برنده نبرد ۴ رقیب سر سخت ایرانی با جیلی کدام است؟

چه در چین و اقتصادهای نوظهوری نظیر روسیه و برزیل و هند، چه در بازاری به گستردگی اتحادیه اروپا، کلاس سدان ساب‌کامپکت شهری بسیار پرطرفدار است. خودروهایی با ابعاد کوچکتر از 3/4 متر که اغلب برمبنای یک محصول هاچ‌بک توسعه پیدا کرده‌اند و با داشتن صندوق بار بزرگ، قیافه زشت و کابین لخت، به ارزان‌ترین قیمت ممکن فروخته می‌شوند. داچیا با همین راهبرد موفق شده به گاو شیرده رنو در بازار ایران، اروپای شرقی و هند تبدیل شود و هیوندای، برخی برندهای چینی، گروه فولکس‌واگن و البته جناب تویوتا سال‌هاست در این رده مدعی هستند. در ایران این رده بی‌شک جزو محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی در بازار است و در یک دهه اخیر حتی روی دست کراس‌اورهای کوچک و بزرگ بلند شده است. از برلیانس H230 تا لیفان 520 و از جک جی4 و توجوی تا تندر پلاس همه در این کلاس حضور دارند. فعلا اما نبض این بازار با پنج خودرو متنوع می‌زند؛ ساینا اتومات، رانا، تندر90 و پژو 206صندوقدار که نسخه‌های ایرانیزه سدان ساب‌کامپکت هستند و جیلی GC6 که از 18 ماه پیش ابتدا با نسخه الیت و سپس مدل اکسلنت پای به این بازار گذاشته است. این خودروها در رده قیمتی 75 تا 150 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.
  ساینا اتومات؛ امیدوار باش
جزو کوچک‌ترین خودرو‌های این کلاس است و ارزان‌ترین گزینه جمع هم هست. حاصل هنر مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و طراحان این بخش است و در کنار عیوب فنی و ظاهری بسیار، امیدوار است در آینده و نسل‌های بعدی خود را به استانداردهای جهانی این کلاس و خودروهای برجسته‌ای نظیر فولکس جتا نزدیک کند.
تا آن جا راه ساینا دراز است اما واقعا با همین قیمت 77میلیونی که بهای آن در بازار جهانی را به زیر 6500دلار می‌رساند، ساینا گزینه چندان بدی نیست. گیربکس اتومات سی‌وی‌تی، کروز کنترل، فرمان برقی،سیستم استارت دکمه ای، نمایشگرلمسی7 اینچی،سیستم ورود و خروج بدون سوئیچ(keyless)، کامپیوتر سفری، مسیریاب،دو کیسه‌ هوا، ترمز  ABS  و EBD، ایموبیلایزر، پنجره‌های برقی جلو و عقب، تهویه‌ مطبوع نیمه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده عقب و رینگ آلومینیومی بخشی از امکانات مناسبی است که روی ساینا سوار است.
یک جعبه بار 420 لیتری هم دارد که در کنار موتور نسبتا کم‌مصرف 5/1 لیتری و قدرت 87 اسب بخاری، سواری متعادل و مناسبی را در محیط های شهری برای ساینا به ارمغان می‌آورد.


ساینا گرچه بهترین خودروی گروه نیست ولی احتمالا کمترین هزینه نگهداری را ضمن برخی ایرادهای فنی به شما تحمیل می‌کند و به لطف قطعات مشترک بسیار با پراید و تیبا، هزینه تعمیر و دردسر نگهداری‌ آن در بهترین شرایط قرار دارد. اگر از این خودرو انتظار معجزه نداشته باشید، ساینا اتوماتیک انتخاب قابل قبولی است.

  رانا؛ بازنده مغرور
در بخش سدان‌های ساب کامپکت، حضور همزمان رانا و 206 اس‌دی از آغاز با این هدف صورت گرفت که فاصله بین پراید تا پژو 206 اس‌دی با رانا که نسخه ارزان و ایرانی و کم آپشن پژو 206 صندوقدار بود، پر شود. با این حال کیفیت پایین، ظاهر نه چندان دلچسب و قیمت گزاف رانا موجب شد تا این خودرو بیش از آن که با پراید و تیبا رقابت کند، به جنگ 206 اس‌دی برود! اتفاقی که در نهایت منجر به کاهش سهم بازار هر دو خودرو شد و زمین بازی را به سود سایپا محدود کرد. رانا هم که یکی از بزرگ ترین خودروهای این کلاس با قیمتی حدود 80 میلیون تومان است، صرفا در بخش موتور و گیربکس حرفی برای گفتن دارد و اتاق تنگ، کیفیت پایین ساخت و ایرادهای کیفی بسیار، آن را به موجودی آزاردهنده در بازار تبدیل کرده است.
تیراژ این خودرو که در دو سه سال اخیر به شدت افت کرده، قرار است به زودی احیا شود به نحوی که رانا در یک فیس‌لیفت ظاهری، قرار است به بازار برگردد. مشکل رانا اما با تغییر ظاهری حل نمی‌شود چرا که خریدارانش می‌دانند این ماشین با کیفیتی پایین و امکاناتی اندک، هزینه نگهداری پژو 206 تیپ 5 را که از کیلومتر 50 هزار وارد خرج می‌شود، به مالک تحمیل می‌کند. آری این چنین است برادر...

  تندر90؛ انتخاب بی‌دردسر
بهترین خودروی این رده نه به لحاظ ظاهر و آپشن و برند که از نظر کار. تندر اهل کار است و پای سختی که وسط بیاید، ابدا وا نمی‌دهد. این سدان اروپایی که در بدو معرفی در سال 2006 در فرانسه طراحی و در رومانی مونتاژ شد، در طول بیش از یک دهه حضور در بازار ایران ثابت کرده در دوره حیاتش اهل گله‌ کردن نیست.
موتور K4M مونتاژ ایران که حتی سطح استانداردهای کیفی آن در نسخه مونتاژ ایران از نسخه مونتاژ اسپانیا بالاتر است، یک پیشرانه عالی، نسبتا پرکشش و بسیار بادوام است که در هر صد کیلومتر حدود 5/6 لیتر بنزین را به صورت ترکیبی (یعنی در شهر و جاده) مصرف می‌کند که عددی قابل قبول برای بازار ایران است. این خودرو که صندوقی بزرگ، اتاقی کاملا جادار برای 5 نفر و کیفیت مونتاژ نسبتا خوبی دارد، تنها خودروی 4 ستاره جمع در انواع پارس تندر و تندر پلاس است که در یک بازه قیمتی 120 تا 160 میلیون تومانی در طیف محدودی از امکانات قابل خریداری است.

  پژو 206صندوقدار؛ سقوط کیفی
قرار بود پل ارتباطی ایران و بازارهای جهانی باشد ولی خیلی زود به گل نشست. ایران خودرو که حتی در بدو طراحی و تولید، در سال 87 و 88 موفق شد آن را به بازار فرانسه هم صادر کند، هم‌اینک از 206 SD یک روح باقی گذاشته و این خودروی جذاب را قربانی ایده عجیب داخلی‌سازی کرده است. فرایندی که از نصب گیربکس تغییریافته پژو 405 روی این خودرو شروع شده و به افت شدید کیفیت موتور و سیستم تعلیق خودرو کشیده شده است. در واقع اگر می‌خواهید آینده ایده داخلی‌سازی را ببینید نیازی نیست تا دو سال دیگر صبر کنید. 206 اس‌دی پیش روی شماست، با انبوهی ایراد کیفی که باعث شده تا خودرو برجسته و اقتصادی پژو، به اتومبیلی با تنها 3 سال عمر مفید مصرف تبدیل شود. این خودرو 90 میلیونی که در نسخه فول آپشن تا 95 میلیون هم قیمت دارد، حتی به اندازه ساینا هم امکانات نداشته و تنها فاکتور مثبتش، قدرت بالاتر پیشرانه آن در کنار یک طراحی آبرومند است.
ظاهر خوب اما شکم هیچ فقیری را سیر نمی‌کند. تنها کسانی باید 206 اس‌دی را انتخاب کنند که از ظاهر ال90 متنفرند، زیر بار پرداخت 150 میلیون برای جیلی نمی‌روند و کلاس‌شان به ساینا هم نمی‌خورد. اینها بزرگ ترین بازندگان بازارند. باور ندارید؟ امتحان کنید.

  جیلی GC6 اکسلنت؛ زشت و باکیفیت
اگر قیمتش ارزان‌تر بود با همین سطح کیفی و امکانات می‌توانست به تیراژ بسیار بالاتری دست یابد. شاید چیزی مثل برلیانس. جیلی اما تنها موفق شده حدود 2 تا 3 هزار دستگاه در ایران فروش داشته باشد. عددی که نه خیلی جدی است و نه چندان خوشایند. اتفاقا این موضوع مستقیم روی بازار قطعات، شبکه تعمیر محلی و هزینه نگهداری خودرو تاثیر گذاشته و نگهداری این محصول نسبتا جذاب را به کابوس شبانه‌روزی خریداران تبدیل کند. البته فعلا جیلی نوسفر است و به لطف کیفیت خوبی که دارد، خبری از این ایرادات نیست. موتور نسبتا همسان و هم‌سطح با تندر90 و 206 اس‌دی، اتاقی با تریم دو رنگ و طیفی از امکانات مدرن و یک ایمنی حداقلی، جیلی را برنده این کلاس نخواهد کرد حتی اگر بزرگ ترین خودروی جمع باشد و نام نسبتا معتبر جیلی را یدک بکشد.

  نتیجه نهایی
عاقل باشید تندر90 می‌خرید و عاشق باشید ساینا! احتمالا این حرف را با تمسخر فراموش کنید ولی زمان ثابت کرده این دو محصول به ذائقه بازار خوش آمده‌اند. جیلی، پژو 206 اس‌دی و رانا را هم باید گذاشت ته فهرست. ناچار اگر شدید سمت این خودروها بروید.