گفت‌و‌گوی جذاب ظریف و مخاطبانش در اینستاگرام



گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه در واکنش به کاربری که ظریف را شایسته دریافت نماد خیانت خوانده و او را «ابوموسی اشعری» نامیده بود، نوشت: «خدا را شکر شما اینقدر ولایتمدارید».
وزیر امور خارجه ایران با انتشار خبری در صفحه اینستاگرام خود از مشارکتش در یک برنامه خیریه جهت کمک به سیل‌زدگان خبر داد و پاسخگوی سؤالات و سخنان محبت‌آمیز شمار زیادی از مخاطبانش شد. محمد جواد ظریف روز جمعه با همراهی همسر خود و در حالی که برای نخستین بار با پوششی غیررسمی  در یک مراسم خیریه که به منظور کمک به سیل‌زدگان از سوی مؤسسه «سروش مولانا» و با حضور پیروزحناچی شهردار تهران برگزار شده بود، حضور یافته بود، گفت که «من به همراه همسرم در این مراسم شرکت کردیم که ذره‌ای کوچک از دریای محبت، مهر، همراهی و همدلی شما با هموطنان عزیز سیل‌زده باشیم». ظریف پس از این مراسم ضمن انتشار خبر و تصاویر این مراسم در صفحه اینستاگرام خود پاسخگوی نقطه نظرات شمار زیادی از مخاطبانش شد که بعضی از آنها انتقاداتی را هم مطرح کرده بودند. حضور ظریف در این برنامه تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که دولتمردان امریکایی در ادامه سیاست فشارعلیه ایران، نام او را در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داده بودند. رویدادی که با مخالفت گسترده داخلی و خارجی رو به رو شد و وزیر خارجه ایران در خلال حضورش در مراسم روز گذشته از حمایت یکپارچه مردم تقدیر کرد.


به گزارش ایسنا، ظریف در سخنانی در این مراسم خیریه با تأکید بر اینکه ما حتماً هرچه داریم از مردم داریم و وامدار آنها هستیم، گفت: «این مردم بوده‌اند که کشور را نگه داشته‌اند، فشارها را تحمل کرده‌اند و پشت ما ایستاده‌اند؛ این مردم بوده‌اند که اگر ما در مذاکره هستیم، حمایت‌مان کرده‌اند؛ البته گروهی هم نکردند و این هم یک واقعیت است و آن را هم باید بپذیریم. اگر می‌خواهیم بتوانیم در برابر همه ناملایمات با یکدیگر باشیم، باید این موضوع را نیز بپذیریم که گروهی هم ممکن است نظر ما را نداشته باشند. اینها را باید بپذیریم؛ باید قبول کنیم که این موضوع شعار نیست که باید اجازه دهیم برای آزاد بودن مخالف، حتی خودمان را فدا کنیم؛ این واقعیت و نیاز کشور ما است». وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای من باعث افتخار است که به خاطر این مردم و به خاطر دفاع از حقوق آنها تحریم شوم، افزود: «هنوز هم در برابر این مردم، احساس حقارت و دِین می‌کنم». ظریف با تأکید بر اینکه مردم ما مردمی خوب و بزرگ و شایسته بهترین‌ها هستند، افزود: «وظیفه ما این است که پشت این مردم پنهان نشویم، پشت مقاومت مردم پنهان نشویم؛ اگر قرار است پشت مقاومت مردم پنهان شویم، پس ما چه‌کاره‌ایم؟ پس برای چه چیزی به ما حقوق می‌دهند؟»
وی تصریح کرد: «ما طلبکار مردم نیستیم بلکه وامدار مردم هستیم. امروز همه ما اینجا جمع شده‌ایم که قسمتی از این وامداری را به گروهی از مردم جبران کنیم. در وضعیتی که منابع آبی کشور به وضعیت خطرناک رسیده بود و اگر آن رحمت و نعمت الهی نبود امروز با کم‌آبی مواجه بودیم، همه از این سیل بهره‌مند شدیم، اما گروهی از مردم از این سیل دچار آسیب و مشکلات شدند و عزیزان و خانواده‌های خود را از دست دادند».
ظریف بعد از انتشار خبر برگزاری این مراسم در صفحه اینستاگرام خود در اقدامی کم سابقه به اظهارنظر مخاطبانش درباره پست جدید خود پاسخ گفت. او در پاسخ به کاربری که در پایین این پست خطاب به وی نوشته بود، «چقدر از حقوق مردم دفاع کردید، من خودم به شخصه احساس می‌کنم از حکومت دفاع کردید تا ملت» نوشت: «دوست عزیزم، جان بولتون حکومت و مردم نمی‌شناسد. جنگ هم همین‌طور. من تلاش می‌کنم جنگ نشود و تحریم برداشته شود و امیدوارم کوتاهیم را ببخشید».
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به کاربر دیگری که از او در مورد بحث تحریم وی و تأثیر آن روی خانواده‌اش پرسیده بود، نوشت: «تحریم من اثری روی من و خانواده‌ام ندارد همیشه در مورد تحریم به‌عنوان تروریسم اقتصادی و جنگ علیه مردم صحبت کردم و تا آن جا که توان داشتم برای رفع آن کوشیده‌ام».
وزیر امور خارجه در واکنش به کاربر دیگری که ظریف را شایسته دریافت نماد خیانت خوانده و او را «ابوموسی اشعری» نامیده بود، نوشت: «خدا را شکر شما اینقدر ولایتمدارید».
یکی از مخاطبان ظریف در این صفحه اجتماعی خطاب به وی نوشت:«از دو تا خونه‌ای که در امریکا‌ داری برامون بگو، با کدام پول خریدی؟ پولش را از کجا آوردی» که وزیر امور خارجه پاسخ داد: «سلام بر شما، من نه خانه‌ای در امریکا دارم و نه حتی ملک یا حتی حساب بانکی خارج از ایران. یکی از مواردی که افشاگری فرمودند و به اضافه 12-10 مورد دیگر، آپارتمان‌های استیجاری است که در دوران تحصیل و کار در امریکا در آن سکونت داشتم. مورد دیگر هم اصلاً ربطی به من ندارد و اقامتگاه سفرای نمایندگی ایران در سازمان ملل است که من هیچ گاه حتی در آن سکونت نداشتم. همسرم و فرزندانم نیز هیچ دارایی در خارج ندارند. امیدوارم رفع نگرانی شده باشد شبتان بخیر».
وزیر خارجه در پاسخ به یکی دیگر از کاربران این شبکه اجتماعی که ابراز امیدواری کرده بود ظریف در پیشگاه خداوند به خاطر دروغ‌هایی که گفته و حق الناس است، توبه کند، نوشت: «فانتظروا انی معکم من عن المنتظرین.»
وی همچنین در پاسخ به کامنت دیگری که خطاب به ظریف نوشته بود: «کت و شلوارت کو دکتر؟ تحریم شدی عوض شدی کلک؟» جواب داد: «رفته بودم کنسرت، نرفته بودم سخنرانی کنم». وزیر خارجه در پاسخ به کاربری که نوشته بود «اکثریت مردم به شما اعتماد و اعتقاد داشتند ولی همه این اعتبار به خاطر دروغ‌هایی که از زبان مردم گفتید از بین رفت»، گفت: «سلام از لطف شما ممنونم ولی تقاضا دارم که یک بار همه حرف‌های من را به زبان اصلی و کامل گوش بدهید اگر خلاف گفتم ملامتم کنید وقتی جملات را تقطیع می‌کنند و از یک سخنرانی یا پاسخ به یک سؤال دشوار و چالشی یک جمله را از میان کلمات‌تان جدا می‌کنند و ترجمه مغرضانه می‌نمایند اگر هر کس باشد دروغگو می‌شود اما به هر حال بنده انسانم و خطاکار اگر در جایی خلافی انجام دادم یا گفته‌ام پوزش می‌خواهم».
ظریف همچنین در واکنش به نوشته یکی دیگر از کاربران مبنی بر اینکه «شما شجاعت لازم را ندارید که از حق خودتان دفاع کنید از جمله در مورد چهره‌ای که از شما در سریال گاندو به نمایش گذاشته شد»، نوشت: «سلام دوست خوبم. من مدت‌ها پیش به زبان سیف فرغانی جوابشان را دادم (بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم تا سختی کمان شما نیز بگذرد)».