توبه شیوخ از جنگ صنعا

سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک منبع یمنی دیروز فاش کرد که امارات در چارچوب تفاهم‌های اخیر خود با ایران، تعهد داده که وضعیت سیاسی استان‌های جنوبی یمن را به حالت اولیه خود بازگرداند؛ اقدامی که به گفته رسانه‌های عربی، برای بازگرداندن آبروی از دست رفته ابوظبی در جنگ یمن انجام می‌شود.
با گذشت بیش از چهار سال از حملات ائتلاف عربی به ملت بی‌دفاع یمن، شکاف در جبهه متجاوزان تشدید شده است. امارات پس از اینکه استراتژی خود در یمن را تغییر داد و بخشی از نیرو‌های خود را از خاک یمن خارج کرد، در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، به سمت ایران متمایل شده است. یک منبع مطلع که از سران شورای موسوم به شورای انتقالی جنوب است روز شنبه فاش کرد که امارات در چارچوب تفاهم‌های اخیر با ایران، در حال اصلاح برخی امور صحنه سیاسی در جنوب یمن است. این منبع که خواست هویتش فاش نشود، به وبگاه خبری «عربی ۲۱» گفته که سران نظامی و سیاسی مهم و عضو شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت ابوظبی است، یکی از اهداف امارات در این بازنگری سیاسی خواهد بود. این منبع گفت: «این بازنگری در چارچوب تغییر مواضع ابوظبی در یمن و تفاهم‌های اخیر امارات با ایران است». به گفته این منبع، «اماراتی‌ها به ایرانی‌ها تعهد داده‌اند که صحنه سیاسی در استان‌های جنوب یمن را به شکل سابق بازگردانند». به گفته این منبع، در شورای انتقالی جنوب که سال ۲۰۱۷ با حمایت امارات تشکیل شده است، اختلافات جناحی بالا گرفته و جناح عیدروس الزبیدی، رئیس شورا و جناح احمد الملس دبیرکل شورا با هم درگیر هستند. این منبع ادعا کرد: «یکی از نتایج تعهدات امارات به ایران، هماهنگی اطلاعاتی با حوثی‌ها [انصارالله]در یمن خواهد بود چرا که امارات بر پرونده امنیتی جنوب یمن اشراف دارد.»
هفته گذشته حمد علی مصباح الاحبابی، فرمانده گارد ساحلی امارات در رأس هیئتی به تهران آمد و با سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیرو‌های انتظامی ایران دیدار و گفتگو کرد. وزارت خارجه امارات از این دیدار ابراز خرسندی و بر اهمیت همکاری امنیتی در آب‌های خلیج فارس با ایران تأکید کرد. منابع خبری مختلف این اقدام امارات را چرخش موضع ابوظبی پس از هشدار‌های ایران ارزیابی و آن را نزدیکی امارات به ایران توصیف کردند. امارات در مارس ۲۰۱۵ به همراه عربستان سعودی و چند کشور دیگر عربی به بهانه مقابله نفوذ ایران در یمن، حملات گسترده‌ای را به مردم یمن آغاز کردند، ولی در مقابل توانایی نظامی جنبش انصارالله موفقیتی به دست نیاوردند. زمینگیر شدن ائتلاف عربی در یمن و دادن تلفات انسانی بیشتر، سبب شد امارات برای کاهش هزینه‌های خود در این جنگ بی نتیجه، بخش زیادی از نیرو‌های خود را از جنوب یمن خارج کند و به همین خاطر در هفته‌های اخیر دست دوستی به سمت ایران دراز کرده است تا با کمک تهران بتواند آبرومندانه از بحران یمن خارج شود. خروج نیرو‌های امارات از یمن پس از آن انجام شد که انصارالله هشدار داد که به زودی حملات موشکی و پهپادی به شهر‌های دبی و ابوظبی انجام خواهد داد. امارات با همکاری عربستان بار‌ها با متهم کردن ایران به ارسال سلاح به انصارالله، از مقامات واشنگتن خواسته بود تا فشار‌ها علیه تهران را افزایش دهد، اما این تلاش‌ها هم راه به جایی نبرد و سرانجام مقامات ابوظبی به سیاست‌های اشتباه خود در همسویی با سعودی‌ها پی بردند.
روزنامه رأی‌الیوم هم دیروز در گزارشی درباره چرخش امارات به سمت ایران، نوشت که این اقدام ابوظبی برای بازگرداندن آبروی از دست رفته ابوظبی در یمن انجام شده است. بر اساس این گزارش، «رهبران امارات، چه در سطح نظامی و چه سیاسی، به این اعتقاد محکم رسیده‌اند که از جنگ در یمن پیروز خارج نخواهند شد و با وقوع هر جنگی در منطقه امارات از مهم‌ترین قربانیان آن خواهد بود؛ لذا اماراتی‌ها پس از سرنگونی پهپاد امریکایی توسط نیرو‌های ایرانی، در محاسبات منطقه‌ای خود تجدید نظر کرده‌اند.»


با کاهش نیرو‌های امارات در یمن و همچنین خروج احتمالی هزاران نیروی سودانی از جنوب یمن، کار برای عربستان سعودی که تقریباً در ائتلاف عربی تنها مانده است، به مراتب سخت‌تر خواهد شد، چرا که امارات در جنوب یمن نقش فعال‌تری نسبت به عربستان داشت و بیشتر مزدوران خارجی هم تحت فرمان امارات هستند و در صورت خروج کامل ابوظبی از ائتلاف سعودی، ریاض نیز چاره‌ای جز کنار آمدن با خواسته‌های انصارالله نخواهد داشت. همچنان که گزارش‌هایی منتشر شده است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، به انصارالله پیام داده تا طی توافقاتی به جنگ یمن پایان دهند، زیرا ادامه جنگ بی‌نتیجه، بدون متحدان تنها هزینه‌های سعودی را افزایش خواهد داد.
حملات موشکی به عربستان
نیرو‌های انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن در واکنش به جنایات عربستان سعودی، حملات موشکی به خاک این کشور را همچنان ادامه می‌دهند. به گزارش شبکه المسیره، ارتش یمن دیروز یک مقر نظامی ائتلاف سعودی در نجران، در جنوب عربستان را هدف موشکی بالستیک قرار داد که در پی آن چندین نظامی کشته یا زخمی شدند. این مقر نظامی با یک فروند موشک بالستیک از نوع بدر F هدف قرار گرفته و ده‌ها نفر در پی اصابت موشک، کشته یا زخمی شده‌اند. سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد: «این موشک تجمع نیرو‌های سعودی و مزدوران آن‌ها را در منطقه سقام در نجران هدف قرار داده است». سریع اعلام کرد که «این موشک به هدف اصابت کرده و نتیجه کار اطلاعاتی دقیق بوده است». سخنگوی ارتش یمن همچنین از تسلط نیرو‌های یمنی بر ۱۵ موقعیت در جنوب عربستان و همچنین از کشته شدن ۱۴ سرباز سودانی در مرز‌های این کشور خبر داد.
نیرو‌های انصارالله در ماه‌های اخیر به طور مداوم با حملات موشکی و پهپادی، فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی عربستان را مورد هدف قرار داده‌اند و ناکامی سامانه موشکی پاتریوت عربستان در رهگیری موشک‌های یمنی‌ها، سبب شد سعودی‌ها برای در امان ماندن از این حملات از امریکایی‌ها کمک بگیرند.