جوابیه وزارت جهادکشاورزی به یادداشت خراسان درباره مطالبه یک میلیارد یورویی

وزارت جهاد کشاورزی با ارسال جوابیه ای به یادداشت روز دوشنبه صفحه 2 خراسان، با تیتر «یک ماه و نیم گذشت؛ مطالبه یک میلیارد یورو چه شد؟» واکنش نشان داد و با ارائه توضیحاتی از پیگیری مطالبه یک میلیارد یورویی رئیس جمهور توسط این وزارتخانه خبر داد. مشروح جوابیه وزارت جهادکشاورزی به شرح زیر است:
سردبیر محترم روزنامه خراسان، با سلام،  احتراماً ضمن سپاس به خاطر توجه آن روزنامه به مسائل بخش کشاورزی و اقتصاد کشور، با عنایت به یادداشت منتشر شده در صفحه دوم روزنامه مورخ 7/5/98 با عنوان «مطالبه یک میلیارد یورو چه شد؟» خواهشمند است دستور فرمایید توضیحات زیر در همان صفحه و ستون برای روشنگری افکار عمومی منتشر شود:  در پی دستور رئیس‌جمهور محترم مبنی بر ارائه گزارش درخصوص بررسی دلایل عدم رفع برخی تعهدات ارزی واردات کالاهای اساسی، وزیر محترم جهاد کشاورزی بلافاصله با صدور دستوری به معاونت مربوطه و شرکت‌های ذی نقش در تامین کالا و نهاده های کشاورزی بر ضرورت بررسی موضوع و تهیه و ارائه گزارش‌های لازم تاکید کرد. در اجرای این دستور مدیران عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کشور به سرعت جزئیات آخرین وضعیت تعهدات ارزی مذکور و اقدامات انجام شده شامل تشریفات خرید، ثبت سفارش، تامین ارز، انتقال ارز، واردات کالا، تخلیه کشتی و ترخیص کالاها را احصا و گزارش های لازم که نشانگر انجام کلیه تعهدات است به همراه موانعی که باعث کندی فرایند شده را تهیه کردند و پس از جمع بندی برای دفتر رئیس جمهور محترم و سایر مراجع ذیربط ارسال شده است. همچنین با توجه به انتشار اخباری درباره رفع تعهدات ارزی در رسانه های مختلف، مدیران وزارت جهاد کشاورزی به ویژه مدیران عامل هر دو شرکت زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی در گفت وگوهای متعدد با رسانه‌های سراسری و پرمخاطب توضیحات لازم در این باره را بارها اطلاع رسانی کرده اند و به هیچ وجه سکوتی در این باره صورت نگرفته است. از جمله طی هفته های اخیر و روزهای گذشته خبرگزاری های ایسنا، مهر، فارس، تسنیم، روزنامه های کیهان، شرق و پایگاه های اطلاع رسانی دولت و وزارت جهاد کشاورزی توضیحات شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کشور و اظهارات و مصاحبه های مدیران عامل دو شرکت را با تیترهای مختلف از جمله «۱۰۰ درصد ارز تخصیصی، کالاهای اساسی وارد شد» و  «رفع تعهدات ارزی در انتظار ترخیص کالا» و ... به تفصیل و کرات منتشر کرده اند.
بدیهی است این اقدامات رسانه ای گسترده در کنار ارائه گزارش های لازم و به موقع درباره رفع تعهدات ارزی به مراجع ذی صلاح نشانگر توجه و حساسیت وزارت جهاد کشاورزی و عدم سکوت است.
در خور ذکر است که معادل ارز اختصاص یافته از سوی بانک مرکزی به دو شرکت دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، کالا وارد کشور و گمرکات شده است اما از آن جا که فرایند اجرایی واردات از مرحله تخصیص ارز تا ترخیص کالا نیازمند طی مراحلی طولانی و پیچیده شامل تشریفات خرید، ثبت سفارش، تامین ارز، انتقال ارز، واردات کالا، تخلیه کشتی و ترخیص کالاست، صرفاً در برخی از محموله ها به علت کامل نبودن اسناد ترخیص و تخلیه، رفع تعهدات ارزی و صدور مفاصا حساب با مقداری تاخیر روبه رو گردید که با تلاش و پیگیری همکاران این دو شرکت، اسناد لازم تکمیل و آماده ارائه به بانک مرکزی شده است.