تفنگ بی‌فشنگ تحریم آمریکا این بار ظریف را نشانه رفت!


وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد پنج‌شنبه هفته گذشته، به فاصله یک ماه و چند روز از اظهارات استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا مبنی بر تصمیم دولت‌ ترامپ برای تحریم ظریف،در اقدامی‌خصمانه و خلاف عرف و قوانین بین‌المللی نام «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست افراد تحریم‌شده قرار داد.
قرارگیری نام افراد در این فهرست، دارایی‌های احتمالی آنها در آمریکا را مسدود کرده و اتباع آمریکا را از داد و ستد مالی با آنها منع می‌کند.
در بیانیه خزانه‌داری آمریکا، برای تحریم ظریف به فرمان اجرایی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با دفتر مقام معظم رهبری استناد شده است.
در این بیانیه، ظریف «سخنگوی اصلی حکومت ایران در سرتاسر جهان» توصیف شده است. این بیانیه همچنین ظریف را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای «پروپاگاندا و نشر اطلاعات غلط» متهم کرده است.


علاوه بر این، خزانه‌داری آمریکا عنوان کرده است که وزارت امور خارجه و دیپلمات‌های ارشد ایرانی با نیروی قدس سپاه پاسداران، همکاری دارند.
آمریکا بدون روتوش
اقدام اخیر واشنگتن در تحریم وزیر امور خارجه ایران، بار دیگر چهره آمریکا بدون روتوش را نمایش داد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با حیله‌گری می‌کوشید تا با استفاده از دروغ‌ها و مکرهای متعارف خویش، چهره‌ای زیبا از هیولای بدسیرت آمریکا به نمایش بگذارد، چهره‌ای که می‌توانست ساده‌دلان و خوش‌خیالان را خام کند و فریب دهد. اما ‌ترامپ، برخلاف اوباما، نماد آمریکای بدون روتوش است. نمایش کامل توحش و سفاهت.  این اقدام دولت ‌ترامپ، نه تنها برای چندمین‌بار نقاب از چهره آمریکا برداشت، بلکه ماهیت اصلی نظام سلطه را نیز بار دیگر نمایش داد. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا در کنار‌ تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) دارای هدفی مشترک علیه ایران، با روش‌های مختلف هستند.
افکار عمومی ‌هیچگاه اقدامات ضدایرانی اوباما از جمله ممانعت از حضور نماینده ایران در سازمان ملل و واردکردن اتهام‌ تروریستی! به وی، تصویب قانون محدودیت ویزا، تمدید قانون تحریمی آیسا، بلوکه کردن 2 میلیارد دلار از اموال ملت ایران، تمدید قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را فراموش نمی‌کند.
همچنین افکار عمومی ‌اقدامات خصمانه ‌تروئیکای اروپایی از جمله امتناع از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف توسط آلمان، ممانعت از بازکردن حساب بانکی ایران توسط انگلیس، اخراج دیپلمات ایرانی و ممانعت از حضور ایران-  غرفه ایران و بازدیدکنندگان ایرانی-  در نمایشگاه بین‌المللی توسط فرانسه را هیچگاه فراموش نمی‌کند. کارشناسان معتقدند که نباید با بزرگ‌نمایی عداوت‌های دولت‌ ترامپ، نسخه اعتماد دوباره به‌تروئیکای اروپایی را پیچید یا با آرزواندیشی و گفتن اینکه یک سال دیگر صبر کنیم شاید دموکرات‌ها در آمریکا سر کار آمدند، انجام یک‌طرفه تعهدات برجامی ‌را توجیه کرد.
واکنش ظریف
ظریف در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا با انتشار توییتی، تأکید کرد که این تحریم هیچ اثری روی او ندارد. وی نوشت: «ایالات متحده می‌گوید مرا به‌عنوان «سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان» تحریم کرده است. واقعیت این‌قدر دردناک است؟ این تحریم بر من یا خانواده من هیچ اثری ندارد، چراکه من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان می‌پندارید».
وزیر امور خارجه همچنین در پیامی‌طعنه‌آمیز نوشت از آنجایی‌که به‌خاطر حرف‌هایم تحریم شدم، از این به بعد آمریکایی‌ها برای خواندن نوشته‌هایم یا گوش دادن به مصاحبه‌هایم به مجوز خزانه‌داری آمریکا احتیاج دارند؟
دلیل مضحک بولتون
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» درباره اقدام دولت آمریکا برای تحریم ظریف گفت: این کار این پیام را ارسال می‌کند که ما ظریف را سخنگویی نامشروع برای ایران قلمداد می‌کنیم. این اقدام واشنگتن با انتقاد گسترده در داخل آمریکا مواجه شد.
در همین رابطه، وندی شرمن، رئیس پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا گفت: تحریم ظریف با دعوت ‌ترامپ [از ایران] برای مذاکرات بدون پیش‌شرط، در تناقض است. [این اقدام] آشکارا دلجویی از تندروهای [دولت آمریکا] بعد از تمدید 90 روزه معافیت‌های هسته‌ای بود.
شرمن با بی‌فایده خواندن تحریم ظریف، توضیح داد: اعمال تحریم بر وزرای خارجه هیچگاه کمکی به روند دیپلماسی نکرده است. نمونه دیگر ونزوئلا است. همین‌طور در کره شمالی، سوریه و هیچ‌جای دیگر هم مفید نبود.
همچنین ریچارد نفیو، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از او به‌عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌کنند در واکنش به اقدام خزانه‌داری آمریکا در تحریم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نوشت: تحریم ظریف یکی از مسخره‌ترین گام‌هایی بود که این دولت انجام داده است.
واکنش ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه و ارتش
ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اقدام از سر ضعف و زبونی دولت آمریکا در قرار دادن نام وزیر امور خارجه ایران در لیست تحریم‌های این کشور را محکوم کرد.
در بخشی از بیانیه مذکور آمده است: ایالات متحده آمریکا که این روزها بیش از هر زمانی در منطقه و جهان تحقیر و منزوی شده و اعتبار خود را حتی نزد متحدانش از دست رفته می‌بیند به برخی رفتارها و اقدامات ماجراجویانه روی آورده است که نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت و ادعاهای دروغین و فریبکارانه حاکمان این کشور و نشان دادن چهره طرفدار گفت‌وگو و مذاکره را بیش از پیش برملا ساخت.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت و مضحک خواندن این اقدام غیرقانونی و نابخردانه، آن را در امتداد راهبرد به‌اصطلاح فشار حداکثری بر ایران قلمداد و یادآور شد: شاید در گذشته خود آمریکایی‌ها هم اعمال تحریم‌هایی از این جنس را در شأن کشوری با داعیه ابرقدرتی نمی‌دانستند، اما امروز که هیمنه پوشالی آنان فرو ریخته و فهرستی از شکست‌های واقعی از انقلاب و ملت ایران در میادین گفتمانی و عملیاتی برابر آنها است،  برای جبران بخشی از استیصال، واماندگی و ضعف خود ناچارند به این اقدامات متوسل شوند؛ اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران پایان عصر ابرقدرتی و ماجراجویی آمریکایی‌ها را در منطقه رقم زده و ناکامی‌های تحقیر‌کننده‌ای را به آنان و دنباله‌روهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای‌شان تحمیل کرده است.
ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای این اقدام را گواهی بر تزلزل پایه‌های سست و بی‌اساس فکری و سیاسی سردمداران آمریکا به‌ویژه رئیس‌جمهور آن کشور دانست.
در بخشی از بیانیه ارتش آمده است: کشوری که در طول 4 دهه سراسر اقتدار خود توانسته است با اتکاء به خداوند متعال، رهبری دوراندیشانه امام خمینی (ره ) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی ) و همت و تلاش زنان ومردان خود در عرصه‌های مختلف از جمله نظامی ‌و سیاسی گام‌های موثری بردارد که نتیجه این موفقیت‌ها باعث خشم و عصبانیت دشمنان این مرز و بوم به‌ویژه آمریکای جنایتکار شده است. امروز تیر‌خلاص ناکامی ‌دشمن در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان به اهدافی پوشالین شلیک شد و با این اقدامات باید فروپاشی و اضمحلال سردمداران آمریکا وحامیانشان را نظاره‌گر باشیم.
امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع نیز در واکنش به ‌تحریم وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: سردمداران‌ آمریکا با این اقدام نشان دادند اهل هیچ منطق و معیاری نیستند.
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درخصوص تحریم وزیر امورخارجه ایران از سوی دولت آمریکا، گفت: اقدام آمریکا در تحریم ظریف نشان داد آنها به دروغ مدعی آزادی بیان هستند و در عمل پدر سانسور و فیلترینگ جهانند.
واکنش مقامات
همچنین علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در واکنش به تحریم ظریف از سوی آمریکا گفت: آمریکا حتی توان مقابله با بیان دقیق و منطق اثبات شده جمهوری اسلامی ایران را ندارد.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه عنوان کرد: تحریم ظریف نشان داد آمریکا در عرصه‌های سیاسی و دیپلماتیک توان رویارویی با فرزندان شجاع و غیور این مرز و بوم را ندارد و نه تیر دشمن، نه بند تحریم ما را از پیشبرد منافع ملی باز نخواهد داشت.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت مجلس گفت: کسانی که پیش از این فکر می‌کردند با آمریکا می‌شود مذاکره کرد، امروز با تحریم وزیر خارجه کشورمان باید به این باور رسیده باشند که به گرگ و دزد نمی‌توان اعتماد کرد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه نیز در صفحه شخصی خود نوشت: اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره‌ای نمی‌دانند، اما با نابخردی محض دست به تحریم او می‌زنند!
علی حاجیلاری، رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز گفت: رژیم آمریکا ادعا می‌کند که به دنبال نیل به توافق جامع با ایران ازطریق مذاکره است، اما با تحریم ظریف، ماهیت واقعی این ادعای پوشالی مشخص شد.
واکنش مقامات خارجی
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به اقدام آمریکا در اعمال تحریم علیه وزیر امور خارجه ایران، بار دیگر خویشتنداری طرف‌ها را خواستار شد.
گوترش که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در این مورد، به بیان این جمله بسنده کرد که «زمانی که از خویشتنداری حداکثری صحبت می‌کنم، منظورم خویشتنداری در تمام سطوح است».
اتحادیه اروپا نیز در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای اعمال تحریم بر ظریف، از این تصمیم ابراز تأسف کرد.
کارلوس مارتین رویز د گوردجولا، سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این مورد گفت: ما از این تصمیم متأسف هستیم. ما به کار با آقای ظریف به‌عنوان ارشدترین دیپلمات ایران و از این منظر که کانال‌های دیپلماتیک باید باز بماند، ادامه می‌دهیم.
به گزارش رویترز، وزارت خارجه فرانسه تأکید کرد که این کشور، در کنار انگلیس و آلمان با تصمیم آمریکا مخالف هستند. پاریس گفته همه کانال‌های دیپلماتیک باید باز باقی بمانند.
ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا در میان تمام ابزارهای دیپلماتیک فقط به تحریم متوسل می‌شود، گفت؛ تحریم‌های آمریکا اثرگذاری خود را از دست داده‌اند.
هوا چانینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکاست، گفت واشنگتن باید به‌جای تشدید تنش، برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تلاش کند. همچنین خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند صدای ظریف را خاموش کند، گفت؛ عزت مردم ایران و ملت‌های آزاده جهان، با چنین اقداماتی خدشه‌دار نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن به تحریم وزیر خارجه ایران واکنش نشان داد و گفت، همان‌طور که این اقدامات آمریکا علیه حزب‌الله و انصارالله به جایی نرسید،‌ این بار هم به جایی نمی‌رسد.
سایر اخبار این روزنامه
موشک انصارالله با برد 1300 کیلومتر شرقی‌ترین نقطه عربستان را درهم کوبید مقاومت در برابر «طرح تسلیم» (یادداشت روز) اخبار ویژه فشارها بر زکزاکی و شیعیان نیجریه از ترس تکرار انقلاب اسلامی ایران است حذف ۴ صفر از پول ملی اولویت اقتصاد کشور نیست نیروگاه سیکل‌ترکیبی هریس با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد پیکر مطهر ۲۶ شهید دوران دفاع مقدس وارد کشور شد تفنگ بی‌فشنگ تحریم آمریکا این بار ظریف را نشانه رفت! ظریف را چرا تحریم کرده‌اند؟! (نکته) گفتمان جهادی را به یک گفتمان عمومی تبدیل کنید امضای تفاهم‌نامه همکاری مرزی میان ایران و امارات نمایش تحسین‌برانگیز قهرمان ایران مقابل کشتی‌گیر بی‌اخلاق آمریکا پاسخی به سرعت موشک، این‌بار بر روی تشک! ولایتی: بزرگ‌ترین ویژگی انقلاب احیای دین در زندگی مردم بود موشک انصارالله با برد 1300 کیلومتر شرقی‌ترین نقطه عربستان را درهم کوبید موشک انصارالله با برد 1300 کیلومتر شرقی‌ترین نقطه عربستان را درهم کوبید