چرا خردسالان سیگاری شدند؟

مطالعات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن به سن 13 سالگی رسیده است اما روز گذشته اخباری منتشر شد که نشان می‌داد سیگار کشیدن به خردسالی و حتی به سن 11 سال رسیده است. واقعیت این است که 11 سال یا 13 سال تفاوتی ندارد، هر دوی آن‌ها فاجعه است اما باید دید چه عواملی سبب می‌شود تا خردسالان ما به مصرف دخانیات رو بیاورند؛ یکی از مهمترین عوامل را طبق مطالعات انجام شده می‌توان به خانواده‌های آشفته نسبت داد. خانواده‌هایی که پدر و مادر با یکدیگر درگیری‌های سنگین دارند و به اصطلاح طلاق عاطفی گرفته اند، در این خانواده‌ها بچه‌ها به خود تخریبی رو می‌آورند که یکی از آثار خود تخریبی، کشیدن سیگار است.
گروه‌های همسال می‌تواند عامل دیگری برای رو آوردن خردسالان به سیگار باشد، چرا که بخش زیادی از کودکان و نوجوانانی که سیگار را شروع می‌کنند به دلیل تاثیر پذیری از گروه‌های همسال و پذیرش در جمع است. وجود یک شخص سیگاری موثر و مرجع در خانواده نیز می‌تواند دلیل سیگار کشیدن خردسالان محسوب شود.
اما مهمترین عامل در دسترس بودن سیگار است، سیگار جزو کالاهایی است که به راحتی در دسترس همه است و تقریبا با قیمت نسبتا ارزانی هم عرضه می‌شود چرا که به صورت نخی نیز به فروش می‌رسد، از طرف دیگر جزو معدود کالاهایی است که در کلان شهرها هر وقت از شبانه روز اراده کنید می‌توانید به راحتی آن را پیدا کنید، بخرید و استفاده کنید. عامل دیگری که در این خصوص تاثیر گذار است رسانه‌ها هستند، فیلم‌هایی که منتشر می‌شود و در آن افراد با ژست خاصی سیگار می‌کشند، این فیلمها طبیعتا اثر گذار است و روی ذهن خردسالان تاثیر می‌گذارد و قاعده شرم ستیزی را از بین می‌برد!
از جمله عوامل دیگر می‌توان به همه گیر شدن قلیان اشاره کرد. این موضوع به نوعی قبح شکنی محسوب می‌شود و جوانان با دیدن این موضوع گرایش به سمت کشیدن قلیان و مشابهات آن پیدا می‌کنند.


از طرف دیگر عدم اجرای درست قانون نیز سبب شده تا خردسالان به راحتی بتوانند سیگار تهیه و مصرف کنند. فروشندگان بر اساس قانون اگر به افراد زیر 18 سال سیگار بفروشند باید مورد مجازات قرار بگیرند اما متاسفانه این روزها می‌بینیم که به راحتی سیگار را به همه افراد جامعه در هر سنی می‌فروشند و خردسالان هم با بهانه اینکه برای پدرم می‌خواهم، به راحتی تهیه و مصرف می‌کنند. این عوامل باعث می‌شود که خرد سالان گرایش بیشتری به سمت سیگار پیدا کنند. متاسفانه مدارس ما هم این روزها به‌صورت زیرپوستی به شدت مشکل زا هستند و مسئله‌هایی را دارند که ساده ترین آن‌ها سیگار است.
برای اینکه بدانید چرا سن سیگار به این سنین رسیده است شما را سوق می‌دهم به سمت سایر آسیب‌های اجتماعی که این روز‌ها دقیقا در همین سن‌ها صورت می‌گیرد، مثل استفاده از گل یا تن فروشی! تقریبا بخش بزرگی از آسیب‌های اجتماعی جامعه ما این روز‌ها خودش را قرمز نشان می‌دهد و این یکی از فاجعه‌هایی است که باید برای آن کاری کنیم.