اقتدار نیروهای مسلح در آسمان و دریا امارات را به زمین ایران آورد


  سرویس سیاسی- فرمانده مرزبانی امارات متحده عربی روزسه‌شنبه 8مرداد در تهران با فرمانده مرزبانی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر هیئت اماراتی به تهران به سرعت در پیشانی سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار گرفت. حتی مسایل مرتبط با آن در توئیتر در شمار 10موضوع برتر و سپس به ‌ترند بدل شد؛ یعنی در میان آن 10موضوع نیز مقام اول را کسب کرد. با وجودی که گفته می‌شود دستور کار این سفر احتمالا مسایل متداول مربوط به امنیت دریایی بین دو کشور است، اما چرا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟!
هیئت اماراتی به سرپرستی «حمدعلی مصباح الاحبابی» فرمانده گارد ساحلی امارات متحده عربی روز سه‌شنبه در تهران با سردار «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی‌جمهوری اسلامی‌ایران، دیدار و گفت‌وگو کرده است.
نکته قابل توجه آن است که این سفر که نشانه چرخش امارات به سمت ایران است در حالی رخ می‌دهد که تنش‌ها در خلیج ‌فارس به بالاترین سطح خود رسیده است.
دهان بازمانده بن‌سلمان


سفر هیئت اماراتی اگرچه در قالب موارد متداول مرزی صورت گرفته اما حاوی پیام‌های مهمی‌است. پیام‌هایی که به سرعت توسط رسانه‌های منطقه‌ای دریافت شد.
«یاسر أبوهلاله» خبرنگار شبکه الجزیره در توئیتی در صفحه شخصی خود به دلایل بازگشت امارات به سمت جمهوری اسلامی‌ایران‌ اشاره کرده و آورده است: «حاکمان امارات بر خلاف عربستان سعودی درک کرده‌اند که جنگ با ایران می‌تواند چه نتایج ویرانگری برای آنان داشته باشد و ارسال پیام ایران از طریق میانجی‌ها پیام روشنی را به آنان منتقل کرد «خسارت‌های امارات متحده عربی در اولین روز از جنگ می‌تواند هزاران میلیارد دلار باشد، زیرا موشک‌های ایران سراسر امارات را پوشش می‌دهند.»
خبرنگار الجزیره افزوده است: «امارات پس از دریافت این پیام، سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، مواضع خود را تغییر داد که این امر محمد بن‌سلمان را شگفت زده کرده است. اما عربستان همچنان بر جریان تندرو دولت آمریکا (بولتون- پمپئو) و نتانیاهو حساب کرده و امیدوار است نظام ایران با جنگ به پایان خود برسد. همچنین عربستان تصور می‌کند قادر است ‏هرگونه خسارت احتمالی را تحمل کند و ولیعهد این کشور معتقد است که پرداخت یک باره هزینه بهتر از پرداخت قسطیِ آن طی سال‌های متمادی می‌باشد.»
عبور از خطوط قرمز
شبکه المیادین سه‌شنبه شب در گزارشی تحت عنوان «علت چرخش امارات به سمت تهران چیست»، آورده است: این عقب‌نشینی، دلیلی بر شکست هرگونه شرط‌ ‌بندی روی حمایت آمریکا از متحدان شورای همکاری، در جنگ احتمالی علیه ایران است.
پنجمین و آخرین نشست گارد ساحلی میان امارات و ایران به سال 2013 برمی‌گردد و تا چند هفته قبل کسی چنین نشستی در تهران را به دلیل تنش آفرینی آمریکا در آب‌های خیلج فارس و قرار گرفتن نام امارات و عربستان در صدر «گروه ب» (محمد بن‌زاید، محمد بن‌سلمان، جان بولتون و بنیامین نتانیاهو) بنا به تعبیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، پیش‌بینی نمی‌کرد.
اما دیدار هیئت نظامی‌امارات از تهران به بهانه گارد ساحلی، به عقب‌نشینی امارات و پاسخگویی ایران به تلاش‌های آن کشور بعد از این‌که تهران درها را به روی تلاش‌های ابوظبی بست،‌ اشاره دارد. ابوظبی با تجاوز به یمن و تشویق جنگ علیه ایران از خطوط قرمز عبور کرد، تا جایی‌که تهران در پی برخاستن پهپاد آمریکایی از خاک امارات و ساقط کردن آن، خشم خود را ابراز داشت.
پرهیز از تقابل با ایران
سایت میدل ایست هم نوشته است: سفر هیئت اماراتی به ایران با خروج بخش بزرگی از نیروهای اماراتی از یمن همزمان شده است. برخی ناظران معتقدند که این دست شستن امارات از یمن با تلاشش برای آرام کردن اوضاع با ایران بی‌ارتباط نیست. این همه در حالی است که منطقا امارات باید بدترین روابط را با ایران داشته باشد، چون بر سر مالکیت سه جزیره در خلیج با ایران اختلاف نظر دارد. اما واقعیت چنین نیست. امارات که شب و روز در رسانه‌هایش به ایران فحاشی می‌کند، در میان کشورهای عربی بیشترین مناسبات اقتصادی را با ایران دارد و ایرانیان بسیاری در امارات به سر می‌برند.
با اینکه دو کشور دهه‌هاست که روابط خوبی ندارند، حجم مبادلات تجاری ایران و امارات در سال 2017 به 13 میلیارد دلار رسید که 90 درصد آن از دوبی است. صادرات ایران به امارات 5 میلیارد دلار و صادرات امارات به ایران 7 میلیارد دلار است. صادرات ‌ترانزیتی امارات به ایران حدود 30 درصد کل واردات ایران را تشکیل می‌دهد که در سال 2017 حجم آن 71/5 میلیارد دلار بوده است.
گفته می‌شود که روابط با ایران از عوامل اختلافات داخلی در امارات است چون امارات دوبی بیشترین بهره را از آن می‌برد. از نکات مهم در سیاست ابوظبی، آن است که برخلاف عربستان ‌ترجیح می‌دهد از تنش با ایران خودداری کند و در عوض کشورهای دیگر عربی را علیه ایران تحریک کند. اماراتی‌ها می‌دانند که موقعیت جغرافیایی و نوع اقتصادشان آنها را به هدفی آسان برای ایران تبدیل کرده است.
وقتی چند نفتکش در بندر فجیره هدف اقدام خرابکارانه قرار گرفت با وجود تبلیغات گسترده رسانه‌ای، امارات به‌صورت رسمی‌حاضر به متهم ساختن ایران نشد. جالب اینجاست که امارات که در حال گسترش امپراتوری دریایی است و در یمن می‌جنگد و در دیگر کشورهای عربی هم آشوب به پا می‌کند تا متحدان خود را در لیبی و سودان و دیگر کشورها برسر کار آورد برای بازپس‌گیری جزایری که مدعی مالکیت آنهاست دست به هیچ اقدامی ‌حتی از نوع سیاسی نزده است. حتی در نهادهای بین‌المللی و اتحادیه عرب هم این موضوع را همیشه در حاشیه نگه‌داشته است.
اقتدار و مقاومت رمز پیروزی
در مورد چرایی چرخش امارات به سمت ایران گمانه‌های زیادی مطرح می‌شود اما به‌نظر می‌رسد سه عامل در این موضوع نقش اصلی داشته باشند: تبدیل‌شدن انصارالله به نیرویی مجهز به موشک‌های میان برد دقیق و پهپادهایی با قابلیت‌های متفاوت، سرنگونی پهپاد فوق مدرن آمریکایی بر آسمان ایران و توقیف نفتکش انگلیسی.
امارات بطور واضح و آشکار می‌دید که جنگ یمن به جنگی فرسایشی تبدیل شده و از سوی دیگر هر چه زمان می‌گذرد به جای آنکه انصارالله ضعیف‌تر شود، قوی‌تر می‌شود. امارات به دلیل نداشتن مرز مشترک با یمن برای خود حاشیه امنیتی احساس می‌کرد اما هدف قرارگرفتن برخی نقاط امارات توسط موشک و پهپادهای نیروهای مقاومت یمن نخستین ضربه‌ای بود که خواب را از سر امارات پراند.
موضوع دیگر هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی است. امارات که در گذشتن از خطوط قرمز پشتش به آمریکا گرم بود به وضوح دید که پهپاد آمریکایی توسط ایران ساقط شد و حتی یک گلوله کلت هم به تبع آن به سمت ایران شلیک نشد.
همچنین توقیف نفتکش انگلیس که تا یکی-  دو قرن پیش بر اقیانوس‌های جهان سلطنت می‌کرد آن هم در برابر ناو جنگی انگلیسی دیگر شک و‌تردیدی برای امارات باقی نگذاشت. همه اینها در سایه اقتدار و مقاومت به دست و با سیاست لبخند و تسامح و تساهل در برابر مستکبران عالم چیزی جز شکست حاصل نخواهد شد.
انگلیس دست به دامان برادران عراقی
«سید صدر الدین قبانچی» امام جمعه نجف‌اشرف از درخواست انگلیس از کشورش برای وساطت نزد ایران خبر داد. القبانچی در خطبه‌های نماز جمعه گذشته بعد از آنکه در باب اهمیت جایگاه عراق و تلاش‌های این کشور برای کاهش تنش در منطقه صحبت کرد، گفت، عراق امروز برای از بین‌بردن تنش و دور کردن سایه جنگ از منطقه تلاش می‌کند. وی تأکید کرد، عراق امروز در جایگاهی است که انگلیس آمده و می‌گوید بین لندن و ایران وساطت کنید تا شاید به‌خاطر حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) کشتی ما را آزاد کنند.
امام جمعه نجف تصریح کرد که «می‌بینید چه زمانه‌ای شده است؟ می‌بینید، شما شیعیان به چه جایگاهی رسیده‌اید؟... بریتانیا که به آن، بریتانیای کبیر گفته می‌شد، آمده و می‌گوید نزد ایران برای خاطر اباالفضل‌العباس که نزد شما جایگاه دارد، وساطت کنید تا کشتی انگلیسی آزاد شود. روزگاری بود که [انگلیسی‌ها] آمدند و عراق را‌ اشغال کردند با صدها هزار نفر سرباز و هندی‌ها.»
 اشاره وی به درخواست لندن برای میانجی‌گری بین انگلیس و جمهوری اسلامی ‌ایران است که از طریق «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق به مسئولان ایران ابلاغ شد.