سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد نجفی در یک قدمی اعدام

روز گذشته هفتمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه با حضور خبرنگاران برگزار شد. در این نشست اسماعیلی از محکومیت محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران به دو سال حبس به جرم حمل سلاح غیر مجاز و قصاص نفس به جرم قتل همسرش، میترا استاد خبر داد و اضافه کرد که این حکم غیر قطعی بوده و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است. همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، صبح روز سه‌شنبه ۷ خردادماه با شلیک گلوله به قتل رسید. عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود برای قتل را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. سه جلسه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد.
غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود در رابطه با حکم پرونده محمدعلی نجفی‌ گفت: رای پرونده قتل مرحومه میترا استاد، اتهامی آقای محمدعلی نجفی، صادر شده و هم به وکلای اولیاء دم و وکلای متهمین ابلاغ شده است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده؛ قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز. دادگاه در دو موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیاء دم مبنی بر قصاص چون حق‌الناس است حکم به قصاص صادر کرده است. دادگاه در‌مورد «ایراد صدمه غیر‌موثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، دو تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر در ابتدا به کف دست اصابت کرده، از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است.
اسماعیلی تصریح کرد: به موجب قانون هر‌گاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر‌چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می‌شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است.


سخنگوی قوه قضائیه افزود: محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در‌مورد «نگهداری سلاح غیر مجاز» هم دادگاه ایشان را به دو سال حبس محکوم کرده است.
وی تصریح کرد: حکم غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است و در‌صورتی که از ناحیه اولیای دم یا وکلای آنها و متهم یا وکلای او مورد فرجام‌خواهی قرار بگیرد، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد. اصل قصاص هم که حق‌الناس است و دائر مدار تصمیم اولیاء دم.
وکیل مدافع محمدعلی نجفی: اعتراض می‌کنیم
در همین رابطه یکی از وکلای مدافع محمدعلی نجفی، در واکنش به محکومیت نجفی به حبس و قصاص گفت: به رای صادره مبنی بر حبس و قصاص موکلش اعتراض خواهد کرد.
حمید گودرزی به ‌ایسنا‌ گفت: طبیعتا به عنوان وکیل مدافع آقای نجفی و در راستای وظیفه وکالتی نسبت به دادنامه صادره اعتراض می‌کنیم. طبق مقررات ظرف 20 روز فرصت داریم تا مراتب فرجام‌خواهی را به دادگاه تقدیم کرده و خواستار ارسال پرونده به دیوان عالی کشور شویم. امیدوارم دیوان عالی کشور با پذیرش اعتراضات ما و نقض دادنامه صادره راه را برای اجرای عدالت قضایی هموار سازد.
گودرزی درباره اینکه موکلش در اتهام «نگهداری سلاح غیر مجاز» به دو سال حبس محکوم شده است، گفته: مطابق تبصره 2 ماده 6 قانون مجازات قاچاق اسلحه و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز، اگر کسی سلاحش را به مراجع ذی‌صلاح تقدیم کند و مجازات قانونی‌اش حبس درجه شش باشد، باید دو درجه تخفیف به او داده شود که موکل ما هم خودش را به اداره آگاهی تسلیم کرده و هم سلاحش را روی میز آگاهی گذاشته است و به همین جهت مشمول تبصره می‌شود و اعتقاد داریم که باید از مساعدت تخفیف قانونی برخوردار شود.
محکومیت هادی رضوی و احسان دلاویز به ۲۰ و ۱۰ سال حبس
به گزارش خبرگزاری‌ها، اسماعیلی در ادامه نشست خبری روز گذشته خود، از صدور رای پرونده سید محمدهادی رضوی و احسان دلاویز (متهمان پرونده بانک سرمایه) خبر دارد و گفت: در پرونده مهمی که در تهران مطرح بود هادی رضوی به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس، رد مال و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: متهم دیگر این پرونده احسان دلاویز به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با بازداشت حدود 70 نفر بانوی دوچرخه‌سوار حوالی میدان ولیعصر‌(عج) گفت: ما به موضوع دوچرخه‌سواری اصلا کار نداریم. آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای قانون و مقررات و پاسداری از عفاف و حجاب در جامعه است. عفاف و حجاب هم مبنای شرعی دارد و هم فرهنگ ملی ما است و عدم رعایت آن در قانون جرم شمرده شده است.
وی افزود: با این مصادیق کاری نداریم. اگر اقدامی توام با وصف مجرمانه باشد با آن برخورد می‌کنیم و اگر فاقد وصف مجرمانه باشد کسی تحت تعقیب قرار نخواهد گرفت. ملاک ما اصلا دوچرخه‌سواری نیست، ملاک قانون و مقررات شرعی و رعایت عفاف و حجاب است.
چند نماینده مجلس تحت تعقیب قرار گرفته‌اند
اسماعیلی تصریح کرد: همین الان نمایندگانی از فراکسیون‌های مختلف مجلس با اعلام جرم مدعی‌العموم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و این موضوع اختصاص به فرد یا جناح و فراکسیون خاص و تقسیم‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی ندارد و چنانچه در این موضوع هم مدعی‌العموم احساس کند‌ جرمی انجام شده و در زمره ورود مدعی‌العموم است، اقدام می‌کند و ما اصلاً ملاحظه هیچ شخص و جریان و گروهی جز ملاحظه ضوابط و مقررات قانونی را نداریم.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده حسب استجازه رئیس قوه قضائیه از مقام معظم رهبری قرار است دادگاه‌های تجدید نظر بدون وکیل برگزار شود؟ گفت: این موضوع در قانون آیین‌دادرسی کیفری اینطور مطرح شده که همه جا نیاز به حضور وکیل نیست. قوه قضائیه پیشنهادی به مجلس داده تا این قانون اصلاح شود و کمیسیون قضایی هم پیشنهاد مجلس را پذیرفته و به زودی در صحن مجلس مطرح می‌شود و در برخی موضوعات که مشکلی ایجاد می‌شود و نیازی هست که از رهبری استجازه اخذ شود این مورد انجام می‌شود.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قوه قضائیه لیستی که اخیرا بانک مرکزی در رابطه با ارز‌بگیران مطرح کرده را منتشر می‌کند؟ گفت: خود بانک مرکزی زحمت بکشد این لیست را منتشر کند و بعد بگوید چرا این ارز را تخصیص دادند و چه ضمانتی گرفتند. برای قوه قضائیه هم فقط لیست نفرستند بلکه مستندات فرستاده شود.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا بازرسی از ماشین‌ها از سوی بسیج زیاد شده است. آیا بسیج مجوز لازم گرفته است؟ گفت: اینکه نیاز به مجوز باشد به موارد خاص برمی‌گردد اما با توجه به برخی شرایط، برگزاری ایست و بازرسی حسب مجوز شورای تامین است و این شورا مجوز لازم را می‌‌دهد. اگر ایست و بازرسی حسب مجوز شورای تامین امنیت استان و یا شورای امنیت باشد مشکلی نیست.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه آیا با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، قوه قضائیه به تاثیر تحریم در حوزه غذا و دارو ورود داشته است یا نه؟ گفت: فارغ از اینکه تحریم‌ها چه اثری دارد، تحریم را امری غیرقانونی، غیراخلاقی و ظالمانه می‌دانیم. فارغ از آثار تحریم، متولیان حوزه مربوطه باید اعلام نظر کنند. علاوه بر تعقیب دولت در مجامع بین‌المللی به موجب قانون در دعاوی مطروحه علیه دولت آمریکا نظام جمهوری اسلامی ایران صالح رسیدگی است.
وی افزود: رسیدگی در یکایک اقدامات آمریکا چه در حوزه تحریم و چه در حوزه غیرتحریم اعم از شهادت هموطنانمان در صحرای طبس، حمایت از رژیم صدام تا حمایت از جریان نفاق به عنوان بزرگ‌ترین سازمان تروریستی و سایر اقداماتی که دولت آمریکا علیه مردم ایران انجام داده است با شکایت نهادهای ذی‌ربط در تهران قابل رسیدگی است و در این خصوص شعبه ویژه داریم و احکام متعددی برای دولت آمریکا صادر شده است.
اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه با توجه به سند تحول قضایی قرار بر ادغام برخی معاونت‌ها بود، در این راستا چه تغییراتی صورت گرفته است، بیان کرد: اقدامات انجام و در این حوزه تصمیم‌گیری شده است اما انتصاب افراد واجد شرایط نیازمند بررسی‌های همه‌جانبه است و اینگونه نیست که بشود بدون نظر کارشناسی انتصاب بعدی را انجام داد. با توجه به تغییر سمت اینجانب مطالبات برای رئیس جدید انجام می‌شود. قانون و مقررات و انتصابات و تایید صلاحیت‌ها باید جامع انجام شود.
وی در رابطه با صحت خبر احراز فساد داخلی حدود 40 نفر سردفتر، گفت: با توجه به بررسی که من انجام دادم به چنین جمعی نرسیدم و این خبر را تایید نمی‌کنم. پرونده‌های موردی در‌باره جعل و کلاهبرداری داشته‌ایم اما اینکه همزمان جمع زیادی از سردفتران تحت تعقیب قرار گرفته باشند تایید نمی‌شود.
بازداشت ۱۰ نفر در ارتباط با پرونده طبری
اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی قضات به دلیل ارتباط ناسالم با اکبر طبری از سمت خود برکنار شدند، گفت: برخی اسامی که شبکه دروغ مطرح کرده بود واقعیت نداشت و برخی همکاران عزیز قضایی ما که در همین ایام در شعب ویژه رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی مشغول امر دادرسی هستند، شبکه دروغ بنا دارد آنها را در مظان اتهام قرار دهد. اسامی‌ای که در خبری آمده بود، واقعیت ندارد و آن پرونده خاص نیز کماکان مطرح است و 10 نفر بازداشت شده‌اند که از این 10 نفر برخی نیروهای شاغل قبلی قوه قضائیه و برخی نیز نیروهای بیرونی هستند و رسیدگی‌ها با حساسیت انجام می‌شود. ما اعلام کردیم و می‌کنیم در مبارزه با مفاسد جدی هستیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از همزمانی توافق نهایی آمریکا با طالبان و شروع رقابت‌های انتخاباتی در افغانستان گزارش می‌دهد جلال خوش‌چهره خط قرمز در تنگه هرمز وقتی مردم برای دور زدن قانون به سراغ قراردادهای صوری می‌روند زندگی «صوری» «ابتکار» از تلاش‌ها برای داشتن وزیر زن در آموزش و پرورش گزارش می‌دهد؟ رنگ زنانه در کابینه؟ چگونه می‌توان ابرچالش یارانه‌های پهان را حل کرد؟ دولت در گرداب تاریخی یارانه‌ها بیژن بیرنگ درباره مجریان تلویزیون می‌گوید صحنه اجرا را با مسابقه بوکس اشتباه می‌گیرند! عملکرد گلزنی بازیکنان ایرانی را در لیگ‌های برتر هر کشور بررسی شد آزمون در صدر ۱۰ گلزن برتر ایرانی در سطح اول فوتبال اروپا سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد نجفی در یک قدمی اعدام جعفرزاده ایمن‌آبادی: یک لیست پوپولیستی در انتخابات پیش رو رای می‌آورد موسویان در مجله دانشمندان اتمی آمریکا تشریح کرد سه اقدام برای حل بحران هسته‌ای ایران حجت‌الاسلام مجید انصاری: ایرادات جدی به قانون انتخابات و شیوه نظارت وارد است رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر: نجات جامعه و جوانان از معضل اعتیاد وظیفه‌ای ملی است ضرورت حضور در انتخابات