دست بالای پوپولیسم در مناظره دموکرات ها




ندا آکیش


خبرنگار
نخستین شب از دور دوم مناظره‌های انتخاباتی حزب دموکرات سه‌شنبه شب به وقت محلی در دیترویت برگزار شد و به عقیده بسیاری از تحلیلگران برنی سندرز و الیزابت وارن دو پیروز اصلی مناظره سه‌شنبه شب بودند که اتفاقاً شعارها و برنامه هایشان حکایت از نفوذ بیش از پیش پوپولیسم در انتخابات آتی امریکا داشت.
به گزارش سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان، نخستین شب دور دوم مناظره کاندیداهای حزب دموکرات سه‌شنبه شب در حالی در دیترویت به روی آنتن رفت که در میان 10 کاندیدای دموکرات مناظره کننده؛ برنی سندرز و الیزابت وارن شناخته شده‌ترین چهره‌ها بودند و 8 کاندیدای دیگر نسبت به آنها هم کمتر شناخته شده هستند و هم از محبوبیت کمتری برخوردارند. با وجود این، وارن و سندرز نه تنها 8 رقیب دیگر خود و فضای مناظره را دست کم نگرفتند بلکه نسبت به دور اول مناظره‌ها طوفانی‌تر و با شعارها و برنامه‌های پوپولیستی‌تر ظاهر شدند و همین مسأله باعث شد در پایان مناظره بسیاری از ناظران و تحلیلگران این دو کاندیدای دموکرات را پیروز اصلی سه‌شنبه شب بدانند.
اما این نکته را نباید فراموش کرد که آنچه باعث شد مناظره سه‌شنبه شب در مقایسه با دور اول مناظره‌ها داغ‌تر و دیدنی‌تر شود، حملاتی بود که کاندیداهای کمتر شناخته شده به سندرز و وارن کردند و برخی از برنامه‌های این دو را «غیرواقعی»، «فانتزی» و «غیرعملی» توصیف کردند و وارن و سندرز را واداشتند از برنامه‌های خود دفاع کنند و بیش از پیش مردم امریکا را در جریان برنامه‌ها، ایده‌ها و فکرهای خود بگذارند.
به‌عنوان نمونه، جان دیلنی، کاندیدای دموکرات با انتقاد از طرح بیمه درمانی پیشنهادی سندرز و وارن گفت: ما یک انتخاب داریم: ما می‌توانیم در راهی که سناتور سندرز و سناتور وارن ترسیم کرده‌اند و اتفاقاً برگرفته از سیاست‌های بد مانند «مراقبت درمانی برای همه»، آزادی همه چیز و وعده‌های غیرممکن است؛ وارد شویم و قدم برداریم. این باعث می‌شود رأی دهندگان مستقل از رأی دادن منصرف شوند و منجر به انتخاب مجدد ترامپ شود. علاوه بر او، دیگر کاندیداهای دموکرات چپ میانه یا چپ معتدل که می‌توان تمام 8 کاندیدای کمتر شناخته شده سه‌شنبه شب را در این گروه قرار داد با الفاظ و ادبیات‌ گوناگون از برنامه‌های سندرز و وارن انتقاد کردند و آن برنامه‌ها را غیرواقعی، پوپولیستی و عوام فریبانه دانستند.
ورود پوپولیسم به حزب دموکرات از ترس ترامپ
سندرز و وارن هم در پاسخ به دینلی و دیگر رقبای دموکرات گفتند، اشتباه می‌کنید. داشتن برنامه‌های جسورانه‌تر می‌تواند منجر به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات 2020 شود. سندرز گفت، دموکرات‌ها مجبورند یک کمپین «انرژی و هیجان و چشم انداز» راه بیندازند وگرنه باید خطر پیروزی دوباره ترامپ را به جان بخرند.
علاوه بر طرح «مراقبت درمانی رایگان برای همه» که سه‌شنبه شب در مناظره جنجال به پا کرد، برنامه‌های اقتصادی خانم وارن هم مورد انتقاد کاندیداهای دموکرات چپ میانه قرار گرفت و آقای دیلنی خانم وارن را متهم کرد که برنامه اقتصادی اش به جای اینکه به برنامه اقتصادی باراک اوباما، رئیس جمهوری دموکرات سابق شبیه‌تر باشد به برنامه اقتصادی دونالد ترامپ نزدیک‌تر است. او گفت: برنامه اقتصادی خانم وارن اقتصاد امریکا را در سراسر جهان منزوی خواهد کرد.
با وجود این تمام کسانی که در مناظره سه‌شنبه شب وارن و سندرز را به پوپولیست بودن متهم کردند، در خطر حذف شدن از دوره‌های بعدی مناظره‌ها هستند و در نهایت وارن و سندرز باید مقابل جو بایدن قرار بگیرند و با او درباره ایدئولوژی‌های حزب دموکرات مناظره کنند.
دعوایی برای آینده حزب
این دعوای درون حزبی بین دو تیم وارن، سندرز و 8 کاندیدای دموکرات میانه رو دیگر، فارغ از دستاورد آنی که برای وارن و سندرز داشت و این دو را در فهرست برنده‌های مناظره سه‌شنبه شب قرار داد؛ به عقیده دیوید گرگن، تحلیلگر سی‌ان‌ان، می‌تواند برای آینده حزب دموکرات هم خوب باشد زیرا بالاخره میانه روهای حزب دموکرات توانستند صدای جمعی خود را پیدا کنند. آنها سه‌شنبه شب یکصدا از وارن و سندرز، دو کاندیدای چپ افراطی که به نظرشان برای پیروزی در انتخابات به شعارهای عوام فریبانه نظیر «مراقبت درمانی رایگان برای همه» متوسل شده‌اند، انتقاد کنند. حتی اگر این انتقادها و جنجالی که سه‌شنبه شب بین مناظره‌کننده‌ها برپا شد، در نهایت به نفع وارن و سندرز تمام شود.
به‌عقیده این تحلیلگر سی‌ان‌ان، با ورود استیو بولوک به روی صحنه مناظره سه‌شنبه شب و همچنین عملکرد بهتر جان دیلنی در مقایسه با دور اول مناظره، چپ‌های میانه رو توانستند از تغییرات سیاسی واقعی‌تر و کمتر انقلابی در حزب دموکرات بگویند و این پیام را به عموم مردم امریکا بدهند که حزب راهش را گم نکرده و حالا دارد یک مناظره سالم برگزار می‌کند تا ببیند این راه چگونه باید باشد. بالاخره آنچه امریکایی‌ها در پایان این مناظره شاهدش بودند این بود که یک ائتلاف با عضویت چپ‌های میانه دموکرات شکل گرفت هرچند که بی‌تردید برخی از آنها تا قبل از دور سوم مناظره‌های انتخاباتی درون حزبی حذف خواهند شد و چپ‌های میانه کمتری در دور سوم حضور خواهند داشت.