محکومیت‌های داخلی و خارجی اقدام ترامپ در تحریم وزیر امور خارجه ایران تحریم ظریف رسوایی سیاسی آمریکا

کاخ سفید یک ماه پس از تهدید وزیر امورخارجه ایران، سرانجام نقاب دروغین پایبندی به آزادی بیان و دموکراسی را کنار زد و دکتر محمدجواد ظریف را تحریم کرد اما صدای دیپلماسی او برای دفاع از ملت ایران خاموش نحواهد شد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد پنجشنبه دکتر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران را در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار داد.اقدامی که از زمان اعلام، با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی مواجه شد. محکومیت این اقدام غیرقانونی و غیرحقوقی دولت آمریکا،نقطه مشترک تمام اظهارنظرها در این زمینه بود.
واکنش دکتر ظریف اما جالب توجه بود. او در توییت خود پس از اعلام تحریم نوشت: ما می‌دانیم گفت‌وگو و صلح خواهی تهدیدی برای موجودیت «تیم بی» است؛ و از آنجا که دلیل تحریم من را سخنانم عنوان کرده اند،آیا مردم آمریکا به مجوز اوفک برای خواندن نوشته‌های من ویا گوش دادن به مصاحبه‌هایم نیاز دارند!؟
*واکنش رئیس جمهور: کاخ سفید از توانایی‌های دیپلماتیک ظریف می‌ترسد


حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در واکنش به اقدام دولت آمریکا در تحریم دکتر ظریف با اشاره به ادعای آزادی بیان در آمریکا، گفت: تحریم علیه ظریف نشان می‌دهد که کاخ سفید از توانایی‌های دیپلماتیک او می‌ترسد.
روحانی با بیان اینکه دشمنان پس از گذشت یکسال و چند ماه از اعمال شدیدترین فشار و تحریم علیه ملت ایران به کارهای کودکانه متوسط شده‌اند، گفت: دشمن هر روز ادعا می‌کند که می‌خواهد با ایران مذاکره کند و برای مذاکره با دولت ایران هیچ پیش شرطی ندارد اما ازسوی دیگر وزیر خارجه کشورمان را تحریم می‌کند. اینگونه اقدامات آنان به معنای آن است که دشمنان ما آنچنان عاجز شده‌اند که فرصت خردورزی و تعقل را از دست داده‌اند. چه کسی است که نداند راه مذاکره از طریق وزارت خارجه است و رئیس این وزارتخانه شخص وزیر خارجه است.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولتی که معتقد است در سطح جهانی مقتدر بوده و ابرقدرت است از مصاحبه وزیر خارجه کشورمان می‌ترسد، گفت: اقدام کودکانه آنها به روشنی نشان می‌دهد که تمام ارکان کاخ سفید از منطق و سخن یک انسان دانشمند و دیپلمات آگاه به لرزه در آمده است. آنها با ابراز عصبانیت از مصاحبه دکتر ظریف، مصاحبه وی را موجب انحراف افکار عمومی کشورشان دانسته و ادعا می‌کنند که این مصاحبه افکار عمومی آنها را منحرف می‌کند و با واقعیت منطبق نیست. کاخ قدرتشان درحالی که ادعای آزادی بیان و دمکراسی دارند از منطق یک عالم مقتدر ایرانی به لرزه درآمده است.
روحانی خاطرنشان کرد:آنان در اقدامی بسیار کودکانه از یک طرف برای مذاکره اعلام آمادگی میکنند و از طرف دیگر وزیر خارجه کشورمان را تحریم می‌کنند و اینگونه اقدامات آنها بیانگر عظمت و عزت دولت و ملت ایران است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با یک ملت مقتدر و منسجم مواجه هستند، اظهار داشت: قدرت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و حتی مقام معظم رهبری از ملت بزرگ ایران است و این ملت فداکار، منسجم، یکپارچه و بانشاط است که توان عظیمی را در برابر بدخواهان بوجود آورده است.
آقای روحانی همچنین در پیامی ت وتوئیتری تاکید کرد: اگر آمریکاییها در مورد مذاکره جدی هستند، چه کسی جز ظریف می‌تواند طرف صحبت آنها باشد؟
رئیس جمهوری در پیام خود تاکید کرد: ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی است و از طرف کل ملت صحبت و مذاکره می‌کند. اینکه سخنان منطقی ما کاخ قدرت آنان را به لرزه در می‌آورد، چیزی جز عظمت ملت ما نیست زیرا آنان با ملتی واحد و منسجم مواجه شده‌اند که رئیس جمهوری، وزیر خارجه و حتی رهبری هم قدرتش را از این ملت می‌گیرد.
*جهانگیری: تحریم ظریف نشانه جدیدی از ماجراجویی یک قدرت زورگوست
معاون اول رئیس‌جمهور هم ظریف را نماینده توانای دیپلماسی مقبول و قانونمند ایرانی دانست و گفت که تحریم وی ازسوی دولت ترامپ نشانه جدیدی از ماجراجویی یک قدرت زورگوست.
اسحاق جهانگیری در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:تحریم وزیر امور خارجه ایران ازسوی دولت ترامپ نشانه جدیدی از بی‌منطقی، درماندگی و ماجراجویی یک قدرت زورگوست. دکتر ظریف نماد و نماینده توانای دیپلماسی مقبول و قانونمند ایرانی است. حتی دشمنان عاقلِ ظریف بر دانش، مهارت و توانمندی کم نظیرش در گفتگو و خلق فرصتهای پرهیز از منازعه و جنگ واقف‌اند. تحریم ظریف دلیل دیگری بر ریاکاری و دروغگویی در باب دعوت به مذاکره است.
* وزارت امورخارجه: تحریم ظریف نشانه استیصال و درماندگی دولت آمریکا است
وزارت امورخارجه کشورمان هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام دولت آمریکا در تحریم محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نوشت: این اقدام نشانه روشن استیصال و درمانگی دولت آمریکا است.
دستگاه دیپلماسی خارجی کشور در این بیانیه با محکومیت اقدام دولت ایالات متحده آمریکا در تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، این اقدام را نشانه روشن استیصال و درماندگی دولت آمریکا می‌داند.
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: تحریم جدید آمریکا، ترس و ضعف این دولت در برابر دیپلماسی هوشمندانه و مبتنی بر منطق جمهوری اسلامی ایران را آشکار می‌کند.
در این بیانیه تاکید می‌کند: اعمال تحریم اخیر بر وزیر امور خارجه هیچ تاثیری بر تلاش‌ها و اقدامات مجموعه وزارت امور خارجه و شخص وزیر امور خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور در اثبات حقانیت ملت ایران، دفاع از منافع ملی و مبارزه با تروریسم اقتصادی دولت آمریکا نخواهد داشت و همچنان با تمام توان و باور قلبی، به انجام ماموریت و رسالت خود ادامه خواهد داد.
* سخنگوی وزارت خارجه: آمریکایی‌ها از هنر مذاکراتی «ظریف» به شدت واهمه دارند
سخنگوی وزارت خارجه ه به تصمیم اخیر آمریکا در قرار دادن نام ظریف در لیست تحریم‌های این کشور واکنش نشان داد.سید عباس موسوی در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت:« اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره‌ای نمی‌دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می‌زنند آمریکایی هااز منطق دکتر ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند.»
* عراقچی: ظریف، زبان پر صلابت دیپلماسی ایران است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم، ظریف را زبان پر صلابت دیپلماسی ایران و نماینده مقتدر ایران در تمامی عرصه‌های جهانی و بین‌المللی دانست.
سید عباس عراقچی در فضای مجازی نوشت: تحریم محمد جواد ظریف این فرمانده با اقتدار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نشان داد آمریکا در عرصه‌های سیاسی و دیپلماتیک، توان رویارویی با فرزندان شجاع و غیور این مرز و بوم را ندارد، ظریف زبان پر صلابت دیپلماسی ایران و نماینده مقتدر ایران در تمامی عرصه‌های جهانی و بین‌المللی است.
وی افزود: نه تیر دشمن و نه بند تحریم‌ها، نه طعنه دوست و نه چیز دیگر، ما را از پیشبرد منافع ملی این کشور و این مردم بازنخواهد داشت.
*واکنش ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه پاسداران
ستادکل نیروهای مسلح هم در واکنش به تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی ایران،اقدام از سر ضعف، زبونی و غیرقانونی دولت آمریکا در قرار دادن نام وزیر امورخارجه ایران در لیست تحریم‌های این کشور را محکوم کرد و نوشت: ایالات متحده آمریکا که این روزها بیش از هر زمانی در منطقه و جهان تحقیر و منزوی شده و اعتبار خود را حتی نزد متحدانش از دست رفته می‌بیند به برخی رفتارها و اقدامات ماجراجویانه روی آورده است که نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت و ادعاهای دروغین و فریبکارانه حاکمان این کشور و نشان دادن چهره طرفدار گفتگو و مذاکره را بیش از پیش برملا ساخت.
همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم که چند ماه قبل توسط آمریکایی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفت، در بیانیه‌ای با محکومیت و مضحک خواندن این اقدام غیر قانونی و نابخردانه، آن را در امتداد راهبرد به اصطلاح فشار حداکثری بر ایران قلمداد و یاد آور شد: هر چند قرار گرفتن نام مقامات، مسئولین و فرماندهان نظام مقدس جمهوری اسلامی در فهرست به اصطلاح تحریمی آمریکا اقدامی بی‌تاثیر و مسبوق به سابقه است، اما آمریکایی‌ها با تحریم وزیر محترم امور خارجه به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی کشورمان، بار دیگر عصبانیت خود از پژواک گفتمان الهام بخش و ضد استکباری انقلاب اسلامی را نمایان و خباثت و دشمنی خود با نظام و ملت عزت‌مند ایران را بر همگان آشکار کردند.
معاون رئیس‌جمهور در امور خانواده،وزیر نفت، سفیر ایران در لندن،رئیس فراکسیون امید مجلس، تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره)،سخنگوی شورای نگهبان، سفیر ایران در دانمارک، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)،نماینده ایران در سازمان ملل، رئیس دفتر رئیس جمهور، مشاور رهبری در امور بین الملل، سفیر ایران در فرانسه،وزیر دفاع، نیروی انتظامی،وزیر اراشاد، ارتش جمهوری اسلامی ایران،سخنگوی مجلس خبرگان، حزب کارگزاران سازندگی، سخنگوی دولت، اقدام واشنگتن در تحریم وزیر خارجه کشومان را با قصد خاموش کردن صدای ایران در جهان دانستند و تاکید کردند: نظام دیکتاتوری آمریکا با تحریم وزیر امور خارجه قانونی یک دولت و مسئولان عالی و ارشد یک کشور نشان دادند در اصرار چند باره برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران هم صادق نیستند و با این لفاظی‌ها به دنبال عملیات روانی‌، عوام‌فریبی‌ و شوی تبلیغاتی برای فریب افکار عمومی هستند.
*واکنشهای جهانی به اقدام آمریکا در تحریم ظریف
*اتحادیه اروپا: به همکاری با ظریف ادامه می‌دهیم
اتحادیه اروپا اقدام آمریکا مبنی بر تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را محکوم و اعلام کرد این اتحادیه به همکاری با ظریف ادامه خواهد داد.
کارلوس مارتین روئیز سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرده است که این اتحادیه به همکاری با ظریف ادامه خواهد داد.
این سخنگو گفته است: این تصمیم آمریکا باعث تاسف است. ما به نوبه خود، به دلیل اهمیتی که به حفظ روابط دیپلماتیک با تهران قائل هستیم، همکاری با ظریف به عنوان عالی‌ترین دیپلمات ایران را ادامه می‌دهیم.
*فرانسه با اقدام آمریکا در تحریم ظریف مخالفت کرد
وزارت خارجه فرانسه هم اعلام کرد که پاریس با تصمیم دولت آمریکا در تحریم ظریف وزیر خارجه ایران مخالف است.وزارت خارجه فرانسه همچنین خواستار حل دیپلماتیک اختلاف‌ها شده است.
*آلمان: تحریم ظریف نافی دیپلماسی است
وزارت خارجه آلمان نیز تصمیم آمریکا در تحریم ظریف را مغایر راه‌کارهای دیپلماتیک خواند و از ادامه کار و تماس با وزیر خارجه ایران خبر داد.
* انگلیس: از تحریم آمریکا علیه ظریف حمایت نمی‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس هم گفت دولت لندن از قراردادن رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا حمایت نمی‌کند. وی گفت:‌ این مهم است که کانال‌های دیپلماتیک در زمان تنش‌های فزاینده، باز نگه داشته شود.
*دبیرکل سازمان ملل درباره تحریم ظریف:همه خویشتنداری کنند
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم در واکنش به تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران و قراردادن رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در فهرست تحریم‌ها تنها به این جمله بسنده کرد که همه طرف‌ها در همه سطوح خویشتنداری حداکثری داشته باشند.
*روسیه: تحریم وزیر امور خارجه ایران ازسوی ایالات متحده شکست خورده است
ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه هم با بیان اینکه تحریم وزیر امور خارجه ایران ازسوی ایالات متحده شکست خورده است گفت: آمریکا به دنبال بهانه‌ای برای درگیری در خلیج فارس و تحرک واشنگتن برای تشکیل نیروی مشترک دریایی در تنگه هرمز تقلایی خام برای فشار بر ایران است.
زاخارووا آمریکا را کشوری خواند که در برابر ایران به بن بست خورده است و اظهار داشت: آنها همه ابزار از جمله راه‌های دیپلماتیک برای حل مسائل را رها کرده‌اند و تنها به تحریم ایران روی آورده‌اند.
سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل هم با محکوم کردن تحریم‌های یکجانبه آمریکا، گفت: آمریکا با تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، راه را برای هرگونه گفت وگویی مسدود می‌کند.
*مخالفت چین با تحریم ظریف
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری خلق چین هم به تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا واکنش نشان داد و گفت:موضع چین در این مورد خیلی مشخص و واضح است ما مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران و تحریم وزیر خارجه ایران هستیم.
«هوا چون اینگ» اظهار داشت که چین مخالف تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه واشنگتن علیه ایران است و آن را نمی‌پذیرید.
وی تاکید کرد چین معتقد است که تحریم و فشار مشکلی را حل نخواهد کرد و فقط به تنش‌ها می‌افزاید.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین تنها راه حل مشکلات را مذاکره و گفت وگو عنوان کرد و گفت: امیدوارم آمریکا با گفت وگو و مذاکره مشکل خود را با ایران حل و فصل کند.
وی از آمریکا خواست برای تحقق صلح در منطقه تلاش کند و از تنش‌ها بکاهد.
هوا تصریح کرد:آمریکا بارها تمایل خود را برای برگزاری گفتگوی بی‌قید و شرط با ایران بیان کرده ما امیداریم آمریکا به سخنان خود احترام بگذارد و بجای ریختن بنزین روی آتش،به صلح منطقه‌ای کمک کند.
*پاکستان: باید به دیپلماسی فرصت داده شود
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز در واکنش به تحریم وزیر امور خارجه ایران ازسوی خزانه‌داری آمریکا، گفت: موضع اسلام آباد مشخص است و باید به دیپلماسی فرصت داده شود. محمد فیصل گفت: پاکستان متعهد به مواضع همیشگی خود مبنی بر حل مسالمت آمیز تمامی مسائل است و معتقدیم که باید به مذاکره و دیپلماسی فرصت داده شود.
*وزیر خارجه ونزوئلا:آمریکا نمی‌تواند صدای ظریف را خاموش کند
خورخه آریزا وزیر خارجه ونزوئلا هم در پی تحریم وزیر خارجه ایران ازسوی دولت آمریکا،‌ در توئیتی نوشت: آمریکا خیال می‌کند با وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه ظریف می‌تواند صدای او را خاموش کند.
وی ادامه داد:آنها (آمریکا) همواره مخالف گفت‌ وگو و دیپلماسی بوده‌اند. عزت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آزاد جهان غیر قابل کاهش است.
*گری سیک خطاب به پمپئو: ظریف از تو بهتر است
استاد دانشگاه کلمبیا و عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا به پمپئو، برای تحریم کردن ظریف تاخت.
گری سیک به تحریم شدن ظریف توسط آمریکا واکنش نشان داد و خطاب به پمپئو نوشت: وقتی که وزیر امور خارجه دشمن نسبت به خودت دیپلماتی بهتر، سخنگویی بهتر، توییت‌کننده‌ای بهتر و نماینده‌ای بهتر برای کشورش باشد، سعی کن ساکتش کنی.
*وندی شرمن: تحریم ظریف کمکی به دیپلماسی نمی‌کند
"وندی شرمن" مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا نیز در توئیتی با اشاره به ادعای ترامپ درباره مذاکره بدون پیش شرط، نوشت که تصمیم دولت او برای تحریم ظریف وزیر امور خارجه ایران کمکی به دیپلماسی نمی‌کند بلکه ضربه بر رود حل مسائل از طریق دیپلماسی است.
"باربارا اسلاوین" مدیر پروژه ایران در شورای آتلانتیک در واکنش به تحریم وزیر خارجه ایران یادآوری کرد که چرا آمریکا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را تحریم نمی‌کند که مستقیم دستور قتل صادر می‌کند.
وی در پیامی توییتری ترامپ را در همه زمینه‌ها ورشکسته توصیف کرد و نوشت: پس اینطور، ما محمد بن سلمان را تحریم نمی‌کنیم که شخصاً دستور قتل جمال قاشقچی را صادر کرد، اما ظریف را تحریم می‌کنیم که با گفت‌وگو برجام را رقم زد. دولت ترامپ در هر زمینه‌ای ورشکسته شده است".
"جارت بلانک"، هماهنگ‌کننده سابق اجرای توافقنامه هسته‌ای ایران نیز ضمن انتقاد از برخی افراد دولت ترامپ برای تحریم ظریف ازسوی واشنگتن، آنان را احمق، دروغگو و خطرناک نامید.
"کریس مورفی" سناتور ایالت کنتیکت در کنگره آمریکا نیز در واکنش به اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز چنین توئیت کرد: "اگر موضع ما واقعا این است که می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم، آنگاه شاید نباید مذاکره‌کننده ارشد آن کشور را تحریم کنیم. خود دانید". "دایان فاینستاین" سناتور دمکرات آمریکا نیز از تحریم ظریف انتقاد کرد و این کار را سبب تشدید تنش کنونی بین واشنگتن و تهران دانست.
* سولانا: تحریم ظریف اشتباهی بزرگ بود
خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ازسوی آمریکا را اشتباهی بزرگ توصیف کرد.
مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه کاربری خود نوشت: اعمال تحریم آمریکا علیه ظریف "خطای بزرگ (GRAN ERROR) بود.
*بازتاب رسانه‌ای جهان
*اکونومیک تایمز: آمریکا با تحریم ظریف مسیر گفت‌و‌گو را بست
نشریه اکونومیک تایمز چاپ دهلی نیز درباره تحریم وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت: دولت دونالد ترامپ در اقدامی غیر معمول محمد جواد ظریف را تحریم کرد. این اقدام بدون شک مسیر گفت‌و‌گو را مسدود می‌کند.
خبرگزاری کیودوی ژاپن هم در گزارشی ضمن بازتاب خبر تحریم وزیر امور خارجه ایران، این تصمیم را در شرایط کنونی باعث افزایش تنش‌ها ارزیابی کرد.
تلویزیون دولتی "سی سی تی وی" چین نیز با انتشار گزارشی در این خصوص تاکید کرد که واشنگتن با این کار درهای مذاکره احتمالی دو کشور را بست و خطر افزایش تنش‌ها را بیشتر کرد.
روزنامه انگلیسی هافینگتن پست نیز نوشت که اقدام دولت آمریکا در تحریم محمد جواد ظریف نه تنها در حقیقت درهای مذاکره با تهران را بست، بلکه شانس دیپلماسی موجود برای کاهش تنش میان ایالات متحده و ایران را نابود کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
توسط رئیس‌جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد؛ افتتاح طرح های مهم اقتصادی و زیربنایی در استان آذربایجان شرقی نیویورک تایمز: بی‌اعتمادی و اختلاف میان اروپا و آمریکا بر سر ایران بالا گرفته است ورود پیکرهای مطهر 26 شهید دوران دفاع مقدس از مرز سومار محکومیت‌های داخلی و خارجی اقدام ترامپ در تحریم وزیر امور خارجه ایران تحریم ظریف رسوایی سیاسی آمریکا پولیتیکو، پایگاه خبری - تحلیلی آمریکایی: طرح ترامپ علیه ایران در خلیج فارس «ائتلاف تک‌نفره» شد اخبار کوتاه اقتصادی پایه مشعل سکوی A 13 پارس جنوبی بارگیری شد رئیس دیوان محاسبات کشور: 97 درصد مدیران اجرایی کشور پاکدست هستند با خروج آمریکا و روسیه، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایان یافت یادداشت مدیرمسئول این نگاه غلط را تغییر دهید دکتر روحانی فرا رسیدن روز ملی سوئیس را تبریک گفت علوی خبر داد: کشف محموله یک تنی هروئین توسط وزارت اطلاعات عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: تبدیل گود برج میلاد به «پلازا» آموزش و پرورش تهران خبر داد: کمبود 10 هزار معلم در تهران