توسط رئیس‌جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد؛ افتتاح طرح های مهم اقتصادی و زیربنایی در استان آذربایجان شرقی

35 عنوان طرح اقتصادی و زیربنایی در استان آذربایجان شرقی با دستور رئیس‌جمهور افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
دکتر روحانی عصر پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی از طریق ویدئو کنفرانس، دستور افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 35 عنوان پروژه‌ زیربنایی و اقتصادی را در این استان با اعتباری بالغ بر 8300 میلیارد تومان، صادر کرد.
افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی آقبلاغ، شبکه آبیاری و زهکشی اراضی بخش گرمادوز خداآفرین، سد حاجیلرچای، طرح آبرسانی به 32 روستا، افتتاح طرح توسعه 2 پست برق منطقه‌ای سراب و شفا، طرح خط 400 کیلو ولت نیروگاه سهند-ارومیه، مدول اول نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی هریس، نیروگاه بادی 50 مگاواتی مپنا، آغاز عملیات اجرایی نیروگاه 451 مگاواتی سیکل ترکیبی سهند، افتتاح طرح‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،افتتاح حضوری فاز اول طرح‌های توسعه کمی و کیفی محصولات پالایشگاه تبریز، بهره‌برداری از طرح گازرسانی به 53 روستا،افتتاح طرح گازرسانی به 560 واحد صنعتی و تولیدی در سطح استان، بهره‌برداری از فاز دوم خط انتقال 16 اینچ ورزقان-اهر،آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 146روستا،افتتاح طرح آذر مهر هریس،فاز اول طرح تولید میلگرد، طرح گل کام آذر، طرح بنیاد تعاون زندانیان، 93طرح تولیدی در سطح استان و بهره‌برداری از 4 پروژه احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی از جمله این طرحها و پروژه‌ها بودند.
از دیگر طرحها و پروژه‌ها می‌توان به افتتاح 11 طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی کشور، افتتاح دو واحد گلخانه‌ای سبزی و صیفی و دو واحد گلخانه شاخه بریده و شروع به کار سامانه ضد تگرگ، بهره‌برداری از 16 واحد دام و طیور و شیلات،افتتاح 43 پروژه آبیاری تحت فشار و طرح‌های کوچک تامین آب و 32 پروژه آبخیزداری،افتتاح سه پروژه احداث و بازسازی جاده دسترسی،آغاز عملیات اجرایی احداث 5 واحد گلخانه‌ای سبزی و صیفی و 2 واحد صنایع تبدیلی، آغاز عملیات اجرایی یک پروژه آبیاری تحت فشار، یک پروژه جاده دسترسی به مزارع و دو پروژه کانال آبیاری، افتتاح 74 واحد ارائه خدمات بهداشتی،افتتاح ساختمان اورژانس فاطمیه شبستر، افتتاح مرکز دیتاسنتر دانشگاه علوم پزشکی، افتتاح بخش آنژیوگرافی مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع)،افتتاح پروژه توسعه بیمارستان الزهرا (س)، آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 300 تختخوابی مرند و احداث پانسیون پزشک، 4 واحد مرکز بهداشتی و 4 واحد اورژانس 115 اشاره کرد.


افتتاح طرح‌های توسعه‌ای شرکت پالایش نفت تبریز
طرح‌های تولید روغن پایه و روغن‌های روان ساز، تولید گازوئیل یورو 5 و ارتقاء کیفیت بنزین تولیدی به استاندارد یورو 5 روز پنجشنبه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، افتتاح شد.
طرح تولید روغن پایه و روغنهای روانساز شامل پروژه اختلاط و تولید روغن‌های روان ساز با ظرفیت 40 هزار تن در سال و هزینه 15 میلیون یورویی و پروژه تولید روغن پایه با ظرفیت 90 هزار تن در سال و هزینه یک میلیون یورویی، طرح تولید گازوئیل یورو 5 شامل پروژه تصفیه نفت گاز جدید با ظرفیت 30 هزار بشکه در روز و هزینه 70 میلیون یورویی و همچنین طرح ارتقاء کل بنزین تولیدی به استاندارد یورو 5 شامل پروژه بنزین سازی جدید با ظرفیت 20 هزار بشکه در روز و هزینه 265 میلیون یورویی و پروژه تغییر کاربری واحد تبدیل کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک به ظرفیت 10 هزار بشکه در روز و هزینه 10 میلیون یورویی چهار طرحی است که در سفر کاروان تدبیر و امید به استان آذربایجان شرق و با حضور دکتر روحانی به بهره‌برداری رسید.
رئیس جمهور در جمع مدیران شرکت پالایش نفت تبریز:
افتتاح طرح‌های جدید در پالایشگاه تبریز نشانه تحرک و پیشرفت کشور است
رئیس جمهور با بیان اینکه مهندسان و کارکنان صنعت نفت در دولت تدبیر و امید، کشور را به خودکفایی و قدرت صادرات بنزین و گازوییل و گاز رساندند، تصریح کرد: افتتاح طرح‌های جدید در پالایشگاه تبریز با حدود 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نشانه تحرک و پیشرفت کشور است.
دکتر روحانی در جمع مدیران شرکت پالایش نفت تبریز گفت: کیفیت تولیدات و حفظ محیط‌زیست اولویت اصلی دولت در توسعه صنعت نفت بوده و هست و رسانه‌ها مردم را از تاثیر سرمایه گذاری‌ها و کیفیت تولیدات نفتی در محیط‌زیست و سلامت عمومی آگاه کنند.
رئیس جمهور با تبریک و قدردانی از صنعت نفت و شرکت پالایش نفت تبریز برای افتتاح طرح‌های بزرگ نفت و گاز در استان آذربایجان شرقی، گفت: با کیفیت بسیار خوب تولیدات شرکت پالایش نفت تبریز می‌توان این پالایشگاه را پاک نامگذاری کرد که به حفظ سلامتی و محیط‌زیست مردم کمک می‌کند.
دکتر روحانی در جلسه افتتاح طرح‌های شرکت پالایش نفت تبریز با ابراز خرسندی از افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های استانی در این سفر، گفت: افتتاح پروژه آب و برق با اعتبار 6 هزار میلیارد تومان و شرکت پالایش نفت تبریز با اعتبار 5 هزار میلیارد تومان و در مجموع در کنار دیگر طرحها و در یک سفر به مبلغ 12 هزار میلیارد تومان، نشانگر پیشرفت و حرکت خوب بخش اقتصادی کشور است.
دکتر روحانی با بیان اینکه وزارت نفت و شرکت‌های همکار این وزارتخانه کار بسیار بزرگی را طی فعالیت دولت تدبیر و امید انجام داده‌اند، افزود: الان در گازوییل و بنزین به خودکفایی رسیدیم و حتی صادرات هم انجام می‌شود و در زمینه گاز نیز با خودکفایی در این بخش در فصل زمستان بدون واردات از کشورهای همسایه روی پای خود ایستاده‌ایم.
رئیس جمهور تاکید کرد: در زمینه تولید و صادرات تا یکسال زمان نیاز بود که با برداشته شدن تحریم‌ها به تولید برسیم، اما با اجرایی شدن برجام و تلاش‌های وزارت نفت تقریباً در چند ماه به رقم‌های مطلوب در تولید و صادرات رسیدیم که این نشانگر همت بلند وزارت نفت، مهندسان و کارکنان این وزارتخانه است.
دکتر روحانی ادامه داد: در میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی انجام شده که امروز برابر یا حتی بیشتر از آنان تولیدات نفتی و گازی انجام می‌شود.
رئیس جمهور اهمیت مساله محیط‌زیست و کیفیت محصولات نفتی و گازی را خاطر نشان و تصریح کرد: در اولین قدم بنزین پتروشیمی که آلودگی زیادی در حدود 50 هزار ppm تولید می‌کرد، کنار گذاشته شد و امروز با کاهش این رقم آلودگی تحول بسیار بزرگی برای سلامتی مردم انجام شده است.
دکتر روحانی با درخواست از رسانه‌ها برای توضیح مزایای سالم‌سازی و پاکسازی محصولات نفت و گازی برای مردم، گفت: پالایشگاه‌های کشور، بنزین یورو 5 و 4 را به یک قیمت می‌فروشند که این کیفیت بنزینی برای ارتقاء سلامت مردم بسیار مهم است و بنزین و گاز معمولی است که به سلامتی مردم آسیب می‌زند و این نعمت مخفی باید برای مردم توضیح داده شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه البته امروز مردم با نگاهی ساده به آب و هوای شهرهای خود متوجه خواهند شد که کیفیت آب و هوا نسبت به گذشت تغییر قابل توجهی یافته است، افزود: اعلام این آمار توسط رسانه‌ها به مردم بسیار مهم است و البته در زمینه گاز، رفاه مردم علاوه بر مسائل محیط‌زیستی حائز اهمیت است.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه وزارت نفت در گازرسانی به روستاها کار بسیار بزرگی انجام داده است که در آینده نیز ادامه خواهد داشت، افزود: در سال 3 هزار روستا به شبکه گاز کشور متوسل می‌شود که این مهم علاوه بر مزایای رفاهی برای محیط‌زیست نیز بسیار مهم است.
فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هریس افتتاح شد
فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هریس آذربایجان شرقی با اعتباری بالغ بر 240 میلیون یورو و 210 میلیارد تومان، توسط رئیس‌جمهور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
دکتر روحانی در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی ضمن افتتاح فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی هریس از بخش‌های مختلف آن بازدید و با گزارش مسئول طرح در جریان ظرفیت‌های این مجموعه نیروگاهی قرار گرفت
عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در دو فاز 500 مگاواتی از اواخر سال 95 آغاز شده و با حضور رئیس‌جمهور بخش گاز این نیروگاه با ظرفیت 310 مگاوات به طور کامل به بهره‌برداری رسید و در مجموع فاز نخست این نیروگاه نیز از پیشرفت 90 درصدی برخوردار است. ظرفیت اشتغال زایی این نیروگاه در زمان اجرای طرح یکهزار نفر به طور مستقیم و 3 هزار نفر به طور غیر مستقیم است و در زمان بهره‌برداری بیش از 150 نفر به طور مستقیم مشغول کار خواهند بود.
ساخت نیروگاه هریس طی چند سال اخیر توسط مهندسان ایرانی، مایه مباهات است
رئیس جمهور ساخت نیروگاه هریس طی چند سال اخیر توسط مهندسان ایرانی را مایه مباهات دانست و با تاکید بر اینکه در شرایط فشار و تحریم دشمن، افتتاح طرح‌های بزرگ پرمعنا و غرورانگیزتر است، اظهارداشت:اینکه طی یکروز در استان آذربایجان شرقی 6 هزار میلیارد تومان طرح آب و برق افتتاح می‌شود؛ نشان امید یک ملت است.
دکتر روحانی در مراسم افتتاح بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس گفت: امروز قدم دیگری برای رشد اقتصادی کشور بر می‌داریم و تولید برق از 69 هزار مگاوات در سال 92، به 81 هزار و 700 مگاوات درحال حاضر رسیده است.
رئیس جمهور افتتاح طرح‌های بزرگ صنعتی و زیربنایی در کشور را در شرایط تحریم و فشار همه جانبه دشمن حائز اهمیت و بسیار افتخارآمیز توصیف کرد و گفت: دشمنان ملت ایران که در یکسال و چند ماه گذشته ادعا می‌کردند قادرند نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند، امروز به واسطه ایستادگی ملت ایران و قرار گرفتن کشورمان در مسیر پیشرفت و توسعه، به اقدامات کودکانه‌ای مانند تحریم وزیر امور خارجه کشورمان متوسل شدند.
دکتر روحانی افتتاح بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس و ساخت این نیروگاه را طی 3 سال گامی بسیار بزرگ و مایه مباهات دانست و اظهار داشت: افتتاح اینگونه طرح‌های زیربنایی برای تحولات اجتماعی و اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است و معمولاً اینگونه نعمت‌ها، زمانی که به راحتی در دسترس انسان است، مورد فراموشی قرار می‌گیرد اما زمانی که مشکلی مانند قطعی برق بوجود می‌آید، ارزش این خدمات زیربنایی آشکارتر می‌شود.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت برق کشور حدود 7 هزار مگاوات بود و در آغاز دولت تدبیر و امید این ظرفیت 69 هزار مگاوات بوده است و امروز به 81 هزار و 700 مگاوات رسیده است و این نشان‌دهنده رشد بسیار چشمگیر در زمینه سرمایه‌گذاری، تولید و ایجاد ظرفیت لازم در زمینه انرژی است.
رئیس جمهور اضافه کرد: امروز همچنین به دانش استفاده از تکنولوژی‌های جدید در احداث نیروگاه دست یافته‌ایم و این موضوع راندمان تولید را افزایش داده است یعنی وارد حوزه نیروگاه‌های کلاس اف شده‌ایم که تحولی است که بتوانیم بیشتر و بهتر از نیروگاه‌ها استفاده کنیم.

دکتر روحانی افتتاح طرح‌های بزرگ را در شرایط تحریم دلپذیر و شیرین توصیف کرد و گفت: افتتاح این طرح‌ها در شرایط کنونی سرآغاز یک افتخار و پیروزی برای رشد اجتماعی و اقتصادی است. در سال جدید به طور متوسط در هر ماه در یکی از استان‌ها شاهد افتتاح‌ طرح‌های بسیار بزرگ در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه اب و برق بودیم.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اینکه در بخش آب و برق در یک روز در استان آذربایجان شرقی بیش از 6 هزار میلیارد تومان طرح افتتاح می‌شود، به معنای توسعه کشور و امید و نشاط در جامعه است.
دکتر روحانی تصریح کرد: در شرایط فشار و تحریم دشمن افتتاح طرح بزرگ افتخار بسیار بالاتر برای ملت و کشور ایران محسوب می‌شود.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به استیصال بدخواهان در مواجهه با ملت و دولت ایران، اظهار داشت: دشمنان در حدود یکسال پیش ادعا می‌کردند که قادرند نظام جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهند یعنی استقلال کشورمان را بشکنند و آینده ملت ایران را در مشت خود بگیرند، اما غافل بودند که ملت ایران در همه مقاطع و صحنه‌ها در برابر دشمن موفق و پیروز بوده است.
دکتر روحانی با بیان اینکه دشمنان پس از گذشت یکسال و چند ماه از اعمال شدیدترین فشار و تحریم علیه ملت ایران به کارهای کودکانه متوسط شده‌اند، گفت: دشمن هر روز ادعا می‌کند که می‌خواهد با ایران مذاکره کند و برای مذاکره با دولت ایران هیچ پیش شرطی ندارد اما ازسوی دیگر وزیر خارجه کشورمان را تحریم می‌کند. اینگونه اقدامات آنان به معنای آن است که دشمنان ما آنچنان عاجز شده‌اند که فرصت خردورزی و تعقل را از دست داده‌اند. چه کسی است که نداند راه مذاکره از طریق وزارت خارجه است و رئیس این وزارتخانه شخص وزیر خارجه است.
دکتر روحانی افزود: آمریکا تصور نمی‌کرد که بعد از گذشت حدود 15 ماه از اعمال تحریم‌های گسترده هر روز طرح‌های بزرگی در ایران به افتتاح برسد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید سالانه حدود 40 هزار میلیارد تومان طرح فقط در بخش برق سرمایه‌گذاری شده است، اظهار داشت: در افتتاح این طرح‌ها، بخش خصوصی حضور و مشارکت فعالی دارد و این موضوع نیز افتخار مضاعفی برای دولت محسوب می‌شود و معتقدیم دولت بایستی همه اینگونه طرح‌ها را به تدریج به بخش خصوصی واگذار کند.
دکتر روحانی افزود: امروز 67 درصد تولید برق کشور مربوط به بخش خصوصی است و این نشان می‌دهد که کارآفرینان، مردم و دولت، مسیر درستی را برای پیشرفت کشور انتخاب کرده‌اند و این مسیر ادامه خواهد یافت.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تردیدی ندارم که دشمنان از تحریم خود روزی پشیمان خواهند شد، گفت: اینگونه تحریم‌ها گر چه خسارت و زیان دارد، ولی از فواید زیادی هم برخوردار است، اما برای دشمنان کاملاً خسران و زیان است اینگونه تحریم‌ها شکست سیاسی، اخلاقی و حقوقی و همچنین شکست آنان در برابر نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل و شکست بزرگتری در برابر ملت 80 میلیونی ایران است.
دکتر روحانی افزود: این تحریم‌ها همچنین به زیان اروپا و دیگران هم هست، اما نفع اصلی متعلق به ملت ایران است تا روی پای خود ایستاده و مستقل باشد و امروز به واسطه آن، در حوزه فناوری‌های نوین به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم و طی روزهای اخیر بسیاری از قطعات خودرو را که از خارج وارد می‌کردیم توانسته‌ایم با همت متخصصین داخلی تولید کنیم.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: به فضل الهی در هفته‌های آینده شاهد افتتاح‌ طرح‌های بسیار مهمی در صنعت هوایی و پدافند هوایی خواهیم بود که پیشرفت علمی و تکنولوژی کشورمان را نشان می‌دهد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز بایستی همه توان خود را برای پیشرفت کشور بکار بگیریم، گفت: می‌دانم که مردم از لحاظ زندگی تحت فشار هستند و در یکسال گذشته تحریم‌های شدید اعمال شده، سختی‌ و فشارهای زیادی را برای زندگی مردم وارد کرده است، اما در عین حال مردم سر فرود نیاوردند و می‌دانند که همه مسئولین تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات بکار گرفته و خواهند گرفت و دلیل آن تمام افتتاح‌ها در ماه‌های گذشته و در روزهای آینده است.
دکتر روحانی اضافه کرد: در این شرایط سخت همچنین آمار بیکاری کاهش یافته و روند تورم کاهشی شده است و تا پایان سال نیز شاهد شرایط مناسب‌تری در این زمینه خواهیم بود.
رئیس جمهور در این مراسم همچنین به صورت ویدئو کنفرانس دستور آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی سهند بناب را با ظرفیت 451 مگاوات و با اعتباری بالغ بر 250 میلیون یورو صادر کرد.
نمایشگاه فرش دستباف تبریز افتتاح شد
نمایشگاه فرش دستباف تبریز با حضور رئیس جمهور در نمایشگاه بین‌المللی تبریز افتتاح شد.
دکتر روحانی در ادامه سفر به استان آذربایجان شرقی با حضور در نمایشگاه فرش دستباف از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد و ضمن گفت وگو با تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش برای حل مشکلات و دغدغه‌های آنان دستورات لازم را صادر کرد.
همچنین در این نمایشگاه از دو تخته فرش 400 و 600 متری دستباف ایرانی که حاصل تلاش و کار هنرمندان تبریز است، رونمایی شد.
رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی:
افتتاح طرح‌های بزرگ طی یک روز و در یک استان، اثبات بزرگی و شکست ناپذیری ملت ایران است
رئیس جمهور با بیان اینکه اتکای نظام به ملت ایران است و مردم غیور آذربایجان جایگاه برجسته‌ای در این زمینه دارند، تاکید کرد: افتتاح طرح‌های بزرگ با بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری طی یک روز و در یک استان، اثبات بزرگی و شکست ناپذیری ملت ایران است.

دکتر روحانی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه مصاف سختی را پیش رو داریم، اما حتماً از این مصاف پیروز خارج خواهیم شد، اظهار داشت: بدون تردید با روحیه وحدت، همدلی و ایستادگی می‌توانیم مشکلات را پشت سر گذاشته و در مسیر توسعه و پیشرفت روزافزون و رفاه بیشتر مردم، گام برداریم.
دکتر روحانی اظهار داشت: از آغاز دولت یازدهم شعار ما این بود که ایرانی‌ها و مردم ایران تنها در دفاع مقدس پیروز میدان نیستند، بلکه در سایر زمینه‌ها هم چنانچه وارد شوند، می‌توانند پیروز میدان شوند.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در آن دوران صراحتاً اعلام کردم که دیپلمات‌های ما قادرند که مشکلات پیچیده و بزرگ سیاسی را حل و فصل کنند و انسان‌های شایسته‌ای داریم که می‌توانند در برابر کشورهای بزرگ سخن گفته و با منطق، حق ملت ایران را به کرسی بنشانند.
دکتر روحانی با اشاره به آغاز روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: در مرحله اول آغاز مذاکره درباره مسائل هسته‌ای و در یک مقطعی از رهبر انقلاب درخواست کردم که همه اختیارات در این زمینه را به بنده واگذار کند و ایشان آن را پذیرفتند و توانستیم در ظرف کمتر از صد روز در مذاکرات ژنو به پیروزی بزرگ رسیده و توافق موقت ژنو حاصل گردید. در این توافق همه قدرت‌های بزرگ، توان هسته‌ای کشورمان را قبول کرده و اعلام کردند که همه مسائل باید از طریق مذاکره حل و فصل شود. براساس این توافق و از آن تاریخ هر ماه حدود 700 میلیون دلار از دارایی‌های کشورمان آزاد می‌شد.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در روند آغاز توافقات نهایی نیز به رهبر انقلاب پیشنهاد کردم که در این موضوع همه اختیارات را به بنده واگذار کند، اما ایشان فرمودند که این را به مصلحت شما نمی‌دانم و مسئولیت سنگینی است و چه بسا عده‌ای در گوشه و کنار وجود داشته باشند که نسبت به آن ایراد و اشکال داشته باشند، لذا بگذارید تا کلیت نظام نسبت به این موضوع تصمیم بگیرد.
دکتر روحانی تصریح کرد: با گذشت زمان اینکه رهنمودها،نصیحت‌ها و توصیه‌های رهبر انقلاب حساب‌شده، دقیق و در چارچوب منافع و وحدت ملی بوده، بیشتر روشن شده است و ما توافقی را قبول کردیم که آن را مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان و رهبری قبول کردند، یعنی همه نظام آن را پذیرفته است.
رئیس جمهور اضافه کرد: در شورای عالی امنیت ملی، طی 7 جلسه فوق‌العاده تمام جزئیات توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت، لذا لازم بود که در این کار تاریخی همه مردم و نمایندگان مجلس بار مسئولیت را بر دوش بگیرند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه برجام در 23 تیرماه سال 94 به امضاء رسیده و در دیماه همان سال، اجرایی و عملیاتی گردید، اظهار داشت: بعد از اجرایی شدن برجام شاهد تحول بزرگی در عرصه‌های مختلف بویژه در سطح جهانی از لحاظ سیاسی بودیم و به واسطه آن مشخص گردید همه ادعاهایی که علیه ملت ایران مبنی بر اینکه به قوانین و مقررات بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهد، اتهاماتی دروغ و ناروا است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید در دنیا ایران‌هراسی وجود داشته باشد، گفت: دنیا باید بداند که ملت ایران، ملت بزرگ و قابل احترامی است در همین راستا پیشنهاد جهانی عاری از خشونت و افراط‌گرایی را در سازمان ملل مطرح کردم که به اتفاق آراء به نام ایران به تصویب رسید و معلوم شد که ایران به دنبال خشونت نیست بلکه پیشتاز امنیت جهانی و مبارزه با افراط‌گرایی است.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: پس از برجام شرایط جهان کاملاً نسبت به ایران تغییر کرد و بسیاری از کشورها و شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری وارد ایران شدند و توافقات بزرگی نیز انجام گرفت. نیروگاهی که در هریس به افتتاح رسید از تکنولوژی کلاس اف برخوردار بود که وارد شدن آن از جمله آثار و برکات برجام است.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آنهایی که با ایران ضدیت دارند، بویژه صهیونیست‌ها، عربستان سعودی و تندروهای آمریکا نتوانستند برجام را تحمل کنند و مخالفت خود را با آن به صراحت اعلام می‌کنند و اذعان دارند که این توافق صد در صد به نفع ایران است.
دکتر روحانی گفت: ایران تنها کشوری در دنیا است که شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2231 اعلام کرده که حق غنی‌سازی دارد.
رئیس جمهور اظهار داشت: طبق توافق برجام اگر این توافق تا سال آینده باقی بماند، تمام تحریم تسلیحاتی ایران براساس آن برداشته می‌شود و می‌توانیم هر سلاحی که نیاز داریم را خریداری و یا به فروش برسانیم و البته مقدمات این کار را هم آماده کرده‌ایم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه برجام امروز هم از لحاظ سیاسی، حقوقی و حتی اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، گفت: براساس توافق برجام در چند سال آینده محدودیت‌های دو منظوره نیز برداشته می‌شود، اما در عین حال با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام فشار زیادی بر کشورمان وارد شده است چرا که آمریکایی‌ها کاری کردند که ریسک سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها بالا باشد و از آنجایی که دنیای تجارت زیاد ریسک‌پذیر نیست لذا فعالیت‌ و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز محدود شده است.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: وقتی مشاهده کردیم که کشورهای دیگر آمادگی ندارند که ریسک‌های بالا را برای سرمایه‌گذاری در ایران بپذیرند طبیعتاً چند راه پیش رو داشتیم. یکی از آنها این بود که مذاکره کرده و به توافق برسیم و براساس آن با کشورهای مختلف مکاتبه کردیم و آنها قول‌ها و وعده‌هایی دادند، اما در مقام عمل ناتون بودند لذا در چنین شرایطی اقداماتی را آغاز کردیم و به دنیا گفتیم که اگر نتوانیم از فواید این توافق استفاده کنیم، ما هم تعهدات خود را قدم به قدم کاهش می‌دهیم.
دکتر روحانی گفت: کاهش تعهدات برای این است که دنیا بداند دست ما هم بسته نیست و اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند راهکارهای فراوانی پیش روی ما قرار دارد و می‌توانیم از اقتصاد و کشور خودمان دفاع کنیم.
رئیس جمهور افزود: تاکنون کاهش تعهدات در دو مرحله انجام شده و در هر مرحله دو تعهد را کنار گذاشتیم، البته همزمان مشغول مذاکره و گفتگو هستیم، اما در عین حال بر مبنای اینکه به نتیجه نمی‌رسیم، عملکردها و برنامه‌های مدیریتی خود را پیش می‌بریم و بودجه و قیمت دلار بر این مبنا تنظیم می‌شود.
دکتر روحانی افزود: می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، اما بر مبنای احتیاط نسبت به آینده است که گام برمی‌داریم.
وی با بیان اینکه دولت امسال در حد توان تلاش کرده حقوق کارکنان و کارگران را افزایش دهد، گفت: کاملاً آگاه هستیم که فشار اصلی در جامعه بر دوش کسانی است که از درآمد ثابت برخوردار هستند، لذا در حد توان تلاش کردیم که حقوق کارکنان و کارگران را افزایش دهیم تا مردم بتوانند مشکلات را پشت سر بگذارند.
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز دنیا به این نتیجه رسیده که ملت ایران بزرگتر از آن است که با فشار و تهدید آنها در هم بشکند و به فضل الهی در ماه‌های اخیر تا حدودی در بعضی از بخش‌ها آرامش‌ بیشتری در بازار بوجود آمده است و امروز هم با برخی از کشورها درحال مذاکره هستیم و آنها پیشنهاداتی ارائه کردند که متوازن نمی‌دانیم، لذا آن پیشنهادات را نپذیرفتیم.
دکتر روحانی گفت: ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم و امکان دارد که به این نتیجه نرسیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با روحیه وحدت و همدلی می‌توان از مشکلات عبور کرد، گفت: امسال سال انتخابات است و از همه احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها می‌خواهم که منافع ملی، اخلاق و عدالت را بر هر چیز دیگری مقدم بدانند، چرا که ما تابع پیامبری هستیم که هر روز پرچم جدیدی از مقاومت، ایستادگی، اخلاق و نشاط را به اهتزاز در می‌آورد.
دکتر روحانی در ادامه با اشاره به تمهیدات انجام شده برای احیاء دریاچه ارومیه، گفت: اگر قرار بود روند گذشته در خصوص دریاچه ارومیه ادامه پیدا کند، امروز اثری از این دریاچه نبود و 14، 15 میلیون نفر تحت تاثیر گرد و غبار ناشی از آن قرار داشتند لذا از افتخارات مهم دولت یازدهم و دوازدهم توجه به احیاء دریاچه ارومیه است و از تمام اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته، تشکر و قدردانی می‌کنم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت نسبت به محیط‌زیست اهمیت زیادی قایل است، گفت: امروز براساس گزارش وزیر نفت، 74 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5 در کشور مصرف می‌شود و بیش از 50 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 و 5 به مصرف می‌رسد و این کار بزرگی است که در زمینه محیط‌زیست انجام شده است و این یک نمونه از اقداماتی است که دولت در زمینه حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی انجام داده است.
دکتر روحانی در ادامه با عذرخواهی از تاخیر ایجاد شده در تکمیل راه‌آهن تهران – تبریز، گفت: در این زمینه حق با مردم است، البته روزی که وعده دادیم، بر مبنای شرایط آن روز بود که تحریم و فشارهای اخیر وجود نداشت، اما در عین حال علیرغم همه سختی‌ها مردم تبریز اطمینان داشته باشند که سال آینده حتماً راه‌آهن به تبریز خواهد رسید. ضمن اینکه از مردم بخاطر اینکه نتوانستیم با سرعتی که دلمان می‌خواست به وعده‌ها عمل کنیم، عدرخواهی می‌کنم.
رئیس جمهور تحریم را فرصتی برای اتحاد و همدلی و تقویت اخلاق در جامعه دانست و گفت: امروز خداوند فرصتی برای ما قرار داده است که اگر بخواهیم برای وحدت تمرین کنیم بهتر از امروز روزی پیدا نمی‌شود. امروز روزی است که دشمن رو به روی ما قرار گرفته و شمشیر کشیده و باید با وحدت و همدلی در مقابل دشمن ایستادگی و مقاومت کنیم و امیدوارم روزی رسانه‌ها را ورق بزنیم که سرتاسر آن واقعیت، درستی و بر مبنای صداقت و اخلاق‌مداری باشد و امروز روزی است که باید خودمان را اصلاح کنیم.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: فرصتی که تحریم ایجاد کرده تنها برای اقتصاد و فناوری نیست، بلکه در اخلاق، اتحاد و برادری فرصتی ایجاد شده تا در کنار هم از مشکلات عبور کنیم.
رئیس جمهور گفت: هر روز که در دولت برنامه‌ها را پیش می‌بریم احساس امید بیشتری نسبت به 6، 7‌ ماه گذشته داریم و امروز دولت با روحیه قوی‌تر از 6 ماه پیش درحال فعالیت است و احساس من این است که مردم نیز امروز امیدوارتر از چند ماه گذشته هستند، لذا راهی که انتخاب کرده‌ایم،‌راه درستی است و اگر در این مسیر همه دست به دست هم بدهیم و به سیره و روش پیامبر و ائمه هدی(ع) توجه کنیم، نصرت و پیروزی نیز همراه ما خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
توسط رئیس‌جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد؛ افتتاح طرح های مهم اقتصادی و زیربنایی در استان آذربایجان شرقی نیویورک تایمز: بی‌اعتمادی و اختلاف میان اروپا و آمریکا بر سر ایران بالا گرفته است ورود پیکرهای مطهر 26 شهید دوران دفاع مقدس از مرز سومار محکومیت‌های داخلی و خارجی اقدام ترامپ در تحریم وزیر امور خارجه ایران تحریم ظریف رسوایی سیاسی آمریکا پولیتیکو، پایگاه خبری - تحلیلی آمریکایی: طرح ترامپ علیه ایران در خلیج فارس «ائتلاف تک‌نفره» شد اخبار کوتاه اقتصادی پایه مشعل سکوی A 13 پارس جنوبی بارگیری شد رئیس دیوان محاسبات کشور: 97 درصد مدیران اجرایی کشور پاکدست هستند با خروج آمریکا و روسیه، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایان یافت یادداشت مدیرمسئول این نگاه غلط را تغییر دهید دکتر روحانی فرا رسیدن روز ملی سوئیس را تبریک گفت علوی خبر داد: کشف محموله یک تنی هروئین توسط وزارت اطلاعات عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: تبدیل گود برج میلاد به «پلازا» آموزش و پرورش تهران خبر داد: کمبود 10 هزار معلم در تهران