«نه» بلند ژرمن‌ها به آمریکا

رسانه‌های آلمان از پاسخ منفی این کشور به پیشنهاد آمریکا مبنی بر شرکت در ائتلاف دریایی در خلیج فارس به عنوان قدعلم کردن برلین در برابر خواسته‌های واشنگتن یاد کردند.
دیروز سه‌شنبه اعلام شد که آمریکا رسما از آلمان خواسته است تا از تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از نفتکش‌ها در تنگه هرمز حمایت کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که واشنگتن از ۶۰ کشور جهان برای مشارکت در این ائتلاف دعوت کرده است.
با این حال وزیر خارجه آلمان دیشب با اشاره به اینکه کاهش تنش و تلاش‌های دیپلماتیک برای برلین اولویت دارد، تاکید کرد که کشورش پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف در خلیج فارس را رد کرده است.
امروز نیز «اولاف شولتز» معاون صدراعظم آلمان اعلام کرد که دولت این کشور مشارکت خود در طرح تأمین امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس به رهبری آمریکا را به کلی رد می‌کند. وی گفت که موضع دولت آلمان در ارتباط با این مسئله چیز جدیدی نیست و پیش از این نیز روشن بوده است.


این پاسخ برلین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آلمان یافت و کارشناسان سیاسی به تحلیل علل این اقدام پرداختند.
 روزنامه فرانکفورتر آلگماینه در این رابطه نوشت: آلمان در ماموریت نظامی آمریکا در خلیج فارس مشارکت نمی‌کند.
براین اساس دولت آلمان تاکید دارد که باید پیش از هر چیز مشخص شود این ماموریت برای تنش زدایی و اولویت دیپلماسی انجام می‌گیرد.
«هایکو ماس» وزیرخارجه آلمان بار دیگر اعلام کرده است که کشورش به همراه انگلیس و فرانسه به دنبال حل دیپلماتیک اختلافات با ایران هستند و از سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن حمایت نمی‌کنند.
 شبکه زد. د. اف آلمان نیز به نقل از «اولاف شولتز» از مخالفت برلین با ماموریت دریایی به رهبری آمریکا در تنگه هرمز خبر داد. شولتز خواهان رفتار هوشیارانه اروپا در موقعیت کنونی شده و بروکسل را از غلتیدن به یک درگیری ناخواسته دیگر در منطقه
 برحذر داشت.
در همین حال روزنامه زوددویچه یادآور شد که‌هایکو ماس در نشست اضطراری هفته گذشته پارلمان آلمان به وضوح گفته بود برلین تقاضای پیوستن به چنین ائتلافی را رد می‌کند.
به نوشته این نشریه با کنار کشیدن هم پیمانان اروپایی انگلیس از طرح تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس، این کشور در حال رایزنی با آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی به سرکردگی این کشور است.
از همین رو نمایندگان دو کشور امروز (چهارشنبه) در بحرین با یکدیگر دیدار و در خصوص امکان تشکیل یک نیروی دریایی مشترک به بهانه حفظ امنیت کشتی‌ها در تنگه هرمز رایزنی کرده اند. خبرگزاری د. پ. آ. آلمان نیز در مصاحبه با «داوید وادپوهل» از مقامات فراکسیون دموکرات مسیحی در پارلمان این کشور از اهمیت باز بودن شاهراه‌های مواصلاتی در جهان نوشت و در عین حال تاکید کرد که مشارکت نظامیان آلمانی در هر ائتلافی مستلزم شفافیت کامل برنامه‌ها و اهداف آن است.
همچنین «بیژن دیرسرایی» کارشناس سیاست خارجی حزب دموکرات آزاد آلمان ایده تشکیل یک ائتلاف دریایی اروپایی با حمایت آمریکا را یک انتخاب بد می‌داند. به گفته وی راهبرد آمریکا و اروپا و نیز منافع آنها در منطقه متفاوت بوده و نمی‌تواند در یک جا جمع شود.
از دیگر سو «هانس پتر بارتلس» مسئول امور دفاعی پارلمان آلمان در خصوص وخیم تر شدن اوضاع منطقه با اقدامات اخیر آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهد.
وی در عین حال با اشاره به امکانات دریایی محدود آلمان از جمله محدودیت در تعداد شناورهای این کشور، امکان استفاده از آنها در ماموریت خلیج فارس را دور از ذهن ارزیابی می‌کند.
نشریه بیلد آلمان نیز اقدام دولت این کشور را ایستادن آلمان در برابر آمریکا نامیده و می‌نویسد: آلمان در ماموریت خلیج فارس به آمریکا کمک نمی‌کند.
این روزنامه از قول «کریستیان اشمیت» مقام دفاعی سابق حزب سوسیال مسیحی تاکید می‌کند که آلمان برای حفظ کشتی‌های تجاری خود باید اقدامی عملی در منطقه صورت دهد و مشارکت در ائتلاف دریایی پیشنهادی از سوی آمریکا، انتخاب مناسبی است.
بیلد با اشاره به تاییدیه ای که روز گذشته از وزارت خارجه آلمان مبنی بر پاسخ منفی به واشنگتن، دریافت کرده می‌نویسد: دولت فدرال آلمان نگرانی‌ها در مورد امنیت عبور و مرور دریایی در خلیج فارس را درک می‌کند اما قصد شرکت در هیچ ماموریت نظامی را ندارد. شبکه دویچه وله نیز در این رابطه به سخنان «اولاف شولتز» معاون صدراعظم آلمان اشاره کرده و از قول او می‌افزاید: بسیاری می‌گفتند ما می‌خواهیم در این مورد با شرکای فرانسوی و بریتانیایی خود در اروپا بحث و رایزنی کنیم که چگونه می‌توان بر وضعیت نظارت داشت. در اینجا اما بحث مأموریتی در میان نیست، آنگونه که اکنون خواست آن مطرح شده است.