نیروگاه سیکل‌ترکیبی هریس با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد


حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در مراسم افتتاح نیروگاه سیکل‌ترکیبی شهرستان هریس با بیان اینکه «دشمنان از تحریم ایران پشیمان می‌شوند، گفت: تحریم ایران، شکست اخلاقی، سیاسی و حقوقی برای آن‌هاست. تحریم ایران به‌منزله شکست تعهداتشان در برابر نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل و یک ملت بزرگ ۸۲ میلیونی است.»
رئیس‌جمهور اضافه کرد: «آن‌ها با تحریم فقط شکست را تحمل می‌کنند و هیچ سودی ندارد؛ این تحریم به ضرر همه است، اروپا هم ضرر می‌کند، ما هم ضرر می‌کنیم، اما در بخش منفعت این تحریم‌ها، این تنها ملت ایران است که نفع می‌برد.
وی ادامه داد: ما روی پای خودمان می‌ایستیم؛ در حوزه فناوری‌های نوین پیشرفت‌های بسیاری خوبی کردیم.
حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: درحالی‌که در سال‌های آغاز انقلاب اسلامی مقدار برق کشور تنها ۷ هزار مگاوات بود، در آغاز دولت تدبیر و امید این رقم به ۶۹ هزار مگاوات رسید و در حال حاضر ۸۱ هزار و ۷۰۰ مگاوات برق در ایران تولید می‌شود که رشد بسیار چشمگیر در زمینه سرمایه‌گذاری، تولید و ایجاد خدمات لازم در بخش انرژی به شمار می‌رود.


این در حالی است که طبق برنامه چشم‌انداز سال 1404 ایران می‌بایست در تولید برق به تولید 120 هزار مگاوات برق برسد. گفتنی است که سال گذشته، نایب‌رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس خبر داد که ۴۲ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های برق در دولت روحانی کاهش یافته است! از سوی دیگر، همان سال که قطعی‌های برق گسترده ناشی از کم‌کاری و سوء مدیریت در وزارت نیرو را شاهد بودیم، دولت برخلاف قانون بودجه در مصوبه‌ای آب و برق را گران کرد! همچنین اردیبهشت امسال بود که دبیر هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین با ارسال نامه‌ای به معاون حقوقی رئیس‌جمهور، مصوبه دولت درباره افزایش قیمت آب و برق را مغایر با قوانین کشور اعلام کرد.
می‌گویند مذاکره، اما وزیر خارجه را تحریم می‌کنند
رئیس‌جمهور همچنین با‌ اشاره به تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌ دولت آمریکا می‌گوید در هرلحظه‌ای آماده مذاکره با دولت ایران هستیم! بعد وزیر خارجه آن کشور را تحریم می‌کنند، البته قبلش که غلط‌های بالاتری کردند و رهبر معظم انقلاب را تحریم کردند.
وی افزود: این اقدامات آنها به معنای آن است که دشمنان ما آن‌چنان عاجز شدند که فرصت خردورزی و تفکر را هم از دست دادند. من بخواهم مذاکره کنم با دولتی،‌ راه مذاکره را وزارت خارجه آن دولت و کشور می‌دانم، راه دیگری نداریم. رئیس این وزارت خارجه و مسئول دیپلماسی کشور وزیر امور خارجه است. اینکه دولتی که معتقد است دولت مقتدر و ابرقدرت در سطح جهان است از مصاحبه وزیر خارجه ما می‌ترسد، جای تعجب دارد.
رئیس‌جمهور همچنین عصر پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی و افتتاح همزمان نمایشگاه فرش تبریز و پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی که در نمایشگاه بین‌المللی فرش تبریز برگزار شد، با‌ اشاره به نقش حادثه ۲۹ بهمن تبریز در زمینه‌سازی پیروزی انقلاب، اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی پیشتاز عالم پروری است و وحدت و هماهنگی مسئولان استان باعث تحرک و پیشرفت آن شده است.
با گذشت زمان، نصیحت‌ها و توصیه‌های رهبری بیشتر روشن شده است
حجت‌الاسلام روحانی با‌ اشاره به آغاز روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: در مرحله اول آغاز مذاکره درباره مسائل هسته‌ای و در یک مقطعی از مقام معظم رهبری درخواست کردم که همه اختیارات در این زمینه را به بنده واگذار کند و ایشان آن را پذیرفتند و توانستیم در ظرف کمتر از صد روز در مذاکرات ژنو به پیروزی بزرگ رسیده و توافق موقت ژنو حاصل گردید. در این توافق همه قدرت‌های بزرگ، توان هسته‌ای کشورمان را قبول کرده و اعلام کردند که همه مسائل باید از طریق مذاکره حل‌وفصل شود. بر اساس این توافق و از آن تاریخ هرماه حدود 700 میلیون دلار از دارایی‌های کشورمان آزاد می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: در روند آغاز توافقات نهایی نیز به مقام معظم رهبری پیشنهاد کردم که در این موضوع همه اختیارات را به بنده واگذار کند، اما ایشان فرمودند که این را به مصلحت شما نمی‌دانم و مسئولیت سنگینی است و چه‌بسا عده‌ای در گوشه و کنار وجود داشته باشند که نسبت به آن ایراد و اشکال داشته باشند، لذا بگذارید تا کلیت نظام نسبت به این موضوع تصمیم بگیرد.
رئیس‌جمهور بی‌آنکه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم خوش‌بینی به مذاکرات و تأکید معظم‌له بر اقتصاد مقاومتی و مقابله با زیاده‌خواهی‌های دشمنان‌ اشاره‌ای کند، تصریح کرد: با گذشت زمان اینکه رهنمودها، نصیحت‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حساب‌شده، دقیق و در چارچوب منافع و وحدت ملی بوده، بیشتر روشن شده است و ما توافقی را قبول کردیم که آن را مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان و رهبری قبول کردند، یعنی همه نظام آن را پذیرفته است.
دست ما بسته نیست
رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش که به‌نوعی واکنشی انفعالی بود و به‌نظر می‌رسید در حال اطمینان دادن به طرف‌های مذاکره مبنی بر ماندن جمهوری اسلامی در برجام است، اظهار داشت: طبق توافق برجام اگر این توافق تا سال آینده باقی بماند، تمام تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس آن برداشته می‌شود و می‌توانیم هر سلاحی که نیاز داریم را خریداری و یا به فروش برسانیم و البته مقدمات این کار را هم آماده کرده‌ایم.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اینکه برجام امروز هم ازلحاظ سیاسی، حقوقی و حتی اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، گفت: بر اساس توافق برجام در چند سال آینده محدودیت‌های دومنظوره نیز برداشته می‌شود، اما درعین‌حال با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام فشار زیادی بر کشورمان وارد شده است چراکه آمریکایی‌ها کاری کردند که ریسک سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها بالا باشد و ازآنجایی‌که دنیای تجارت زیاد ریسک‌پذیر نیست لذا فعالیت و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نیز محدود شده است.
حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: وقتی مشاهده کردیم که کشورهای دیگر آمادگی ندارند که ریسک‌های بالا را برای سرمایه‌گذاری در ایران بپذیرند طبیعتاً چند راه پیش‌رو داشتیم. یکی از آنها این بود که مذاکره کرده و به توافق برسیم و بر اساس آن با کشورهای مختلف مکاتبه کردیم و آنها قول‌ها و وعده‌هایی دادند، اما در مقام عمل ناتوان بودند لذا در چنین شرایطی اقداماتی را آغاز کردیم و به دنیا گفتیم که اگر نتوانیم از فواید این توافق استفاده کنیم، ما هم تعهدات خود را قدم‌به‌قدم کاهش می‌دهیم.
رئیس‌جمهور گفت: کاهش تعهدات برای این است که دنیا بداند دست ما هم بسته نیست و اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند راهکارهای فراوانی پیش‌‌روی ما قرار دارد و می‌توانیم از اقتصاد و کشور خودمان دفاع کنیم.
وی افزود: تاکنون کاهش تعهدات در دو مرحله انجام شده و در هر مرحله دو تعهد را کنار گذاشتیم، البته همزمان مشغول مذاکره و گفت‌وگو هستیم، اما درعین‌حال بر مبنای اینکه به نتیجه نمی‌رسیم، عملکردها و برنامه‌های مدیریتی خود را پیش می‌بریم و بودجه و قیمت دلار بر این مبنا تنظیم می‌شود.
اگر به نتیجه نرسیم گام سوم را برمی‌داریم
حجت‌الاسلام روحانی افزود: می‌توانیم قیمت دلار را پایین‌تر بیاوریم، اما بر مبنای احتیاط نسبت به آینده است که گام برمی‌داریم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز دنیا به این نتیجه رسیده که ملت ایران بزرگ‌تر از آن است که با فشار و تهدید آنها در هم بشکند و به فضل الهی در ماه‌های اخیر تا حدودی در بعضی از بخش‌ها آرامش بیشتری در بازار به‌وجود آمده است و امروز هم با برخی از کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها پیشنهاد‌هایی ارائه کردند که متوازن نمی‌دانیم، لذا آن پیشنهاد‌ها را نپذیرفتیم.
وی گفت: ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل‌قبول دست پیدا کنیم و امکان دارد که به این نتیجه نرسیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.
حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: فرصتی که تحریم ایجاد کرده تنها برای اقتصاد و فناوری نیست، بلکه در اخلاق، اتحاد و برادری فرصتی ایجاد شده تا در کنار هم از مشکلات عبور کنیم.
به گزارش فارس، روحانی در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی گفت: مردم تبریز اطمینان داشته باشند که سال آینده حتماً راه‌آهن به تبریز خواهد رسید.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه وعده من به مردم آذربایجان و اولین مصوبه دولتم بود، گفت: «با احیای دریاچه ارومیه مهاجرت از استان متوقف و سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یافت.»
سایر اخبار این روزنامه
موشک انصارالله با برد 1300 کیلومتر شرقی‌ترین نقطه عربستان را درهم کوبید مقاومت در برابر «طرح تسلیم» (یادداشت روز) اخبار ویژه فشارها بر زکزاکی و شیعیان نیجریه از ترس تکرار انقلاب اسلامی ایران است حذف ۴ صفر از پول ملی اولویت اقتصاد کشور نیست نیروگاه سیکل‌ترکیبی هریس با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد پیکر مطهر ۲۶ شهید دوران دفاع مقدس وارد کشور شد تفنگ بی‌فشنگ تحریم آمریکا این بار ظریف را نشانه رفت! ظریف را چرا تحریم کرده‌اند؟! (نکته) گفتمان جهادی را به یک گفتمان عمومی تبدیل کنید امضای تفاهم‌نامه همکاری مرزی میان ایران و امارات نمایش تحسین‌برانگیز قهرمان ایران مقابل کشتی‌گیر بی‌اخلاق آمریکا پاسخی به سرعت موشک، این‌بار بر روی تشک! ولایتی: بزرگ‌ترین ویژگی انقلاب احیای دین در زندگی مردم بود موشک انصارالله با برد 1300 کیلومتر شرقی‌ترین نقطه عربستان را درهم کوبید موشک انصارالله با برد 1300 کیلومتر شرقی‌ترین نقطه عربستان را درهم کوبید