تفاوت معنادار خطبه‌های نماز جمعه در تهران و مشهد حاج‌علی‌اکبری: محکومیت تحریم ظریف

علم‌الهدی: دلواپس گردشگری و عیاشی
امامان جمعه کشور روز گذشته (جمعه 11 مرداد) در خطبه‌های خود، تحریم محمدجواد ظریف، اقتدار نظام در زبان مذاکره،‌ تلاش برای راه‌اندازی بازار عیاشی در مشهد، وجود ابرمشکل اقتصادی در کشور، درخواست از نیروی انتظامی برای مقابله با تیراندازی در عروسی‌ها، تفکر عاقلانه درباره حذف چهار صفر از پول ملی و ... را مورد اشاره و تاکید قرار دادند.
اگر دلتان خوش می‌شود ظریف را تحریم کنید
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران در واکنش به تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: رفتار سبک و خنده‌دار دولتمردان آمریکا علیه ظریف را شنیدید. البته برای آقای ظریف و دستگاه سیاست خارجی مایه افتخار است، اما نشان سقوط اخلاق و سیاست در آمریکاست. وی ادامه داد: دیپلماسی التماسی آمریکا به جایی نرسید، وزیر امور خارجه‌مان را تحریم کردند؛ ظاهراً دلشان خوش می‌شود. اگر دلتان خوش می‌شود، بفرمایید. ولی این قبیل کارها نشان‌دهنده سردرگمی آنهاست. امام جمعه موقت تهران همچنین در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه گفت: آنچه جامعه را امروز رنج می‌دهد، پیامدهای اقتصادی است که هم در مدیریت و هم در اجتماع مثل کاهش اعتماد و رضایت عمومی وجود دارد. اثر شگفت‌انگیزی که نان حرام در زندگی مردم دارد، زیاد است از جمله ناهنجاری اخلاقی، از بین رفتن برکت و آسیب زدن به چهره نظام. رهبر عزیز و عالی‌قدر از فساد اقتصادی به عنوان شجره خبیثه، گاهی بیماری مهلک، مایه ورشکستی مادی و معنوی جامعه و زلزله ویرانگر یاد می‌کنند. باید این مساله به صورت جدی مود توجه قرار گیرد. باید در دستور کار همه قوا و مردم قرار بگیرد.


زبان مذاکره و اقتدار جمهوری اسلامی مکمل یکدیگر هستند
آیت‌الله اعرافی، هم در خطبه‌های نماز جمعه قم گفت: در کشور با تحریم‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم که حتی وزیر امور خارجه کشور که با زبانی لطیف و نرم با جهان گفت‌وگو می‌کرد را تحریم کردند؛ جهانیان باید بدانند که ایران دو زبان دارد که مکمل یکدیگر هستند. وی افزود: یک زبان و روش ایران جدال احسن و زبان گفت‌وگو و مذاکره است؛ حرکت انقلاب اسلامی یک حرکت صحیح و منطقی است و به صورت منطقی و درست با جهان مذاکره می‌کنیم. مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: اما زورگویان باید بدانند در برابر تجاوز، ظلم، تحریم و ستم، ملت ایران از زبان اقتدار برخوردار است؛ زمانی که کشتی ایران را ظالمانه توقیف کردند، ایران نیز بر اساس قوانین کشتی انگلیسی را توقیف کرد و پاسخ در خور به آنها داد. دشمنان بدانند موشک‌ها، پهبادها و اقتدار نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز ستمگران با تمام قدرت خواهد ایستاد و از تمامیت ارضی کشور دفاع خواهد کرد.
می‌خواهند بازار عیاشی را به عنوان قطب گردشگری راه بیندازند
آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد هم گفت: در این فضایی که 35 میلیون انسان خارجی و داخلی از همه جای دنیا می‌آید، می‌خواهند بازار عیاشی را به عنوان قطب گردشگری برای سرمایه‌پروری خود راه بیندازند و آنکه قربانی این قربانگاه بوده، جوان این شهر، جوان این استان و جوان زائر است. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه آخر عیاشی کردن‌ها، دست در دست دخترها داشتن و رفتن به مجالس لهو و لعب، اعتیاد، مواد مخدر و رفتن به بیرون از کانون عفت خانه و خانواده است، تصریح کرد: از این عرصه‌ها کدام مبتکر، مخترع و فعال اجتماعی و سیاسی در نسل جوان از یک جلسه هرزگی، بی‌بندوباری و توسعه فحشا بیرون آمد؛ اما صدها جوان معتاد به مواد مخدر از این جلسات بیرون آمدند. آن‌ها که امروز برای اهداف اقتصادی و سودجویی خود دنبال این هستند که ابزار شهوت‌رانی و خوش‌گذرانی جوان آن هم خوشگذرانی نفسانی را در قالب توسعه لذت و نشاط جوان فراهم کنند، قاتل، مهلک و عامل هلاک نسل جوان ما هستند.
ابرمشکل کشور، معضل اقتصادی است
حجت‌الاسلام عبدالنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز هم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، گفت: قطعاً ابرمشکل و معضل این کشور که مقام معظم رهبری در این چند سال به طور ویژه به آن می‌پردازند، معضل اقتصادی است. رفع این معضل به یک خواسته عمومی تبدیل شده است. برای رفع آن باید دید کشورهایی که امروزه در ردیف اقتصادهای اول دنیا قرار گرفته‌اند، چه کرده‌اند. باید دید آنها از چه متدی استفاده کرده‌اند. آیا کشورهایی که معضل اقتصادی داشته‌اند، ریشه رفع همه مشکلات را در خارج از کشور دنبال می‌کردند؟ امام جمعه اهواز ادامه داد: در کشوری که مشکلات اقتصادی دارد، این مشکلات نتیجه دو آیتم مورد توجه هستند. یکی وجود ساختارهای معیوب و غلط در کشور که موجب می‌شود که ما با این ابرمشکل با مواجه شویم و دیگری افراد فاسد و مفسدان اقتصادی هستند. قوه قضاییه مفسدان اقتصادی را دسته دسته محاکمه می‌کند و از آن طرف ارزش پول ملی تغییر می‌کند. وی عنوان کرد: محاکمه مفسدان اقتصادی توسط قوه قضاییه با قاطعیت انجام می‌شود و در برخی موارد نیز این افراد اعدام می‌شوند و ما می‌بینیم ارزش پول ملی قدری رشد می‌کند، اما قیمت‌ها به اندازه ریالی کاهش ندارند، بلکه شاهد افزایش آنها نیز هستیم.
نیروی انتظامی با تیراندازی در عروسی‌ها برخورد کند
حجت‌الاسلام سید جواد خاضع نیز در خطبه‌های نماز جمعه شهر یاسوج با اشاره به روز ۱۲ مرداد برابر با اول ذی‌الحجه که سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است، اظهار کرد: این ازدواج مقدس در حفظ دین برای نسل‌های بعد موثر بود. امام جمعه موقت یاسوح ضمن انتقاد از نوع برگزاری مراسم ازدواج‌ها در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: برخی‌ها با رسم‌های نادرست و سخت‌گیری‌های بی‌مورد باعث بالا رفتن سن ازدواج در جامعه شده‌اند و به همین خاطر باید ریش سفیدان و بزرگان ورود کنند و موجب ترویج ازدواج آسان شوند. خاضع ضمن گلایه‌مندی از تیراندازی در مراسم ازدواج و عروسی‌های استان تصریح کرد: از مردم و نیروی انتظامی می‌خواهم تا با چنین پدیده‌ای برخورد کنند چرا که هم اقدامی خطرناک و هم در نیمه‌های شب موجب آزار و اذیت و سلب آسایش و آرامش مردم می‌شود.
باید عاقلانه درباره حذف چهار صفر از پول ملی تصمیم گرفت
حجت‌الاسلام شمس‌الله سراج نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر ایلام با اشاره به لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، گفت: این عمل تجربه‌ای موفق در کشورهایی مانند ترکیه و تجربه‌ای ناموفق در کشوری مانند ونزوئلا بوده است؛ بنایراین باید عاقلانه در این زمینه تصمیم گرفت چون اگر اقتصادی تولید محور نباشد از تومانش هم کاری ساخته نیست.