چرا آمریکا ظریف را تحریم کرد؟

درخصوص چرایی اقدام آمریکا علیه دکتر ظریف و دستگاه دیپلماسی کشورمان، بحث و تحلیل زیادی صورت گرفته است. اما حقیر به عنوان یک کارشناس منطقه و با توجه به رصد تحولات این نقطه حساس جهان، تحریم دکتر ظریف را خودزنی آمریکا می‌دانم که تحت فشار و تاثیر لابی صهیونیستی در آمریکا و تیم «بی‌» (بن‌سلمان، بن‌زاید، بی‌بی و بولتون) صورت گرفت.
ورود اصطلاح تیم «بی‌» به ادبیات سیاسی توسط دکتر ظریف ریسک بزرگی بود که نه صهیونیست‌ها، نه رهبران ارتجاع عرب و نه نئوترامپیست‌ها نتوانستند علی‌رغم حساسیت تحولات منطقه و ضرورت باز بودن کانال دیپلماسی، آن را برتابند.
دکتر ظریف همانند موشک‌های نقطه زن، با هدف قرار دادن قلب جریانی که در منطقه تلاش داشت شرایط را برای حمله ترامپ به ایران آماده نماید، حرکتی راهبردی انجام داد که حتی ترامپ را مجبور نمود، بعد از سقوط پهپاد پیشرفته‌اش از اقدام نظامی صرف نظر نماید.
تصور این موضوع شاید برای بسیاری سخت باشد، اما برای درک آن کافی است تحولات و تحرکات تیم «بی‌» بعد از خروج ترامپ از برجام - که آنهم بنا بر اعتراف نتانیاهو با اعمال فشار و توصیه وی صورت گرفت - را پیگیری و رصد نمایند.


جمع شدن قدرت پول (سعودی و امارات)، قدرت سیاسی و نظامی (بولتون) و لابی تاثیرگذار (نتانیاهو و صهیونیسم) در این موزاییک سیاسی، در نهایت دکتر ظریف را به عنوان مانع مهمی در مقابل عملیاتی شدن معامله قرن و کسی که در موقعیت و جایگاه بازوی سیاسی نظام، رهبری و سپاه عمل می‌نماید تشخیص داد و لذا در جهت تحریم وی اقدام نمودند.
بی‌تردید ظریف به عنوان یک وطن‌دوست فراملی با اینکه تحت فشار لابی داخل و خارج قرار داشت، بخوبی توانست پرونده و پرچم برجام را در چارچوب مصالح و منافع کشورمان حفظ نماید و همزمان با حملات سیاسی حساب شده و دقیق اتحادیه اروپایی را از لاک خود برای عمل به تعهدات بیرون بکشد.
همچنین شناخت همه جانبه دکتر ظریف از معادلات جهانی و عکس‌العمل‌های بموقع و حساب شده وی که در دیدار اخیر وی از آمریکا، ونزوئلا و بولیوی به منصه ظهور رسید، صبر همتای آمریکایی وی را که تجربه ریاست سازمان سیا را نیز در توبره خود دارد به ستوه آورد. پمپئو بعد از رد درخواست‌های بچگانه‌اش برای سفر به تهران و انجام مصاحبه و درک تسلیم ناپذیر بودن ظریف به عنوان یک ایرانی وطن‌دوست و مقاوم، پنجره سیاسی را به امید حرکت به سوی تنش و جنگ بست. دکتر ظریف در اظهارات مکرر خود بر جنگ طلب بودن تیم «بی » تاکید نموده بود و پمپئو نشان داد که در این تیم خادم خوبی محسوب می‌شود.
دکتر ظریف را می‌توان از نظر هوش و ذکاوت سیاسی تاثیر گذار به چرچیل و کسینجر تشبیه نمود با این تفاوت که قید و بندهایی داخلی علیه دکتر ظریف با سیاستمداران مذکور قابل مقایسه نیست.
صدور بیانیه توسط نهادها و مقامات داخلی و خارجی بیانگر اوج محبوبیت و اهمیت دکتر ظریف برای امنیت و آرامش داخلی و صلح و امنیت جهانی می‌باشد و کشورهای خارجی بخوبی اهمیت دکتر ظریف را درک می‌کنند و از اینکه آمریکای امروز خودزنی را به عنوان یکی از ابتکار عمل‌های ترامپ در دستور کار خود قرار داده نباید تعجب نمود.
محمد سلطانی
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس: نخستین محموله بنزین از پالایشگاه ستاره خلیج فارس صادر شد با حضور وزیر بهداشت افتتاح بیمارستان 106 تخت خوابی «قدس» پاوه مصرف برق کشور دیروز در وضعیت سبز قرار گرفت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: آیین‌نامه اجرایی حذف یارانه نقدی پردرآمدها به‌زودی ابلاغ می‌شود وعده سازمان حمایت برای تغییر قیمت کالاها در بازار شناسایی 24 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با رصد تراکنش‌های بانکی پایگاه دبکا مدعی شد بن سلمان به طور جدی درحال بررسی گفت‌وگو با تهران است انصارالله: پس از تغییر مواضع امارات تصمیم به توقف حملات به این کشور گرفتیم "نشریه نیویورکر" خبر داد ظریف به کاخ سفید نرفت، تحریم شد ائتلاف تک نفره! یادی از مجاهد بزرگ عباسی مدنی رهبر جبهه اسلامی برای نجات نگرانی درخصوص تشدید هرچه بیشتر سرکوب شیعیان در نیجریه چرا آمریکا ظریف را تحریم کرد؟ حجت‌الاسلام ادیانی: در سازمان عقیدتی سیاسی با تشریفات برخورد می‌شود رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا عنوان کرد مبارزه با رانت اطلاعاتی موثرترین گام در مبارزه با مفاسد اقتصادی فراخوان مشمولان نخبه و اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها در مرداد سرپل مرتبط با شبکه‌های ضد انقلاب دستگیر شد