ازدواج آسان؛ سیره بزرگان اسلام

اولین روز از آخرین ماه قمری، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) به عنوان روز ازدواج نام‏گذاری شده است. ازدواج ایشان به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم(ص) بر آن مباهات می‏کردند.
در جریان ازدواج آن دو بزرگوار نکات بسیار مهمی وجود دارد که از آن جمله می توان به کفو و همتا بودن، قناعت، دوری از اشرافی‏گری و تجملات، سخت نگرفتن بر یکدیگر، ملاک قراردادن معیارها و خصوصیات معنوی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه عشق و محبت واقعی بر مبنای شناخت، حجب، حیا، عفاف و... اشاره کرد.
به این خاطر است که یک پیوند، با این ویژگی‏ها پیوند آسمانی لقب می‏گیرد که رضایت خدا و رسول خدا(ص) در آن وجود دارد.
امروزه در کشورمان، تغییر ماهیت و اشکال ازدواج و به طور کلی الگوی همسرگزینی و نظام خانواده، ازدواج‏های ناموفق و طلاق‏های زودهنگام و بالا رفتن توقعات بی‏مورد برای آغاز زندگی، تغییر در نگرش افراد و انتظاراتی که از زندگی مشترک دارند، ازدواج جوانان را از این نکات چاره‏ساز دور و دچار مشکلات جدی کرده است که افزایش سن ازدواج را می‏توان یکی از این مشکلات دانست. سال‏هاست که مصاحبه‏ها و مقالات مختلف و متنوع، برای مردم جامعه، نسخه‏هایی نخ‏نما شده است. برنامه‏های صد‏او‏سیما در شناساندن و فراگیر ساختن «ازدواج آسان» کم نبوده است اما هرگز به نتیجه مطلوب و خوش‏بینی و اطمینان خاطر جوانان به این موضوع نینجامیده و از پس تهاجمات فرهنگی در این خصوص برنیامده است.


طرح ها و پیشنهادات راجع به ازدواج آسان نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موضوعات حائز اهمیت است که با توجه به شرایط جامعه به آن پرداخته می‏شود. همچنین رصد خلا اجرای مصوبات پیشین، همواره مورد پیگیری بوده است لیکن تحقق اهدافی که باید روزهای آسودگی با یک ازدواج آسان را برای جوانان به ارمغان آورد، هنوز میسر نشده است. جامعه، نو شده و خواست و مطالبات جوانان از زندگی متفاوت از گذشته است، اما قوانین مربوط به خانواده همچنان مسیر کهنه خود را می‏پیمایند و در مسیر قانون‏گذاری و اجرا در تحولی که باید در این زمینه صورت گیرد، هنوز مقاومت صورت می‏گیرد.
لذا این روز گرامی را قدر می‏نهیم و امیدواریم با تدبیر، تقنین، برنامه‏ریزی صحیح و گشایش گره‏های معیشت مردم، سیره این بزرگواران در وقوع ازدواج آسان، پایدار و نگرش مثبت به تشکیل خانواده پیش راه جوانان این مرز‏و‏بوم قرار گیرد و قید‏و‏بندهای برگرفته از اذهان مادی‏گرا و اشرافی و بعضاً تبلیغات نادرست و منحرف برخی شبکه‏های اجتماعی از میان برداشته شود.