ممکن است به نتایج مثبتی در مذاکرات برسیم

-با برخی کشورها در حال مذاکره هستیم و پیشنهادهایی دریافت شده؛ امکان دارد در هفته‌های آینده به یک نتیجه قابل قبول برسیم
- اگر تا سال بعد برجام پایدار باشد تمام تحریم‌های تسلیحاتی برداشته می‌شود
-مقام معظم رهبری تمام اختیارات حل و فصل مناقشه هسته‌ای و توافق موقت در صد روز اول در سال ۹۲ را به من واگذار کردند
- در مرحله توافق نهایی، رهبر معظم انقلاب فرمودند بگذارید این مسئولیت را کل نظام بر عهده بگیرد


- قیمت دلار را می توانیم قدم به قدم پایین بیاوریم؛  اما احتیاط می کنیم
- از افتخارات مهم دولت یازدهم و دوازدهم توجه به احیای دریاچه ارومیه است
- سال آینده حتماً راه‌آهن به تبریز خواهد رسید
- طرح های توسعه ای شرکت پالایش نفت تبریز،  فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هریس  و نمایشگاه فرش دستباف تبریز افتتاح و عملیات اجرایی
 35 طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی در آذربایجان شرقی آغاز شد

گروه سیاسی/ اهمیت سفر پنجشنبه گذشته رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی فقط به خاطر افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی هریس، افتتاح طرح‌های توسعه پالایشگاه تبریز یا افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۳۵ عنوان طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی با اعتباری بالغ بر ۸۳۰۰ میلیارد تومان نبود. اهمیت بالاتر این سفر و افتتاح طرح‌های متعدد طی آن را باید در این گفته‌های رئیس جمهوری جست و جو کرد که «در شرایط فشار و تحریم دشمن افتتاح پروژه‌های بزرگ افتخار بسیار بالاتر برای ملت و کشور ایران محسوب می‌شود.» و حتی اینکه «امریکا تصور نمی‌کرد که بعد از گذشت حدود 15 ماه از اعمال تحریم‌های گسترده هر روز طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی در ایران به افتتاح برسد.»
از این رو می‌توان گفت این سفر هم گامی در مسیر توسعه منطقه‌ای و ملی است و هم پیامی روشن به دشمنان است که تحریم‌ها مانع توقف دولت، ملت و اقتصاد ایران نخواهد شد. بر همین اساس، توجه به سیاست خارجی بخش مهمی از سخنان روحانی در این سفر را تشکیل می‌داد، آنجا که او دستاوردهای دولت در سیاست خارجی بویژه برجام را رهاوردی ملی و در پیوند با ارکان مختلف نظام توصیف کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی این سخنان را عصر پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی بیان کرد. او با اشاره به آغاز روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان، از برخی رموز و پیوندهای آن با سیاست داخلی هم پرده برداشت و گفت: در مرحله اول آغاز مذاکره درباره مسائل هسته‌ای، در یک مقطعی از رهبر معظم انقلاب درخواست کردم که همه اختیارات در این زمینه را به بنده واگذار کند و ایشان آن را پذیرفتند و توانستیم در ظرف کمتر از 100 روز در مذاکرات ژنو به پیروزی بزرگ رسیده و توافق موقت ژنو حاصل شد.
رئیس جمهوری  با بیان اینکه در این توافق همه قدرت‌های بزرگ، توان هسته‌ای کشورمان را قبول کرده و اعلام کردند که همه مسائل باید از طریق مذاکره حل و فصل شود و بر اساس این توافق هر ماه حدود 700 میلیون دلار از دارایی‌های کشورمان آزاد می‌شد، ادامه داد: در روند آغاز توافقات نهایی نیز به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد کردم که در این موضوع همه اختیارات را به بنده واگذار کند، اما ایشان فرمودند که این را به مصلحت شما نمی‌دانم و مسئولیت سنگینی است و چه بسا عده‌ای در گوشه و کنار وجود داشته باشند که نسبت به آن ایراد و اشکال داشته باشند، لذا بگذارید تا کلیت نظام نسبت به این موضوع تصمیم بگیرد. روحانی تصریح کرد: با گذشت زمان اینکه رهنمودها، نصیحت‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حساب‌شده، دقیق و در چارچوب منافع و وحدت ملی بوده، بیشتر روشن شده است و ما توافقی را قبول کردیم که آن را مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان و رهبری قبول کردند، یعنی همه نظام آن را پذیرفته است.
وی با بیان اینکه در شورای عالی امنیت ملی، طی 7 جلسه فوق‌العاده تمام جزئیات توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اضافه کرد: لذا لازم بود که در این کار تاریخی همه مردم و نمایندگان مجلس بار مسئولیت را بر دوش بگیرند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بعد از اجرایی شدن برجام شاهد تحول بزرگی در عرصه‌های مختلف بویژه در سطح جهانی از لحاظ سیاسی بودیم و مشخص شد اتهامات علیه ملت ایران مبنی بر اینکه به قوانین و مقررات بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهد، دروغ و ناروا است، گفت: طبق توافق برجام اگر این توافق تا سال آینده باقی بماند، تمام تحریم تسلیحاتی ایران براساس آن برداشته می‌شود و می‌توانیم هر سلاحی را که نیاز داریم  خریداری یا به فروش برسانیم و البته مقدمات این کار را هم آماده کرده‌ایم.
وی  همچنین در اشاره به اهمیت سیاسی، حقوقی و حتی اقتصادی برجام، اظهار کرد: براساس توافق برجام در چند سال آینده محدودیت‌های دو منظوره نیز برداشته می‌شود، اما در عین حال با خروج غیرقانونی امریکا از برجام فشار زیادی بر کشورمان وارد شده است، چرا که امریکایی‌ها کاری کردند که ریسک سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها بالا باشد و از آنجایی که دنیای تجارت زیاد ریسک‌پذیر نیست، لذا فعالیت‌ و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز محدود شده است.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، رویکردهای ایران نسبت به شرایط جدید، پس از خروج امریکا از برجام را تشریح کرد و با بیان اینکه کاهش تعهدات برجامی ایران  برای این است که دنیا بداند دست ما هم بسته نیست، تصریح کرد: اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند راهکارهای فراوانی پیش روی ما قرار دارد و می‌توانیم از اقتصاد و کشور خودمان دفاع کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تاکنون کاهش تعهدات در دو مرحله انجام شده و در هر مرحله دو تعهد را کنار گذاشتیم، تأکید کرد: البته همزمان مشغول مذاکره و گفت وگو هستیم، اما در عین حال بر مبنای اینکه به نتیجه نمی‌رسیم، عملکردها و برنامه‌های مدیریتی خود را پیش می‌بریم و بودجه و قیمت دلار بر این مبنا تنظیم می‌شود. می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، اما بر مبنای احتیاط نسبت به آینده است که گام برمی‌داریم.
روحانی با بیان اینکه امروز دنیا به این نتیجه رسیده که ملت ایران بزرگتر از آن است که با فشار و تهدید آنها در هم بشکند، اظهار کرد: امروز هم با برخی از کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها پیشنهادهایی ارائه کردند که متوازن نمی‌دانیم، لذا آن پیشنهادها را نپذیرفتیم. اما ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم و امکان دارد که به این نتیجه نرسیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.
روحانی در همین بخش از سخنان خود، به تلاش‌های دولت برای افزایش حقوق کارکنان و کارگران در همین شرایط اشاره و تأکید کرد: کاملاً آگاه هستیم که فشار اصلی در جامعه بر دوش کسانی است که از درآمد ثابت برخوردار هستند، لذا در حد توان تلاش کردیم که حقوق کارکنان و کارگران را افزایش دهیم تا مردم بتوانند مشکلات را پشت سر بگذارند.
او درعین حال با اشاره به انتخابات پیش رو، از همه احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها خواست که منافع ملی، اخلاق و عدالت را بر هر چیز دیگری مقدم بدانند.
رئیس جمهوری در ابتدای این نشست نیز افتتاح پروژه‌های بزرگ با بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری طی یک روز و در یک استان را اثبات بزرگی و شکست ناپذیری ملت ایران دانست و گفت: مصاف سختی را پیش رو داریم، اما حتماً از این مصاف پیروز خارج خواهیم شد. روحانی در عین حال با عذرخواهی از تأخیر ایجاد شده در تکمیل راه‌آهن تهران - تبریز، گفت: در این زمینه حق با مردم است، البته روزی که وعده دادیم، بر مبنای شرایط آن روز بود که تحریم و فشارهای اخیر وجود نداشت، اما در عین حال با وجود همه سختی‌ها مردم تبریز اطمینان داشته باشند که سال آینده حتماً راه‌آهن به تبریز خواهد رسید. ضمن اینکه از مردم بخاطر اینکه نتوانستیم با سرعتی که دلمان می‌خواست به وعده‌ها عمل کنیم، عذرخواهی می‌کنم.
اتصال سالانه 3 هزار روستا
به شبکه گاز
رئیس جمهوری همچنین در جلسه افتتاح طرح‌های شرکت پالایش نفت تبریز نیز با بیان اینکه مهندسان و کارکنان صنعت نفت در دولت تدبیر و امید، کشور را به خودکفایی و قدرت صادرات بنزین و گازوئیل و گاز رساندند، تصریح کرد: افتتاح طرح‌های جدید در پالایشگاه تبریز با حدود ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نشانه تحرک و پیشرفت کشور است.
روحانی با ابراز خرسندی از افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های استانی در این سفر، گفت: افتتاح پروژه آب و برق با اعتبار 6 هزار میلیارد تومان و شرکت پالایش نفت تبریز با اعتبار 5 هزار میلیارد تومان و در مجموع در کنار دیگر طرح‌ها و در یک سفر به مبلغ 12 هزار میلیارد تومان، نشانگر پیشرفت و حرکت خوب بخش اقتصادی کشور است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اکنون در گازوئیل و بنزین به خودکفایی رسیدیم و حتی صادرات هم انجام می‌شود و در زمینه گاز نیز با خودکفایی در این بخش در فصل زمستان  بدون واردات از کشورهای همسایه روی پای خود ایستاده‌ایم، گفت: پالایشگاه‌های کشور، بنزین یورو 4 و 5 را به یک قیمت می‌فروشند که این کیفیت بنزین برای ارتقای سلامت مردم بسیار مهم است و بنزین و گاز معمولی است که به سلامتی مردم آسیب می‌زند و این نعمت مخفی باید برای مردم توضیح داده شود. روحانی با بیان اینکه البته امروز مردم با نگاهی ساده به آب و هوای شهرهای خود متوجه خواهند شد که کیفیت آب و هوا نسبت به گذشت تغییر قابل توجهی یافته است، افزود: وزارت نفت در گازرسانی به روستاها کار بسیار بزرگی انجام داده است که در آینده نیز ادامه خواهد داشت، در سال 3 هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل می‌شود که این مهم علاوه بر مزایای رفاهی برای محیط زیست نیز بسیار مهم است.
افتتاح‌های مهم در صنعت و پدافند هوایی در آینده
روحانی در مراسم افتتاح بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هریس هم، ساخت این نیروگاه به همت مهندسان ایرانی را مایه مباهات دانست و با تأکید بر اینکه در شرایط فشار و تحریم دشمن، افتتاح پروژه‌های بزرگ پرمعنا و غرورانگیزتر است، اظهار کرد: اینکه طی یک روز در استان آذربایجان شرقی ۶ هزار میلیارد تومان طرح آب و برق افتتاح می‌شود؛ نشان امید یک ملت است.
او، افتتاح طرح‌های بزرگ صنعتی و زیربنایی در کشور را در شرایط تحریم و فشار همه جانبه دشمن حائز اهمیت و بسیار افتخارآمیز توصیف کرد و گفت: دشمنان ملت ایران که در یکسال و چند ماه گذشته ادعا می‌کردند قادرند نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند، امروز به واسطه ایستادگی ملت ایران و قرار گرفتن کشورمان در مسیر پیشرفت و توسعه، به اقدامات کودکانه‌ای مانند تحریم وزیر امور خارجه کشورمان متوسل شدند.
روحانی با بیان اینکه در آغاز دولت تدبیر و امید ظرفیت تولید برق 69 هزار مگاوات بوده است و امروز به 81 هزار و 700 مگاوات رسیده است، اضافه کرد: امروز به دانش استفاده از تکنولوژی‌های جدید در احداث نیروگاه دست یافته‌ایم و این موضوع بهره وری تولید را افزایش داده است یعنی وارد حوزه نیروگاه‌های کلاس «اف» شده‌ایم که تحولی است که بتوانیم بیشتر و بهتر از نیروگاه‌ها استفاده کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امریکا تصور نمی‌کرد که بعد از گذشت حدود 15 ماه از اعمال تحریم‌های گسترده هر روز طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی در ایران به افتتاح برسد، اظهار کرد: تردیدی ندارم که دشمنان از تحریم خود روزی پشیمان خواهند شد، این گونه تحریم‌ها
گر چه خسارت و زیان دارد،البته از فواید زیادی هم برخوردار است، اما برای دشمنان کاملاً خسران و زیان است. این گونه تحریم‌ها شکست سیاسی، اخلاقی و حقوقی و همچنین شکست آنان در برابر نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل و شکست بزرگ‌تری در برابر ملت 80 میلیونی ایران است.
روحانی با بیان اینکه این تحریم‌ها همچنین به زیان اروپا و دیگران هم هست ، اما نفع اصلی متعلق به ملت ایران است تا روی پای خود ایستاده و مستقل باشد، تأکید کرد: به فضل الهی در هفته‌های آینده شاهد افتتاح‌ طرح‌های بسیار مهمی در صنعت هوایی و پدافند هوایی خواهیم بود که پیشرفت علمی و تکنولوژی کشورمان را نشان می‌دهد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در این شرایط سخت همچنین آمار بیکاری کاهش یافته و روند تورم کاهشی شده است و تا پایان سال نیز شاهد شرایط مناسب‌تری در این زمینه خواهیم بود، اعلام کرد: تا پایان سال 98، 217 طرح بزرگ در بخش آب و برق با سرمایه‌گذاری بیش از 32 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید و 23 طرح بزرگ نیروگاهی با اعتباری بالغ بر 46 هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی خواهد شد.

طرح‌های مختلفی که در تبریز افتتاح شد

سفر پنجشنبه رئیس جمهوری به افتتاح طرح‌های صنعتی و توسعه‌ای متعدد گذشت. نخستین آن‌ها، فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هریس آذربایجان شرقی بود که با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیون یورو و ۲۱۰ میلیارد تومان، از سوی رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی ضمن افتتاح فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی هریس از بخش‌های مختلف آن بازدید و با گزارش مسئول پروژه در جریان ظرفیت‌های این مجموعه نیروگاهی قرار گرفت.  عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در دو فاز ۵۰۰ مگاواتی از اواخر سال ۹۵ آغاز شده بود که پنجشنبه گذشته بخش گاز آن با ظرفیت ۳۱۰ مگاوات به طور کامل به بهره‌برداری رسید. ظرفیت اشتغالزایی این نیروگاه در زمان اجرای طرح هزار نفر به طور مستقیم و ۳ هزار نفر به طور غیر مستقیم است و در زمان بهره‌برداری بیش از ۱۵۰ نفر به طور مستقیم مشغول کار خواهند بود.
پس از آن طرح‌های تولید روغن پایه و روغن‌های روان ساز، تولید گازوئیل یورو ۵ و ارتقای کیفیت بنزین تولیدی به استاندارد یورو با حضور روحانی افتتاح شد.
طرح تولید روغن پایه و روغن‌های روانساز شامل پروژه اختلاط و تولید روغن‌های روان ساز با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال و هزینه ۱۵ میلیون یورویی و پروژه تولید روغن پایه با ظرفیت ۹۰ هزار تن در سال و هزینه یک میلیون یورویی، طرح تولید گازوئیل یورو ۵ شامل پروژه تصفیه نفت گاز جدید با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز و هزینه ۷۰ میلیون یورویی و همچنین طرح ارتقای کل بنزین تولیدی به استاندارد یورو ۵ شامل پروژه بنزین سازی جدید با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز و هزینه ۲۶۵ میلیون یورویی و پروژه تغییر کاربری واحد تبدیل کاتالیستی به واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک به ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز و هزینه ۱۰ میلیون یورویی، چهار طرحی است که در این سفر کاروان تدبیر و امید به بهره‌برداری رسید.  در ادامه، نمایشگاه فرش دستباف تبریز با حضور رئیس جمهوری نمایشگاه بین المللی تبریز افتتاح شد و روحانی، ضمن گفت‌وگو با تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش برای حل مشکلات و دغدغه‌های آنان دستورات لازم را صادر کرد.  آخرین بخش از افتتاح‌ها در شورای اداری استان صورت گرفت که طی آن روحانی از طریق ویدئوکنفرانس، دستور افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۳۵ عنوان پروژه‌ زیربنایی و اقتصادی را در این استان با اعتباری بالغ بر ۸۳۰۰ میلیارد تومان، صادر کرد.
افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی آقبلاغ، شبکه آبیاری و زهکشی اراضی بخش گرمادوز خداآفرین، سد حاجیلرچای، طرح آبرسانی به ۳۲ روستا، افتتاح طرح توسعه ۲ پست برق منطقه ای سراب و شفا، طرح خط ۴۰۰ کیلو ولت نیروگاه سهند-ارومیه،  مدول اول نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی هریس، نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی  مپنا ، آغاز عملیات اجرایی نیروگاه ۴۵۱ مگاواتی سیکل ترکیبی سهند، افتتاح طرح‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افتتاح حضوری فاز اول طرح‌های توسعه کمی و کیفی محصولات پالایشگاه تبریز، بهره‌برداری از طرح گازرسانی به ۵۳ روستا، افتتاح طرح گازرسانی به ۵۶۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان، بهره‌برداری از فاز دوم خط انتقال ۱۶ اینچ ورزقان-اهر، آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۴۶روستا، افتتاح طرح آذر مهر هریس، فاز اول  طرح تولید میلگرد، طرح گل کام آذر، طرح بنیاد تعاون زندانیان، ۹۳طرح تولیدی در استان و بهره‌برداری از ۴ پروژه احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی از جمله این طرح‌ها و پروژه‌ها بودند.