بدرفتاری با گردشگران ایرانی در فرودگاه روسیه؟!

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: روز گذشته اطلاعیه‌ای از سوی سفارت ایران در روسیه در کانال تلگرامی ‌آن منتشر شد که خیلی زود به کانال‌ها و سایت‌های خبری راه پیدا کرد و فراگیر شد، با این حال اما جزئیاتی درباره چرایی انتشار چنین اطلاعیه‌ای که بیشتر شبیه به توصیه‌نامه بود منتشر نشده و مقامات ایرانی در سفارت جمهوری اسلامی ‌در روسیه نیز توضیحی در این خصوص ارائه نداده‌اند. به نظر می‌رسد که مقصود از این عدم پاسخگویی‌ها کمرنگ جلوه دادن اتفاق رخ داده به دلیل روابط خوب کشورمان با روسیه است. البته چندی پیش با کشور صربستان هم که به‌تازگی لغو روادید شده بودیم با مشکلاتی در جهت ورود گردشگران ایرانی به این کشور برخوردیم که نتیجه آنهم این شد که بدون ویزا هیچ ایرانی اجازه ورود به صربستان ندارد. به نظر می‌رسد که چنین اتفاق‌هایی در جهت افزایش مهاجرت ایرانی‌ها به کشور‌های دیگر رخ داده است اما موضوع حائز اهمیت این است که تاکنون درباره ابهامات این اتفاقات توضیحی ارائه نشده است. مضاف بر اینکه نمایندگان مجلس نیز در چنین شرایطی معمولا از جزئیات حادثه اطلاعی ندارند!

>توصیه‌نامه سفارت ایران در روسیه
سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران برای دومین بار در دوماه گذشته توضیحاتی درباره جلوگیری از بروز مشکل برای هموطنان ایرانی که روادید سفر به روسیه دارند در مبادی ورودی این کشور منتشر و اعلام کرده است که مراتب اعتراض و گله‌مندی ایران به دولت روسیه اعلام شده است.


در بیانیه اخیر سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران در روسیه که روز گذشته منتشر شد، آمده است: طبق قوانین روسیه، صدور ویزا برای شهروندان دیگر کشورها به معنای ایجاد حق برای آنان جهت ورود به خاک روسیه نیست و روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد تا مانع ورود آن دسته از افرادی شود که یا مدارک ناقصی دارند یا مظنون به استفاده از خاک روسیه جهت مهاجرت هستند.
«مدارکی که در فرودگاه بازرسی و کنترل می‌شوند گذرنامه معتبر، روادید معتبر، رزرو هتل به تعداد روزهای روادید و بلیت برگشت به کشور است، چنانچه افرادی بعد از دریافت روادید، بلیت برگشت یا رزرو هتل خود را لغو کنند حتی با داشتن روادید امکان ورود به روسیه را نخواهند داشت و دیپورت خواهند شد.»
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «مسافرانی که در فرودگاه‌های روسیه مورد سوال قرار می‌گیرند که با چه هدفی به روسیه سفر کرده‌اند باید به نوع روادید صادر شده در گذرنامه خود دقت کنند، به عنوان مثال اگر شهروند ایرانی برای گردشگری وارد روسیه می‌شود و هنگام دریافت روادید هدف از سفر خود را گردشگری اعلام کرده و روادید گردشگری هم دریافت کرده است باید در فرودگاه‌های روسیه هنگام ورود هم هدف از سفر خود را گردشگری اعلام کند و توضیح بیشتری ارائه ندهد. اعلام هر گونه دلیل دیگری برای سفر باعث دیپورت فرد می‌شود. «شهروندان ایرانی از تردد به مناطق شمالی و جنوبی روسیه که شائبه خروج غیرقانونی آنان از مرزهای روسیه را به‌وجود می‌آورد، خودداری کنند.»
سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران در مسکو با نظرداشت این واقعیت که رفتار مذکور با برخی از شهروندان ایرانی در یکی از فرودگاه‌های مسکو غیر قابل پذیرش بوده، ضمن انجام ملاقات‌های متعدد با مقامات مختلف روسیه در وزارت امور خارجه این کشور و دیگر نهادهای ذیربط و با ارسال چندین یادداشت اعتراض‌آمیز، مراتب اعتراض و گله‌مندی خود را اعلام کرده و همواره تاکید کرده است که باید احترام شهروندان ایرانی حفظ شده و حقوقی از آنان ضایع نشود. با این وجود موضوع ضرورت حفظ حقوق و شئون شهروندان ایرانی همچنان در دستور کار این سفارت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ‌ایران قرار دارد و امیدواریم پیگیری‌های کنونی با مساعدت سازمان‌های مربوطه روسیه نتیجه دهد و در آینده شاهد تکرار مشکلات مذکور نباشیم.

>نمایندگان همیشه بی‌خبر
از آن جایی که در یادداشت منتشر شده اشاره‌ای به جزئیات و چگونگی برخورد با ایرانیان در فرودگاه مسکو نشده است، به همین دلیل سعی کردیم تا با مقامات سفارت ایران در روسیه در رابطه با این موضوع صحبت کنیم که البته موفق نبودیم، برای بررسی این موضوع با اعضای کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی ‌تماس گرفتیم؛ گذشته از اینکه خیلی از نمایندگان پاسخگو نبودند آن‌هایی هم که پاسخگو بودند حتی از توصیه‌نامه سفارت ایران در روسیه اطلاعی نداشتند.
محمد جواد جمالی نوبندگان دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «من اطلاعیه را نخواندم و از جزئیات این موضوع خبر ندارم. بنابراین نمی‌توانم اظهار نظر کنم.» سید محسن علوی هم که تاکید داشت به هیچ عنوان مصاحبه تلفنی انجام نمی‌دهد، در رابطه با این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد. سایر اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز حتی اطلاعی از اطلاعیه منتشرشده توسط سفارت ایران در روسیه نداشتند.

>بازداشت و بازجویی از گردشگران ایرانی
این در حالی است که برخی رسانه‌های فارسی‌زبان آن طرف آبی به نقل از شاهدین عینی دلیل چنین اطلاعیه‌ای را شبه‌بازداشت‌های گردشگران و بازجویی از آن‌ها ذکر می‌کنند. یکی از این رسانه‌ها نوشته بود: «مسافرانی که روز شنبه پنجم‌مرداد با پرواز ماهان وارد فرودگاه‌ ونوکووای مسکو شده‌اند با تحمل پنج ساعت شرایط شبه‌بازداشت، توقیف گذرنامه‌ها، بازجویی‌های غیرمتعارف و رفتار توهین‌آمیز ماموران فرودگاه روبه‌رو شده‌اند. ماموران فرودگاه هنگام بررسی پاسپورت مسافران ایرانی گذرنامه اکثر آنها را توقیف و آنها را به سالنی محصور فرستاده‌اند و سپس بعد از رفتارهایی تحقیرآمیز به صورت تک‎تک از همه آنها بازجویی کرده‌اند.» در این گزارش ذکر شده که شاهدان، مسافران و گردشگران ایرانی می‌گویند این رفتار همواره با مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو صورت گرفته و می‌گیرد.
با این حال تاکنون اخباری در این باره از سوی وزارت امور خارجه یا سفارت ایران در روسیه مخابره نشده است. آفتاب یزد به زودی در گزارش‌های تکمیلی صحت و سقم این موضوع را بررسی خواهد کرد.