ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت: هیچ ابایی از مذاکره نداریم

محمد‏جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص تقاضای مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای مصاحبه با رسانه‌های ایران گفت: من اگر به آمریکا سفر می‌کنم در واقع به سازمان ملل سفر می‌کنم. در این سفر درخواست‌هایی توسط رسانه‌ها برای مصاحبه انجام می‌شود و ما بر اساس احترامی که به مردم آمریکا داریم به آن مصاحبه‌ها جواب می‌دهیم زیرا دعوای ما با سیاست‌های حکومت آمریکاست نه مردم آمریکا.
وی ادامه داد: عمده مصاحبه‌ها زنده نیست ‏و‏ همه آنها در محل اقامت من انجام می‌شود، چون اجازه ندارم به استودیوها بروم. پمپئو اکنون سیاست تبلیغاتی را آغاز کرده است در حالی که پیش از این تعداد زیادی از درخواست‌های مصاحبه با مقامات آمریکا بوده است که همه آنها را رد کرده‌اند. ولی الان می‌خواهد بگوید ما نمی‌تـوانیم با مردم ایران صحبت کنیم که این ترفند بسیار سخیفی است چون آنها فرصت صحبت با مردم ایران داشته‌اند ولی صحبت نکردند. وی تصریح کرد:‌ آنها مردم ایران را هدف قرار دادند. جنگ اقتصادی علیه دولت نیست بلکه علیه مردم و کودکان مریض است. حالا در این شرایط توقع دارند مردم با علاقه به حرف‌های آنها گوش دهند. خوب با خبرنگارانی که پیش از این درخواست مصاحبه دادند مصاحبه کنند.
ظریف همچنین با اشاره به جلسه چالشی کمیسیون مشترک برجام که این هفته در وین برگزار شد، گفت: ما توقع خود را اعلام کرده و از ضرورت اجرای تعهدات کشورهای اروپایی صحبت کردیم. ما تاکید داشتیم اروپا باید تعهدات خود را اجرایی کند. اینستکس هم که هنوز کامل عملیاتی نشده است و اگر عملیاتی شود حتما ضرورت دارد که پول نفت وارد اینستکس شود.
ظریف با اشاره به این که آمریکا نباید بگوید که اینستکس چگونه کار کند خاطرنشان کرد:‌ اینستکس ساز و کاری برای اجرای تعهدات اروپا است و نباید باموافقت آمریکا کار کند‏. اروپا باید جرئت داشته باشد تا تعهدات خود را اجرایی کند نه منویات آمریکا را‏. گام سوم ما در شرایطی عملیاتی می‌شود که تعهدات طرف اروپایی اجرایی نشود.


وزیر خارجه، درباره‌ تغییر رویکرد امارات در مسائل منطقه‌ای بیان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که علاقه‏مند به ارتباط با همسایگان هستیم. امارات همانند عربستان و بحرین همسایه ما است و مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام کردند علاقه‌مند به روابط خوب با همسایگان هستیم؛ اگر آنها سیاست‌های خود را تغییر داده و دست از دخالت در امور داخلی کشورها بردارند. من امیدوارم تیم B کاهش یابد و به نتانیاهو و بولتون محدود شود.
ظریف همچنین درباره‌ احتمال آغاز گفت‌وگوها با آمریکا تصریح کرد:‌ ما هیچ‏وقت میز مذاکره را ترک نکردیم و این آمریکا است که مذاکرات را ترک کرد و تعهدات خود را زیر پا گذاشت. ما هیچ‏وقت ابایی از مذاکره نداریم. آنهایی که مذاکره را ترک کردند باید تعهدات خود را اجرا کنند و آنها هم که در میز مذاکره هستند باید تعهدات خود را عمل کنند. تنش‌ها و تشنج‌ها همگی ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا و همراهی اروپا با این تروریسم است. وی درباره‌ احتمال مذاکره با عربستان نیز تاکید کرد:‌ اگر عربستان آماده باشد ما هم همواره آماده‌ایم. ما هیچ‌گاه باب گفت‌وگو با همسایگان را نبسته و نخواهیم بست.
ظریف درباره‌ احتمال سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این سفر در دستور کار است ولی هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم. به گفته‌ وی محدودیت‌های سفر وی به نیویورک برای رئیس‌جمهوری هم وجود خواهد داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما نامه‌ای به مراجع درباره‌ مذاکره با آمریکا نوشته‌اید گفت‏: من هیچ نامه‌ای به مراجع در هیچ زمینه‌ای هیچ‏گاه ننوشته‌ام. من به محضر مراجع شرفیاب می‌شوم و گزارشی را به آنها داده و برای آنها احترام قائل هستم. اما حتی در این دیدارها و گزارش‌ها در مور مذاکره با آمریکا یا رابطه با این کشور صحبت نکردم. نمی‌دانم چرا برخی از دوستان شایعه را به خبر ترجیح می‌دهند.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی نیروی انتظامی ضرب و شتم «حامد زمانی» را تکذیب کرد همه جنجال‌های یک خواننده پاپ علیرضا صدقی بلای نخبگانِ میان‌مایه «ابتکار» از ریشه‌های ظهور و تحرکات جبهه تندرو در صحنه سیاسی کشور گزارش می‌دهد ناپایداری پایداری‌‌چی‌ها «‌ابتکار» دومین دور مناظرات انتخاباتی دموکرات‌ها را بررسی می‌کند چالش دموکرات‌ها برای عبور از سد ترامپ انتقادها به مخالفت جامعه پزشکان با طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بالا گرفت «ابتکار» از چهارمین تماس تلفنی ماکرون با روحانی گزارش می‌دهد تلاش تلفنی برای حفظ برجام بودجه صداوسیما پرداخت شد «ابتکار» اثرات حذف صفر از پول ملی را بررسی می‌کند ریزش صفرها از پول ملی ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت: هیچ ابایی از مذاکره نداریم کدخدایی: اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات انتخاب شدند واشنگتن پست گزارش داد موافقت ترامپ با تمدید معافیت هسته‌ای ایران خجسته خبر داد وجود ۱۴۰هزار تن ذرت آلوده وارداتی در انبارهای خوزستان سیاست دوپهلو و موازنه منفی ترامپ