هشدار روسیه و آمریکا درباره تجزیه لیبی

مدیریت فرودگاه بین‌المللی معیتیقه لیبی از تعطیلی حریم هوایی این فرودگاه برای دومین بار در پی شلیک خمپاره خبر داد. سازمان ملل نیز خواستار برقراری آتش بس در لیبی در عید قربان شده و نسبت به انتقال اسلحه به این کشور و احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها هشدار داد. همچنین روسیه و آمریکا نیز نسبت به تجزیه‌ لیبی هشدار دادند.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی خواستار اعلام آتش بس در این کشور در عید قربان شد و هشدار داد، ارسال اسلحه به لیبی توسط حامیان خارجی نقض ممنوعیت تسلیحاتی لیبی بوده و موجب بالا گرفتن درگیری‌ها در این کشور می‌شود.
دو طرف درگیر در لیبی حمایت‌های نظامی را از طرف‌های منطقه‌ای دریافت می‌کنند، به گفته منابع دیپلمات، امارات و مصر از نیروهای حفتر حمایت می‌کنند و در مقابل ترکیه نیز برای توقف حمله حفتر به طرابلس سلاح می‌فرستد.
سلامه همچنین تاکید کرد: باید به مناسبت عید قربان آتش بسی در لیبی اعلام شود و همزمان گام‌هایی همانند تبادل نظامیان و آزادسازی بازداشتی‌ها برای اعتماد سازی برداشته شوند.


همچنین ولادیمیر سافرونکوف، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل با اشاره به حمایت مسکو از طرح پیشنهادی غسان سلامه درباره لیبی گفت: این مساله که لیبی نمونه‌ای برای پیامدهای خطرناک تجربه‌های ژئوپلیتیک قرار بگیرد، اهمیت دارد.
این دیپلمات روس گفت: تحولات لیبی ناشی از نابودی نهادهای دولتی در این کشور و اتفاقات سال 2011 (1390) هستند. لیبی باید یادآور این باشد که تجربه‌های ژئوپلیتیک نباید ادامه یابند.
وی افزود: از زمان آغاز درگیری‌ها ما همواره خواستار اقدامات بین‌المللی و منطقه‌ای در سراسر لیبی با هدف اتحاد برای مبارزه با تروریسم بوده‌ایم. در این زمینه وضعیت موجود بسیار بد است و ما شاهد انتقال نیروهای تکفیری از عراق و سوریه به لیبی هستیم که این امر می‌تواند این کشور را به یکی از بزرگترین پایگاه‌های تروریسم در شمال آفریقا تبدیل کنند.
شریث نورمن شالِت، نماینده آمریکا در هیئت دیپلماتیک این کشور در سازمان ملل نیز اظهار کرد: ادامه جنگ در طرابلس فرصتی به تروریست‌ها داده تا صفوف خود را احیا کنند و این امر ثبات تولید نفت این کشور را از بین برده و وضعیت نابسامان انسانی لیبی را تغذیه می‌کند.
وی افزود: آمریکا خواهان توقف فوری درگیری‌ها و بازگشت فوری به روند سیاسی با میانجی‌گری سازمان ملل است.
نماینده آمریکا ادامه داد: ما به حمایت‌های خود از تلاش‌های غسان سلامه به منظور فراهم سازی شرایط برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی تحت نظارت سازمان ملل ادامه می‌دهیم و به نظر ما ثبات و صلح دائمی در لیبی تنها از طریق راهکار سیاسی میسر می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه