با خروج آمریکا و روسیه، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایان یافت

آمریکا روز گذشته به طور رسمی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه خارج شد که این مساله به نگرانی از شروع یک رقابت تسلیحاتی جدید دامن می‌زند. وزارت خارجه روسیه هم در واکنش اعلام کرد با تصمیم آمریکا و خروج این کشور، این معاهده عملا به پایان خود رسیده است.
به گزارش ایسنا، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال 1366 میان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق و رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
این پیمان تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای و غیر هسته‌ای با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر را منع کرد.
به گزارش بی.بی.سی اوائل سال جاری میلادی آمریکا و ناتو، روسیه را به نقض پیمان متهم کردند و گفتند این کشور موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و با برد بیش از 500 کیلومتر تولید کرده است. روسیه این ادعا را رد کرده است. این موشک "9M729" نام دارد (نام آن در ناتو SSC- 8 است)، و آمریکا می‌گوید اسناد و مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد روسیه دست به تولید چنین موشکی زده است. آمریکا این شواهد را در اختیار متحدان خود در ناتو گذاشته و آنها از این ادعای آمریکا حمایت کرده‌اند.


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه فوریه گفت، اگر روسیه تا دوم اوت به مفاد این پیمان عمل نکند از این پیمان خارح خواهد شد.
روسیه در واکنش به اقدام آمریکا، تمامی تعهدات این کشور در قبال این پیمان را به حالت تعلیق در آورده است.
"عامل بازدارنده در برابر جنگ هسته‌ای"
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است این پیمان، "یک عامل بازدارنده ارزشمند" در برابر جنگ هسته‌ای بوده است.
گوترش گفت این مساله "احتمالا، تهدید موشک‌های بالستیک را افزایش خواهد داد."
تحلیلگران هراس دارند که فروپاشی این توافق، می‌تواند به شکل‌گیری یک رقابت تسلیحاتی جدید میان آمریکا، روسیه و چین منجر شود.
پاول فلگنهاوئر، یک تحلیگر مسائل نظامی روسیه به خبرگزاری فرانسه گفته است با پایان یافتن این پیمان، "ما شاهد تولید و توسعه سلاح‌های جدید خواهیم بود."
درخواست روسیه درباره اعلام مهلتی برای منع استقرار موشک‌های هسته‌ای
ازسوی دیگر روسیه همزمان با اعلام خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، اظهار کرد، از آمریکا خواسته مهلتی را برای منع استقرار موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد در اروپا تعیین کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، با پایان یافتن این پیمان، آمریکا و روسیه هر دو به طور قانونی می‌توانند موشک‌های منع شده طبق این پیمان را تولید و مستقر کنند.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال خاتمه یافتن این توافق اظهار کرد: ما به آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو پیشنهاد داده‌ایم که احتمال تعیین مهلتی را شبیه به آنچه که ما برای استقرار موشک‌های دور برد و میان برد تعیین کرده‌ایم و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آن را اعلام کرده، بررسی کنند.
در پاسخ به این پیشنهاد ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرده این درخواست روسیه "معتبر" نیست زیرا مسکو همین الان هم چنین کلاهک‌هایی را مستقر کرده است و تعیین مهلتی برای منع استقرار موشک‌های هسته‌ای میانبرد بی‌معنی است.
دبیرکل ناتو اظهار کرده هیچ موشک جدیدی ازسوی آمریکا و ناتو در اروپا مستقر نشده اما موشک‌های روسی بیشتر و بیشتر شده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
توسط رئیس‌جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد؛ افتتاح طرح های مهم اقتصادی و زیربنایی در استان آذربایجان شرقی نیویورک تایمز: بی‌اعتمادی و اختلاف میان اروپا و آمریکا بر سر ایران بالا گرفته است ورود پیکرهای مطهر 26 شهید دوران دفاع مقدس از مرز سومار محکومیت‌های داخلی و خارجی اقدام ترامپ در تحریم وزیر امور خارجه ایران تحریم ظریف رسوایی سیاسی آمریکا پولیتیکو، پایگاه خبری - تحلیلی آمریکایی: طرح ترامپ علیه ایران در خلیج فارس «ائتلاف تک‌نفره» شد اخبار کوتاه اقتصادی پایه مشعل سکوی A 13 پارس جنوبی بارگیری شد رئیس دیوان محاسبات کشور: 97 درصد مدیران اجرایی کشور پاکدست هستند با خروج آمریکا و روسیه، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایان یافت یادداشت مدیرمسئول این نگاه غلط را تغییر دهید دکتر روحانی فرا رسیدن روز ملی سوئیس را تبریک گفت علوی خبر داد: کشف محموله یک تنی هروئین توسط وزارت اطلاعات عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: تبدیل گود برج میلاد به «پلازا» آموزش و پرورش تهران خبر داد: کمبود 10 هزار معلم در تهران