بن سلمان به طور جدی در حال بررسی گفت‌وگو با تهران؟

پایگاه صهیونیستی دبکا، نزدیک به نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به نقل از منابع ویژه خود مدعی شد که عربستان و امارات تماس‌هایی مخفیانه در رابطه با امنیت کشتیرانی در خلیج فارس با ایران برقرار کرده‌اند.به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، این پایگاه به نقل از منابع خود نوشت: امارات و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که اهداف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در رابطه با ایران با اهداف ریاض و ابوظبی تطابق ندارد.برخی منابع اطلاعاتی با اشاره به سفر اخیر هیئت اماراتی به تهران اعلام کردند که مسئولان اماراتی در دیدار با مسئولان ایرانی در رابطه با مسئله امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و تنگه باب المندب بحث و گفت وگو کردند.یک مسئول اماراتی که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است در گفت‌وگو با دبکا گفته است: اگر واشنگتن به دنبال مذاکره با ایران است در پیوستن به ائتلاف آمریکا برای حمایت از کشتیرانی در خلیج فارس هیچ منفعتی نداریم زیرا در این صورت قدرت بازدارندگی آن بسیار محدود خواهد بود.
دبکا می‌نویسد، این تحولات باعث شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به طور جدی درحال بررسی بازکردن باب گفت‌وگو با تهران باشد.
لازم به ذکر است که یک هیئت 7 نفره از مقامات گارد ساحلی امارات روز سه شنبه گذشته وارد تهران شد و در رابطه با همکاری مرزی دو کشور، تردد اتباع و ترددهای غیرمجاز و یا بدون اطلاع و تسهیل و تسریع تبادل اطلاعات طرفین با مقامات ایرانی گفت‌وگو کرد. این ششمین نشست گارد ساحلی ایران و امارات است. پنجمین نشست گارد ساحلی دو کشور در سال 1392 یعنی شش سال پیش برگزار شده بود.
این سفر هیئت اماراتی به تهران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی و بین‌المللی به دنبال داشت. شبکه المیادین در این باره نوشت که سفر هیئت نظامی اماراتی به تهران تنها به معنای عقب نشینی امارات نیست بلکه این مسئله نشان می‌دهد که ایران نیز به تلاش‌های امارات پاسخ مثبت داده است.



استقبال عربستان از پیشنهاد ایران
در همین حال و از سوی دیگر، وزیر حج عربستان از برقراری دوباره عمره برای زائران ایرانی استقبال کرد و قول داد، موضوع راه‌اندازی نمایندگی ایران در سفارت سوئیس (حافظ منافع ایران در عربستان) را شخصا پیگیری کند.
رئیس سازمان حج و زیارت ایران در دیدار با وزیر حج عربستان با یادآوری شروط ایران برای برقراری عمره، گفته بود: از جمله شروط ما حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران و عمره‌گزاران ایرانی است. مقدمه این امر راه‌اندازی کنسولگری و یا ایجاد دفتر حافظ منافع ایرانیان در عربستان است. «محمد صالح بن طاهر بنتن» نیز در پاسخ به این خواسته ایران با استقبال از حضور زائران ایرانی در عمره با حفظ عزت، کرامت و امنیت، گفت: موضوع معرفی نیروهای کنسولی ایران را در قالب دفتر حافظ منافع، سوئیس ارائه دهید تا شخصا پیگیری کنم.
به گزارش ایسنا، حضور ایرانی‌ها در عمره از سال ۱۳۹۴ پس از حادثه فرودگاه جده و تعرض دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی، متوقف شد. ایران پس از به جریان افتادن این پرونده قضایی و محکوم شدن آن ماموران، از دو سال پیش برقراری دوباره عمره را مشروط به تامین امنیت و حفظ عزت زائران ایرانی، مطرح کرده است. به گفته مقامات حج کشورمان، برآورده کردن این خواسته در شرایطی که دفاتر نمایندگی سیاسی و کنسولگری ایران در عربستان تعطیل شده، دشوار است.