«‌ابتکار» دومین دور مناظرات انتخاباتی دموکرات‌ها را بررسی می‌کند چالش دموکرات‌ها برای عبور از سد ترامپ

محمدرضا ستاری
دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار شد. در شب اول این مذاکرات که ده نفر از دموکرات‌ها حضور داشتند، برنی سندرز از ایالت ورمونت و الیزابت وارن از ایالت ماساچوست جزو مطرح‌ترین نامزدهایی بودند که برای نخستین بار در این مناظرات رو‌در‌روی یکدیگر قرار گرفتند.
در این مناظره تلویزیونی بحث‌ها بیشتر بر سر مسائل نژادی، مهاجرت و مراقبت‌های بهداشتی بود؛ جایی که برنی سندرز مانند گذشته با انتقاد شدید از سیاست‌های دولت، نیمی از مردم آمریکا را گرفتار وضعیت بد معیشتی دانست و گفت که اصلی‌ترین هدفش مبارزه با رویکردهای نژادپرستانه، بیگانه‌هراسی و تبعیض جنسیتی دونالد ترامپ است. او سپس با اشاره به اینکه اکنون حدود نیم میلیون آمریکایی خیابان خواب هستند، گفت: این وضعیت در حالی اتفاق افتاده که شرکت‌هایی مانند آمازون درآمدهای نجومی دارند و این نشان می‌دهد که در آمریکا 99 درصد مردم برای یک درصد کار می‌کنند.
او در ادامه صحبت‌های خود به موضوع فروش سلاح به کشورهای مختلف اشاره کرد؛ امری که در هفته جاری در یکی از سخنرانی‌های خود به شدت به عربستان تاخته و این کشور را دیکتاتوری خشن و کریه عنوان کرده بود. اما از مهم‌ترین صحبت‌های سندرز بحث تقسیم ثروت عادلانه صاحبان صنایع بزرگ آمریکایی بود. به گفته ناظران در جایی که اکنون این صاحبان صنایع از ترامپ حمایت می‌کنند، پیش کشیدن چنین مسائلی هر‌چند می‌تواند افکار عمومی طبقات فرودست را جلب کند، اما ممکن است در ادامه فرآیند انتخاباتی به ضرر سندرز تمام شود.


اما وارن هم در بخشی‌هایی از سخنرانی طولانی خود در مناظره سه‌شنبه شب، بیشتر موضوع بیمه درمانی را مطرح کرده و با کنایه به ترامپ که طرح «اوباما کر» را لغو کرد، گفت: غیر قابل قبول است که افراد فاقد بیمه در این کشور محکوم به مرگ باشند. حالا مشخص است که کاخ سفید تنها برای ثروتمندان کار می‌کند و این فکر که سفیدپوست‌ها در این کشور برتری دارند در‌واقع نوعی تروریسم داخلی است که مسبب آن دولت فعلی آمریکا بوده و برای کشور تهدیدی بزرگ به حساب می‌آید.
نشانه‌های اختلاف در شعارهای انتخاباتی دموکرات‌ها
شب اول از دور دوم مناظرات در حالی برگزار شد که شامگاه روز گذشته جو بایدن به عنوان یکی اصلی‌ترین نامزدهای دموکرات در انتخابات 2020 به میان رقبای حزبی خود رفت. هر‌چند در دور اول مذاکرات موضوع بحث نامزدها به مسئله ایران، لزوم بازگشت به برجام و پرهیز از هر نوع درگیری در منطقه خاورمیانه اشاره داشت‌ اما در دور دوم بیشتر موضوع خدمات اجتماعی در آمریکا در دستور کار نامزدها بود. در همین رابطه به گفته ناظران، شواهد از ابتدای کار حاکی از افتراق دیدگاه‌ها میان دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ است‌ به طوری که تعداد قابل توجهی از نامزدها پیش از مناظره طی بیانیه‌ای سیاست‌های مطرح شده توسط سندرز و وارن را مواردی غیر قابل تحقق عنوان کرده و تصریح کردند که این شعارها، راهبرد مناسبی برای مقابله با ترامپ نیست. در همین رابطه جان دیلینی نماینده سابق مریلند تصریح کرده که ما دموکرات‌ها قادر نخواهیم بود در مسیر سندرز و وارن حرکت کنیم‌ زیرا شعارهای آنها، قول‌های ناممکنی است که رای‌دهندگان مستقل را از دموکرات‌ها دور می‌کند.
رویای ناتمام روسیه گیت
در‌واقع به گفته بعضی از تحلیلگران، اکنون برخی از عقب‌نشینی‌های دموکرات‌ها در قبال ترامپ و مهار یکجانبه‌گرایی‌های او از عوامل تعیین کننده افتراق در میان آنها است. یکی از این موارد بحث استیضاح ترامپ است که با وجود درخواست شمار زیادی از دموکرات‌ها، همچنان طیف راست این حزب به رهبری نانسی پلوسی آن را از دستور کار خارج کرده است.
از سوی دیگر آنها تمامی امیدهای خود در پرونده روسیه گیت را با گزارش آخر بازرس مولر نقش برآب دیدند. در همین راستا، نوام چامسکی فیلسوف و زبان‌شناس مشهور آمریکایی حدود سه ماه قبل طی مصاحبه با پایگاه خبری ‌truthdig‌ تصریح کرده بود که احتمالاً دموکرات‌ها در انتخابات 2020 حریف ترامپ نباشند‌ زیرا استراتژی آنها اکنون واقعاً کمک به ترامپ است. چامسکی در ادامه می‌افزاید: این همه جنجال و هیاهو بر سر موضوع روسیه گیت برای چه بود؟ دموکرات‌ها از اول هم می‌دانستند که نمی‌توانند مدارک جدی درخصوص دخالت روسیه در انتخابات ارائه کنند. اگر هم روس‌ها دخالتی کردند این دخالت بسیار کمتر از دخالت اسرائیلی‌ها در انتخابات آمریکا است. دموکرات‌ها همه چیز را در این مسئله گذاشتند و در آخر یک هدیه بزرگ را به ترامپ تقدیم کردند. آنها به جای موضوعات مهمی چون تغییرات آب و هوایی، مقررات زدایی و بازبینی هسته‌ای به حواشی ورود کردند و نشان دادند که تمایلی برای پرداختن به مسائل اساسی ندارند.
سندرز در مقابل بایدن
از سوی دیگر به گفته کارشناسان رو‌در‌رو قرار گرفتن برنی سندرز و جو بایدن در حزب دموکرات می‌تواند مانند انتخابات گذشته یک خطای راهبردی از سوی دموکرات‌ها تلقی شود. در‌مورد سندرز گفته می‌شود که بسیاری از دموکرات‌ها با دیدگاه‌های چپ‌گرایانه وی موافق نیستند، اما او محبوبیتی قابل توجه در جامعه آمریکا دارد. همچنین بایدن که به احتمال زیاد کاندیدای دموکرات‌ها خواهد بود نیز از منظر سرمایه اجتماعی بعید به نظر می‌رسد که بتواند از دیوار سخت ترامپ در شرایط کنونی عبور کند. مگر آنکه نامزد نهایی آنها در ادامه مسیر و کارزار اصلی انتخابات، برگ برنده‌ای را رو کند که بتواند تمامی حمایت‌های کنونی از ترامپ را به یکباره تحت‌الشعاع قرار دهد.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی نیروی انتظامی ضرب و شتم «حامد زمانی» را تکذیب کرد همه جنجال‌های یک خواننده پاپ علیرضا صدقی بلای نخبگانِ میان‌مایه «ابتکار» از ریشه‌های ظهور و تحرکات جبهه تندرو در صحنه سیاسی کشور گزارش می‌دهد ناپایداری پایداری‌‌چی‌ها «‌ابتکار» دومین دور مناظرات انتخاباتی دموکرات‌ها را بررسی می‌کند چالش دموکرات‌ها برای عبور از سد ترامپ انتقادها به مخالفت جامعه پزشکان با طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بالا گرفت «ابتکار» از چهارمین تماس تلفنی ماکرون با روحانی گزارش می‌دهد تلاش تلفنی برای حفظ برجام بودجه صداوسیما پرداخت شد «ابتکار» اثرات حذف صفر از پول ملی را بررسی می‌کند ریزش صفرها از پول ملی ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت: هیچ ابایی از مذاکره نداریم کدخدایی: اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات انتخاب شدند واشنگتن پست گزارش داد موافقت ترامپ با تمدید معافیت هسته‌ای ایران خجسته خبر داد وجود ۱۴۰هزار تن ذرت آلوده وارداتی در انبارهای خوزستان سیاست دوپهلو و موازنه منفی ترامپ