ابعاد جدید از چرخش سیاسی- اقتصادی امارات

اسقاط پهپاد آمریکایی برخاسته از پایگاهی در امارات و ترس امارات از واکنش ایران، بیش از آن چه تصور می شد رفتار این کشور عربی را تغییر داده و معادلات منطقه را دگرگون کرده است. پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط سپاه، یک نشست سری در ابوظبی برگزار می شود که در آن تصمیم گیری می شود امارات بخش هایی از سیاست خارجی اش را اصلاح می کند. در هفته گذشته خبرهایی از تلاش امارات برای بهبود روابط با ایران منتشر شد و حتی هیئتی از امارات به ایران سفر کرد و حالا خبرگزاری «آناتولی» روایتی از نشست محرمانه مسئولان اماراتی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش که در آن از «منابع نزدیک به افراد مطلع در امارات» استفاده شده، «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات در روز 30 خرداد پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی دور هم جمع شدند. به گزارش فارس محمد بن راشد در این نشست ناراحتی خود را از انفعال آمریکا در برابر ایران اعلام و در عین حال ابراز نگرانی کرده که اگر آمریکا به ایران حمله کند، ایران ممکن است امارات را هدف قرار دهد که در این صورت اقتصاد امارات از سرمایه گذاران خالی می شود. همچنین بنا بر این گزارش بن زاید درباره این انتقادهای بن راشد تأمل کرده و دستور اصلاحاتی در سیاست خارجی امارات را داده است. هر چند گزارش رسانه های قطری درباره سفر مقامات اماراتی به ایران به مذاق مقامات سعودی  و نیز مقامات ضدایرانی امارات خوش نیامده ، به همین دلیل انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجه این مسئله را بزرگ نمایی رسانه های قطر دانسته است. این درحالی است که نشست گارد دریایی ایران و امارات  هفته قبل پس از شش سال برگزار شده بود که خود حاوی پیام های مهمی است.
تعهدات امارات در یمن به ایران
در عین حال در دومین خبر مهمی که دیروز منتشر شده، روزنامه رأی الیوم از کاهش دخالت های امارات در جنگ با یمن به خاطر توافق ها با ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه پس از سفر هیئت امنیتی امارات به تهران، این کشور در همه سطوح شروع به تجدید نظر در محاسبات خود کرد. این روزنامه به درخواست های امارات از روسیه برای میانجی گری بین امارات و ایران اشاره کرده و نوشته است: «ابوظبی از ایران می‌خواهد که نزد متحدان حوثی خود پادرمیانی کند تا یمنی‌ها هرگونه حمله به امارات متحده عربی را متوقف کنند و این نامه با پاسخ فوری ایران روبه‌رو شد.» در همین باره یک منبع یمنی فاش کرد که امارات در چارچوب تفاهم‌های اخیر خود با ایران، تعهد کرده که ترتیبات صحنه سیاسی در جنوب یمن را که تغییر داده بود، به وضع سابق بازگرداند. به گزارش فارس این منبع یمنی به وبگاه خبری «عربی 21» اعلام کرده که «یکی از نتایج تعهدات امارات به ایران، هماهنگی اطلاعاتی با انصار ا... در یمن خواهد بود چرا که امارات بر پرونده امنیتی جنوب یمن اشراف دارد.» به نوشته رأی الیوم تنهایی ریاض در یمن موجب شده حتی عربستان هم به فکر ارتباط با ایران بیفتد. در این باره پایگاه صهیونیستی دبکا، نزدیک به نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به نقل از منابع ویژه خود مدعی شد که عربستان و امارات تماس‌هایی مخفیانه درباره امنیت کشتیرانی در خلیج فارس با ایران برقرار کرده‌اند.
باز شدن گره روابط؛ اقتصاد پله اول است
همزمان با همه این تحولات عبدالقادر فقیهی رئیس شورای بازرگانان ایرانیان دبی با اشاره به روابط ایران و امارات، از مذاکراتش با مقامات اماراتی درباره وضعیت ویزا‌های لغو شده و حساب‌های بسته شده ایرانی‌ها در بانک‌های اماراتی خبر داد و گفت: با وعده حاکم دبی، ویزا‌ها تمدید و حساب‌ها باز خواهند شد. به گفته فقیهی میزان تجارت ایران و امارات از ۴۰ میلیارد دلار در سال‌های گذشته به هفت میلیارد دلار در سال‌های اخیر تنزل یافته است. آغاز مجدد همکاری های اقتصادی ایران و امارات در حالی است که العربی الجدید در گزارش خود تصریح کرده است: «مسئولان ایرانی در حال استفاده از بندرهای اماراتی در راستای صادرات نفت تحریم شده خود، برای دولت های آسیایی و برخی دولت های خاورمیانه هستند.»
 
 
سایت العربی الجدید و رئیس اتاق مشترک ایران و امارات خبر دادند:
گشایش های جدید در روابط اقتصادی ایران و امارات


 سایت العربی الجدید از اعلام آمادگی امارات برای همکاری بانکی با ایران و صادرات نفت از طریق بنادر این کشور خبر داد. همزمان رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات چند  دلیل برای چرخش اقتصادی امارات به سمت ایران برشمرده است .به گزارش پایگاه خبری انتخاب، در گزارش این سایت آمده است: پس از تنش سیاسی شدیدی که به دنبال جنگ سوریه و یمن در روابط تهران و ابوظبی ایجاد شد، اکنون، نزدیکی میان ایران و امارات وارد مرحله تازه ای شده و به نظر می رسد که در مسیر تحولات مثبت قرار گرفته است. به گفته مقامات ایرانی، به تازگی پیام هایی از سوی امارات دریافت شده که تازه ترین آن ها، سفر هیئتی اماراتی به تهران در روز سه شنبه گذشته است. هدف از این سفر، اعلام آمادگی ابوظبی برای همکاری بانکی با ایران بود.در همین زمینه، گزارش ها حاکی از آن است که مسئولان ایرانی در حال استفاده از بندرهای اماراتی، در راستای صادرات نفت تحریم شده خود، برای دولت های آسیایی و برخی دولت های خاورمیانه هستند و ظاهرا، این همکاری مالی، بانکی و مرزی بین دو طرف، می تواند کانالی را ایجاد کند که از طریق آن، تهران امکان صادرات نفت و تبادل اموال، با وجود تحریم های آمریکایی را پیدا می کند.دراین میان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به این که حاکمان امارات نقش اقتصادی ایران را درک کرده‌اند، از بهبود فضای تجارت بین دو کشور نسبت به ماه ‌های قبل خبر داد.فرشید فرزانگان رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت تجارت بین دو کشور گفت: حاکمان امارات به این واقعیت رسیده‌اند که نمی‌توانند کشوری با ظرفیت ایران را از معاملات و معادلات اقتصادی منطقه حذف کنند و راهی جز تعامل ندارند.
وی ادامه داد: سایر کشورهای منطقه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که کشوری که شمال خلیج فارس و دریای عمان را در اختیار دارد، راه ارتباطی به آسیای میانه و قفقاز و دارای یک بازار ۸۰ میلیونی است، نمی‌توان نادیده گرفت.فرزانگان خاطرنشان کرد: علاوه بر اخباری که در حوزه تعاملات مالی منتشر شده، سختگیری‌های دولت امارات در دیگر حوزه‌ها نیز کاهش داشته است. به طور مثال در سال گذشته تعداد گردشگران ایرانی به دبی به یک سوم کاهش یافت و از طرفی کاهش تعداد سفرهای تجاری نیز تاثیر زیادی بر روند اقتصادی دبی گذاشته است.