رئیس جدید اینستکس: اروپا برای نجات برجام باید کاری کند

سفیر پیشین آلمان در تهران در آخرین مصاحبه تفصیلی خود با پایگاه خبری تحلیلی «کن فم » آلمان قبل از انتصاب به ریاست جدید سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا (اینستکس)، نظرات خود در باره ایران و راه‌های تعامل و همکاری اروپا برای حل تنش‌ها در منطقه را تشریح کرد.
برند اربل دیپلمات باسابقه آلمانی که به تازگی به عنوان رئیس جدید اینستکس انتخاب شده در گفتگوی اخیر خود با پایگاه خبری تحلیلی کن فم آلمان از تجربیات شخصی، دوران فعالیت دیپلماتیک طولانی مدت در خاورمیانه و نقطه نظرات خود در خصوص وضعیت منطقه و آینده مناسبات ایران با غرب سخن گفت.
اربل با بیان اینکه آلمان می‌تواند نقش موثری در حل اختلافات بازی کند زیرا ایرانی‌ها ما را به عنوان یک میانجیگر خوب می‌شناسند،افزود: مسئله اینجا است که اگر ما به طور یکجانبه دست به این کار بزنیم به ویژه در داخل اتحادیه اروپا با مخالفت مواجه می‌شویم به همین دلیل ناچاریم که از این موضع عقب نشسته و تن به کار گروهی با اروپا بدهیم.
وی گفت:مشکل اینجا است که اتحادیه اروپا درحال حاضر یک سیاست خارجی مشخص ندارد، چنین سیاست خارجی باید شامل یک چارچوب تامین‌کننده منافع تمامی کشورهای اروپایی باشد که درحال حاضر اینگونه نیست. همچنین مکانیسم تصمیم‌گیری مشخصی برای سیاست خارجی اروپا وجود ندارد.ما باید با رفع این نواقص، نقش فعالتری را در عرصه بین الملل ایفا کنیم و در غیاب نقش آفرینی مثبت آمریکایی‌ها به یک شریک امین و قابل اعتماد تبدیل شویم.


این دیپلمات آلمانی اظهارداشت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند جنگ دیگری را در منطقه به راه اندازند، اروپا نمی‌تواند مانع آن شود. اما آنچه که از حرکات و اظهارات آمریکایی‌ها برمی آید این است که آنها بیشتر به دنبال تهدید و اعمال فشار هستند. آنها می‌دانند که شرایط کنونی بسیار با شرایط دهه 1990 منطقه تفاوت دارد و برای حفظ ثبات منطقه هم که شده از چنین جنگی اجتناب می‌کنند.ایران خود را به عنوان یک کشور پایبند به تعهدات شناسانده است و اتهاماتی که به این کشور در مورد ساخت بمب هسته‌ای و تلاش برای حمله به دیگر کشورها با موشک‌های بالستیک مطرح می‌شود، تنها در حد ادعا است.
وی به آزمایش‌های موشکی ایران اشاره کرد و گفت:آزمایش‌های موشکی ایران نیز برخلاف هیچ قانونی نیست چرا که قطعنامه سازمان ملل پس از امضای توافق هسته ای، به ممنوعیت آزمایش موشک‌های بالستیک این کشور پایان داد و از ایران درخواست کرد که این آزمایش‌ها را انجام ندهد و این درخواست تنها در صورتی می‌تواند موفقیت آمیز باشد که همگی ما به عنوان شرکای اروپایی برجام موقعیت ایران را نیز در نظر بگیریم.
اربل افزود: از زمان خروج آمریکا از این توافق، ایران با فشارهای اقتصادی شدیدی مواجه شده است از این رو برای این که بتوانیم روح برجام را حفظ کنیم باید کاری انجام دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
شرکت بازرگانی دولتی ایران: بیش از 3/6 میلیون تن گندم خرید تضمینی شد اعلام موضع رهبر انقلاب درباره جنایت اخیر رژیم آل خلیفه در بحرین: ظلم‌ و زور پایدار نخواهد ماند و تصمیم‌ و اراده‌ ملتهای‌ عدالت‌طلب‌ سرانجام‌ پیروز خواهد شد در جلسه هیئت دولت تصویب شد؛ لایحه تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان و حذف چهار صفر رئیس جدید اینستکس: اروپا برای نجات برجام باید کاری کند دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: عادی سازی روابط نفتی و بانکی ایران، گام اول تعهدات مورد انتظار از اروپا است تحلیل سیاسی هفته به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری منادی مشروطه مشروعه اسارت بیش از 40 مزدور ارتش سعودی توسط انصارالله یمن انفجار بمب کنارجاده‌ای در غرب افغانستان 34 کشته برجای گذاشت رئیس دفتر رئیس جمهور: پاسخ رهبری به نامه دکتر ظریف باید قابل توجه مدعیان ولایتمداری باشد وزیر ارتباطات: ماهواره ناهید 1 در دو هفته آینده در اختیار وزارت دفاع قرار خواهد گرفت اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات انتخاب شدند ختم رسیدگی به پرونده گوشت‌های برزیلی اعلام شد رئیس جمهور لایحه ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه را به مجلس ارسال کرد