی آزمودن بدیهیات دینی و عقلانی به محمد جواد ظریف، به مذاکرات برجامی و از همه مهم تر به ابوموسی اشعری!
« سقوط جامعه ایمانی از آن جایی است که وقتی امتحان می‌شود به ایمان خودش پشت می‌کند. می‌خواهد تجربه کند؛ او می‌خواهد حقیقت را تجربه کند تا واقعیت را قبول کند. وقتی می‌خواهد خودش تجربه کند، حتی به ایمان اش پشت می‌کند! برای مثال اگر مردم زمان حضرت امام جواد علیه السلام می‌خواستند به ایمان خود تکیه کنند نیازی نبود تا بروند و علم حضرت جواد علیه السلام را امتحان کنند یا قیافه شناس بیاورند یا نسب امام جواد (ع) را بررسی کنند و امتحان کنند و امتحان کنند و...» مجری به کمک می‌آید: به چشم برهم زدنی می‌پذیرفتند!
« این که مومنین با اشاره اگر حقیقت را دریافت کردند و ایمان شان قبول کرد این آن سربلندی مورد نظر شما است وقتی می‌روند این حال خودشان را تجربه کنند یا نابود می‌شوند یا هزینه می‌دهند. مثلاً امیرالمومنین علی علیه‌السلام مردم را دعوت می‌کرد تا پای رکاب حضرت بایستند ولی مردم خواستند مذاکره و گفت‌وگو برسر مسائل بدیهی مسائل شهودی را تجربه کنند، به امام خود گوش ندادند و هزینه ی سنگینی دادند چون ایمان به ولایت را هم تجربه کردند.
مردم زمان امام حسن علیه السلام دوباره خواستند مذاکره با معاویه را تجربه کنند و هزینه دادند و نابود شدند و همین الان و در زمان خودمان اگر تجربه و عقل را زیر پا بگذاری، فقیر هستی.‌ای کاش مردم از این تجربه می‌گذشتند و هزینه ایجاد نمی‌کردند و این وضعیت پیش نمی‌آمد. بعضی وقت‌ها‌ اگر انسان در مقابل خداوند بایستد و بگوید می‌خواهم تجربه کنم نابود می‌شود. کسانی مثل ابوموسی اشعری حتی تجربه را هم زیر پا گذاشتند زیرا با وجود این که می‌دانستند طرف مذاکره کننده با آن‌ها‌ صادق نیست بازهم گوش ندادند و اعتماد کردند. آن‌ها‌ با وجودی که می‌دانستند دروغ است اما بازهم تعهدات آن‌ها‌ را پذیرفتند و همین مسئله باعث شد تا فتنه خوارج به وجود آید... »
این عین به عین سخنان پناهیان در شب شهادت امام جواد(ع) است که به طور زنده و مستقیم از سیمای جمهوری اسلامی ایران از حرم کاظمین پخش شد. مخاطب پناهیان، خط و ربط سیاسی پناهیان و بسیاری از این دست مسائل کاملا مشخص است. ما از نقل قول جمله به جمله ی گفته‌ها‌ی پناهیان این مقصود را دنبال نمی‌کنیم که نصیحت کنیم یا خط و ربط سیاسی پناهیان را عوض کنیم یا حتی گلایه کنیم اما لازم می‌دانیم چند مسئله را گوشزد کنیم:
یکی این که به هر حال وزیر امور خارجه کشورمان توسط کشوری که در دشمنی با ما سنگ تمام گذاشته تحریم شده است؛ مسئله‌ای که در نوع خود عجیب و باور نکردنی است در کشور خودمان اگر چه برخی با آن همراهی کردند اما شاهد بودیم بسیاری از چهره‌ها‌ی سرشناس هر دو طیف چپ و راست زیر بار این تحریم نرفتند و نپذیرفتند.
در جامعه ی بین الملل حال اگر از چین و روسیه مثال بیاوریم شاید بگویند آن‌ها‌ دوستان و هم‌پیمانان سیاسی و اقتصادی ایران هستند اما کشورهایی نظیر انگلستان، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی این اقدام آمریکا را هرگز برنتافتند و اعلام کردند با این تحریم همراهی نمی‌کنند و اما عجیب آن که تلویزیون ما به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی تافته‌ای جدا بافته است!
نکته ی مهم دیگر... همین چند وقت پیش بود که محتوای نامه وزیر امور خارجه به رهبر معظم انقلاب اعلام و تایید شد. در مورد همان نامه بود که شنیده شده بود حضرت آیت الله خامنه‌ای در پاسخ به ظریف گفته‌اند:« من مطلقاً راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود.»
مهاجری در پستی می‌نویسد: « پس از آن که نهادهای نظام از جمله سپاه در برابر تحریم ظالمانه آمریکا نسبت به ظریف از او حمایت کرده بودند، لازم است این خبر ناگفته را بگویم که دو سه هفته پیش سرلشکر سلیمانی دلگیری اش را از سریال گاندو بیان کرده بود. باید منتظر واکنش نشان دادن سازمان دهندگان باشیم اما منظورم از سازمان دهندگان، سرباز صفر‌ها‌یی مانند تهیه‌کننده و کارگردان و رئیس شبکه ۳ نیست!»
قطعاً و البته انتظار این بود هنگامی که آمریکا دست به کاری می‌زند که در جهان دیپلماسی بی‌سابقه است فارغ از این که ظریف در کدام کابینه و با کدام دولت کار می‌کند، حمایت شود. بالاخره ظریف رای اعتماد خود را از مجلس شورای اسلامی گرفته، وجاهت مجلس از رای مستقیم مردم است و شاید بتوان گفت محمدجواد ظریف منتخب مردم برای ایستادن بر بالاترین مقام دستگاه دیپلماسی ایران است! حال اینکه در یک شب عزیز و همزمان با آن که آمریکا دست به تحریم وزیر امور خارجه ایران زده است از آنتن زنده و مستقیم تلویزیون به عنوان رسانه ملی ایران بدترین توهین‌ها‌ و برخی مثال آوردن‌ها‌ را شامل حال وزیر امور خارجه کنیم، نشان می‌دهد که « در همچنان روی همان پاشنه سابق می‌چرخد » یعنی نه قرار است تحریم آمریکا چیزی را عوض کند و نه موضع‌گیری کشورهایی که حتی‌اندک دغدغه‌ای برای حمایت از ایران ندارند. شاید باید حق را به مهاجری داد که پشت سر سربازصفرها و تهیه‌کننده‌ها‌ و کارگردان‌ها‌ و حتی شبکه سه سیما آدم‌ها‌یی ایستاده‌اند که به فقه و اجتهاد خود عمل می‌کنند یعنی به خود حق می‌دهند از فضای رسانه ملی برای توهین به وزیر امور خارجه یک کشور
استفاده کنند.
اینجا باید یادمان بیاید که وزیر امور خارجه به صراحت گفته بود: « من از توهین‌ها‌ ناراحت نمی‌شوم.» شاید این پیام بسیار آشکار محمدجواد ظریف است که ما باید جور دیگری ببینیم. طبیعتاً هر کسی از توهین و افترا ناراحت می‌شود اما وقتی او بداند پشت این توهین‌ها‌ و افتراها کدام تفکر ایستاده، شاید مجالی برای ناراحت شدن در خود نمی‌بیند!