روزنامه مردم سالاری
1398/05/12
جنگ، دشمن سرسخت تاریخ
ترجمه و تدوین: محمد جواد موسویزادهسایت باستان شناسی پالمیرا سوریه را در نظر بگیرید. جایی که در آن تاریخ موج میزند اما داعش در زمان تصرف این شهر افراد زیادی را در آمفی تئاتر باشکوه این سایت اعدام کرد. یونسکو با محکوم کردن تخریب آثار باستانی شهر پالمیرا در سوریه از سوی گروه دولت اسلامی یا داعش، آن را «یک جنایت جنگی و ضایعه بزرگ برای مردم سوریه و بشریت» خواند. اما حالا اینجا در نمایشگاهی در لندن، تصویر یک شیر به اندازه حدودی قرصی از نان، آخرین تقلا برای نجان دادت فرهنگ از کشمکش و درگیری را نشان میدهد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، این شیر، بازتولیدی از شیر موصل است، مجسمه ای 3000 ساله از معبد ایشتار که شامل عراق امروزی میشود.این مجسمه سنگی تنها یکی از اشیاء فراوان موزه موصل بود که به وسیله داعش در جریان تصرف این شهر در سال 2014 نابود شد.
شیر دوباره تولید شده موصل امکان بازدید آنلاین را دارد. این مورد نمونه ای شکل گرفته از تصاویر برداشت شده به وسیله بازدیدکنندگان موزه موصل است. شیری که با چاپگر سه بعدی به عنوان بخشی از پروژه فرهنگ و هنر دیجیتال گوگل ترسیم و ساخته شده است.
این اثر در موزه «سلطنتی جنگ» لندن در قالب نمایشگاهی که به اثرات تخریبهای جنگی بر فرهنگ جامعه و چگونگی حفظ آنها توسط مردم میپردازد، به نمایش درآمده است.
چنس کافنور یک باستان شناس دیجیتالی است که با استفاده از عکسها، اشیاء عتیقه ای را که بر اثر بلایا یا جنگ از دست رفتهاند مرمت میکند، او گفت: این نمایشگاه نشان میدهد که چگونه تکنولوژی میتواند برای نجات فرهنگ و بیان داستانهای جوامع از طریق راههای جدید و جذاب کمک کند.
وی افزود: این همچنین واقعیتی شوم را در مقابل دیدگان ما میگذارد که فرهنگ همواره تلفاتی از جنگ بوده است. موزهها، مقبرهها و حتی موسیقیها اغلب هدف عامدانه پیکارجویان قرار گرفته است.
خانم آگار از موزه سلطنتی جنگ به آسوشیتد پرس در این زمینه گفت: تقریبا تخریب فرهنگ بخشی از جنگ است. او افزود: یکی از دلایل اصلی آسیب رساندن دشمن به فرهنگ در جنگ ارسال پیام است، پیامی با این مضمون که ما بر شما غلبه کردهایم، ما از شما قدرت بیشتری داریم، به این خاطر که فرهنگ ارزش بسزایی برای ما دارد واگر ما مراقب آن نباشیم از آن به عنوان وسیلهای علیه ما استفاده میشود.
آگار میگوید: تهاجم بر فرهنگ همیشه بخشی از جنگ بوده اما در سالهای اخیر تلاشها برای آگاهی بخشی برای متوقف کردن چنین اقداماتی صورت گرفته است.
موج وحشتی در سراسر دنیا در ماه آوریل که از تماشای کلیسای جامع نوتردام پاریس در شعلههای آتش به پا شد، دلیل متقنی است که ما دارای وابستگی شدیدی به ابنیهها و آثار هنری هستیم.
جالبترین بخش این نمایشگاه پخش تصاویری بود که تخریبگران و غارتگران اشیاء تاریخی، خود ضبط کرده بودند.
این تصاویر ضبط شده شامل لیستی از کارهای هنری دزدیده شده توسط سربازان نازی آلمانی در طول جنگ جهانی دوم میشد. سایر ویدئوها مربوط به گروه شبه نظامی طالبان و تخریب مجسمههای بودا در بامیان افعانستان و تخریب مجسمهها در موزه موصل توسط داعش بود.
گفتنی است در روز نهم مارس سال ۲۰۰۱ میلادی مطابق با(۱۳۷۹ خورشیدی) نیروهای طالبان به فتوای ملا محمد عمر به روی مجسمههای غولپیکر بامیان آتش گشودند تا در شامگاه یازده مارس از صلصال و شهمامه تنها دو حفره باقی ماند. تندیسهای بودا در بامیان، تا قبل از آنکه در زمان حاکمیت طالبان تخریب شوند، بزرگترین تندیسهای بودا و بلندترین مجسمههای سنگی در جهان بهشمار میآمدند.
با خاک یکسان شدن کلیسای جامع کاونتری انگلستان به وسیله نیروی هوایی آلمان در کنار تخریب کلیسای زنانه در شهر «درسدن» آلمان به وسیله نیروهای متفقین در بمب گذاری سال 1945 از سایر موارد به نمایش در آمده است.
نمایشگاه، صد سال اخیر را پوشش میدهد. از تخریب دانشگاه و کتابخانه لوون بلژیک توسط ارتش آلمان در طول جنگ جهانی اول تا بمب گذاریهای سراسری در کتابخانه دانشگاههای سارایوو پایتخت بوسنی و هرزوگوین در جنگ بوسنی در سال 1992 شامل این رویداد هنری است.
این نمایشگاه همچنین کار مردانی را برای بناهای تاریخی در جنگ جهانی دوم نشان میدهد که آثار تاریخی دزدیده شده توسط نازیها را نجات دادند. همچنین این نمایشگاه روایت خالد الاسد کسی که زندگی خود را وقف مطالعه سایت باستانی پالمیرا سوریه کرد را پیش روی ما قرار میدهد. این فرد در سال 2015 توسط داعش کشته شد.
برخی از افراد نظامی برای جلوگیری از تخریب و غارت در این زمینه تلاش زیادی کردند. ارتش بریتانیا اخیرا واحد حفاظت از داراییهای فرهنگی را تاسیس کرده است.
همچنین در این نمایشگاه بستهای از «کارتهای بازی آگاهی از باستان شناسی» که بین سربازان آمریکا در جنگ عراق و افغانستان توزیع شده بود، در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
پروژههای حمایت شده جهانی برای آموزش صنایع دستی در سوریه و عراق ممکن است به این کشورها برای دوباره ساختن آنچه که از دست داده اند، کمک کند.
قانون بینالمللی برای تخریب فرهنگ در حال توسعه است. در سال 2016 یک جهادگرای اهل مالی به نام احمد الفقی المهدی برای تخریب شهر افسانهای و تاریخی تیمبکتو در مالی گناهکار شناخته شد. این اولین محکومیت جرائم جنگی برای تخریب آثار فرهنگی بود.
این نمایش یکی از 3 نمایشگاه مرتبط با «فرهنگ تحت تهاجم» است. نگاه ثانویه این نمایشگاه به چگونگی انتقال گنجینههای موزه بریتانیا از لندن برای حفاظت از آنها در طول جنگ جهانی دوم میپردازد و در سوم موسیقیهای شورشی، بررسی موزیک به عنوان مقاومت در کشورهای سراسر اروپا و آفریقا نیز در این رویداد جا گرفته که نگاهی به طرفداران پنهان موسیقی جاز در آلمان نازی، ایستگاهی رادیویی در بلگراد که برای آزادی بیان مبارزه کرد و نوازندگانی از مالي که از ممنوعيت موسيقي در مالی دفاع کردند شامل این بخش میشود.
نمایشگاه «فرهنگ تحت تهاجم» به صورت رایگان تا 5 ژانویه در موزه سلطنتی جنگ لندن میزبان علاقهمندان است.
پربازدیدترینهای روزنامه ها
سایر اخبار این روزنامه
هشدار پلیس فتا در مورد یک اپلیکیشن موبایلی
ابعاد متفاوت حذف صفرها
با خرید انحصاری سهام خودروسازان توسط قطعهسازان مخالفیم
جهانی شدن آموزش، ضرورتي اجتناب ناپذير
جزئیات حقوق و مزایای سربازان متاهل
سران مملکت در صورت تحصیل فرزندانشان در خارج از کشور، استعفا دهند
با وجود ۲۰۰ نامزد اصلاحطلب حتما لیست خواهیم داد
خونسردی آمریکا در مقابل سومین آزمایش موشکی کرهشمالی
جنگ، دشمن سرسخت تاریخ
بازگشت به جنگ سرد اتمی