ورود پیکرهای مطهر 26 شهید دوران دفاع مقدس از مرز سومار

پیکرهای مطهر 26 شهید دوران دفاع مقدس با حضور مقامات 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق از مرز سومار وارد کشور شد.
رئیس کمیته مفقودین ستاد نیروهای مسلح گفت: پیکرهای 43 هزار شهید مفقودالاثر تاکنون کشف شده و عملیات تفحص برای یافتن پیکرهای سه هزار شهید دیگر دوران دفاع مقدس ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، سردار سیدمحمد باقرزاده روز پنجشنبه در حاشیه ورود پیکرهای مطهر 26 شهید تازه تفحص شده از مرز رسمی سومار در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: در محور سومار به نفت شهر در بخش برون مرزی و درون مرزی در مجموع 760 شهید مفقود الاثر شده‌اند که تاکنون 619 پیکر مربوط به این شهدا شناسایی و کشف شده و تلاش‌ها برای کشف پیکرهای 141 شهید دیگر ادامه دارد.
وی اعلام کرد: این شهدا مربوط به عملیات‌های مسلم ابن عقیل در محور سومار- مندلی، عملیات عاشورا در محور میمک، عملیات والفجر 3 در محور مهران- زرباطیه و همچنین عملیات و تک‌های دشمن در مناطق شور شیرین و زرباطیه هستند.


سردار باقرزداه گفت: این شهدا از یگان‌های تیپ 55 هوابرد، لشکر نبی اکرم (ص)، لشکر 84 خرم آباد، تیپ 11 امیرالمومنین(ع) هستند.
وی اضافه کرد: همچنین اجساد 54 عراقی نیز که ازسوی کمیته تفحص و جستجوی مفقودان کشورمان کشف شده است از مرز سومار تحویل مقامات عراقی شد.
وی عنوان کرد: به تازگی عملیات جستجو پیکرهای شهدا در محور میمک آغاز شده که البته قبلا در این محور برای یافتن پیکرهای شهدا کار شده بود اما به عنوان بخش پایانی و جستجوی نهایی بازهم در این محور عملیات تفحص انجام می‌شود.
همچنین سردار باقرزاده در نشستی که با مقامات عراقی در مرز رسمی در راستای امضای تبادل پیکرهای شهدا با اجساد عراقی انجام شد،با اشاره به اینکه برای اولین زمینه انتقال پیکرها از سومار شروع شده، ابراز امیدواری کرد: این اقدام علاوه بر فراهم نمودن زمینه رسمی شدن مرز سومار در راستای توسعه منطقه در بخش‌های مختلف و فراهم کردن زمینه آغاز تردد زائران عتبات اثر گذار است.
او اضافه کرد: تعداد 6 شهید از مجموع شهدایی که از سومار وارد کشور شدند در همین منطقه شناسایی و مابقی در زرباطیه و میمک کشف شده‌اند.
باقر زاده اظهار داشت: تعداد 141 شهید مفقود الاثر درون و برون مرزی در محور سومار در بستر لایه‌های رودخانه سومار مانده اندکه بخشی از دسترس خارج شده‌اند و بخشی دیگر هم که اسیر شده‌اند و در دیگر نقاط به درجه رفیع شهادت نایل آمده‌اند که پرونده آن‌ها بعد از سقوط رژیم بعثی صدام، در دست پنتاگون است و اطلاعات مربوط به آن را به ما نمی‌دهند وبا وجود پیگری‌های انجام شده صلیب سرخ نیز تاکنون در این زمینه موفق به نتیجه گیری نشده است.
بخشدار مندلی عراق نیزدر این جلسه از کمک‌های جمهوری اسلامی در رابطه با شناسایی و تحویل اجساد عراقی قدردانی و با سپاس از استقبال خوب طرف ایرانی در برنامه ابراز امیدواری کرد که این اقدام‌ها زمینه انسجام و تداوم همکاری‌های 2 طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق را بیش از فراهم می‌کند.
شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه با بیش از 72 هزار تن جمعیت در دوران هشت سال دفاع مقدس 750 شهید والامقام، بیش از 2 هزار و 250 جانباز و 133 آزاده سرافراز را تقدیم نظام اسلامی کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
توسط رئیس‌جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد؛ افتتاح طرح های مهم اقتصادی و زیربنایی در استان آذربایجان شرقی نیویورک تایمز: بی‌اعتمادی و اختلاف میان اروپا و آمریکا بر سر ایران بالا گرفته است ورود پیکرهای مطهر 26 شهید دوران دفاع مقدس از مرز سومار محکومیت‌های داخلی و خارجی اقدام ترامپ در تحریم وزیر امور خارجه ایران تحریم ظریف رسوایی سیاسی آمریکا پولیتیکو، پایگاه خبری - تحلیلی آمریکایی: طرح ترامپ علیه ایران در خلیج فارس «ائتلاف تک‌نفره» شد اخبار کوتاه اقتصادی پایه مشعل سکوی A 13 پارس جنوبی بارگیری شد رئیس دیوان محاسبات کشور: 97 درصد مدیران اجرایی کشور پاکدست هستند با خروج آمریکا و روسیه، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایان یافت یادداشت مدیرمسئول این نگاه غلط را تغییر دهید دکتر روحانی فرا رسیدن روز ملی سوئیس را تبریک گفت علوی خبر داد: کشف محموله یک تنی هروئین توسط وزارت اطلاعات عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: تبدیل گود برج میلاد به «پلازا» آموزش و پرورش تهران خبر داد: کمبود 10 هزار معلم در تهران