«همدلی» شکایت شورای عالی امنیت ملی از نمایندگان مجلس را بررسی کرد مدیریت تنش با آمریکا

همدلی| محسن فیض‌اللهی- با خروج ترامپ از توافق برجام، دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا بلندتر شد. ترامپ بارها اعلام کرده که آماده مذاکره با ایران است. در حالی که از برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی که حاصل سال‌ها مذاکره و ساعت‌ها گفت‌وگو بود خارج شده است.
با وجود این او همچنان ایران را متهم می‌کند که حاضر نیست با آمریکا مذاکره کند و نمی‌خواهد با آمریکایی‌ها سر یک میز بنشیند! بر خلاف همه حرف‌های غیرمنطقی و غیر واقعی که ترامپ بارها تاکنون بیان کرده، این سخن وی حقیقت دارد: ایران حاضر به مذاکره با آمریکا نیست.
امروز بسیاری از مردم ایران و حتی برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا ایران نمی‌خواهد بار دیگر با آمریکایی‌ها مذاکره کند و اساسا مذاکره ایران و آمریکا چرا تا این اندازه پیچیده شده است؟ با توجه به تجربه برجام باید گفت ایران حداقل یک بار با آمریکایی‌ها در خصوص برجام مذاکره کرده و طرف مقابل به صورت یک طرفه توافقات را لغو و به هیچ تعهدی پایبند نبوده است. اما دلایل جدی‌تری نیز در این زمینه مطرح است که باید برای افکار عمومی تبیین و شفاف‌سازی شود.
با وجود اظهار نظر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، برخی از سیاسیون از ضرورت مذاکره دم می‌زنند و همین امر اختلاف نظرها را بیشتر کرده است. در چنین شرایطی و با توجه به اینکه موضوع مذاکره مشخص نیست، دیپلمات‌های ایران نمی‌توانند پشت میز مذاکره‌ای بنشینند که ظاهری متفاوت با باطن آن دارد. نشستن پشت این میز به طور قطع شکست خواهد بود، به همین دلیل ایران نمی‌تواند و نباید تن به مذاکره در این شرایط بدهد.


این در حالی است که برخی از نمایندگان بر این باور هستند که محدودیت مذاکره تنها شامل ترامپ و دولت فعلی آمریکا است و برای دیگر سران کشور آمریکا، محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن بر عهده حسن روحانی است، از «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نماینده و عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و «الیاس حضرتی»، نماینده و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به دلیل «پیشنهاد مذاکره با آمریکا» شکایت کرده است. این در حالی است که آزادی بیان نمایندگانی که با رای مردم انتخاب شده‌اند، از مهمترین اصول یک نظام پارلمانی محسوب می‌شود.
ممنوعیت مذاکره
به گزارش ایلنا، حضرتی گفته است دلیل این شکایت، مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی درباره «ممنوعیت مذاکره با آمریکا» است که در آن گفته شده «نباید در مورد مذاکره [با آمریکا] حرفی زده شود.»
الیاس حضرتی در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران گفت:«در مصاحبه‌ای پیشنهادی برای مذاکره جمعی از سفرا و دیپلمات‌های با تجربه با ارکان مختلف حکومت آمریکا اعم از سنا، کنگره و احزاب تاثیرگذار این کشور را مطرح کرده بودم.»
وی در ادامه افزود: مقابله با فشار‌های سنگین خارجی را نباید بر دوش فقط یک نفر مانند آقای ظریف بگذاریم. آن جا برای مثال هم افرادی مانند آقای کمال خرازی را جهت بیان مواضع به حق جمهوری اسلامی پیشنهاد دادم. گفتم این افراد جلساتی بگذارند و صحبت‌ها را بیان کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی علیه من شکایتی مطرح کرد که قرار است فردا – امروز-در جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به آن رسیدگی شود.
وی تاکید کرد: علت این شکایت تخلف از مصوبه‌ای درباره ممنوعیت مذاکره با آمریکا عنوان شده در حالی که ما معتقدیم محدودیت مذاکره با دولت ترامپ وجود دارد، اما با بقیه نهاد‌های آمریکایی می‌توان مذاکره کرد.
حضرتی در ادامه گفت: ظاهرا شکایت برای مصوبه‌ای است که در آن گفته شده نباید در مورد مذاکره حرفی زده شود و باید گفت، این مصوبه فقط اعلان شفاهی شده است.
اشتباه شورای عالی امنیت ملی
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نیز در واکنش به شکایت شورای عالی امنیت ملی از وی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: حتما برای صحبت و ارائه توضیحات در جلسه هیئت نظارت حضور پیدا خواهم کرد.
وی افزود: موضوع شکایت شورای عالی امنیت را از خود در مصاحبه سخنگوی هیئت نظارت بر نمایندگان خواندم و بسیار متعجب شدم، زیرا آن‌ها بحث مدیریت تنش با آمریکا را در مصاحبه من با مذاکره با این کشور اشتباه گرفته‌اند.
این دومین بار در هفته‌های اخیر است که شورای عالی امنیت ملی ایران از یک نماینده مجلس شکایت می‌کند. پیشتر این شورا از حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم شکایت کرده بود.
ناگفته نماند که این اولین بار نیست که فلاحت‌پیشه درباره مذاکره با آمریکا یا مدیریت تنش با آمریکا حرف می‌زند، پیش از این نیز گفته بود: «بنده معتقدم که از بعد از راهپیمایی بزرگ ۲ بهمن ما با سیاستی که توام با اصلاحات ضدفساد و مدیریت سازنده در داخل باشد و همچنین تعامل سازنده با دنیا غیر از آمریکا می‌توانیم به تدریج شرایطی را فراهم کنیم که آمریکایی‌ها به سمت مذاکره با ایران بیایند.»
همچنین او چندی بعد از این اظهار نظر در صفحه توئیتر خود نیز نوشت: «ایران نیز برای مذاکره با آمریکا شرط تعیین کند. تبدیل کردن مذاکره به «تابو» در تمام سطوح، منافع ملت ایران را به بازیچه دول بی‌عرضه اروپایی کرده و منافقین و صهیونیست‌ها را صحنه گردان سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا کرده است».
مطهری: شکایت از نمایندگان خلاف قانون است
در این میان علی مطهری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طبق سوابق عدالت‌خواهانه‌اش شکایت از نمایندگان را به دلیل اظهار نظر در یک موضوع، خلاف قانون اساسی دانسته بود. او درباره شکایت شورای عالی امنیت ملی از نمایندگان گفت: این موضوع خلاف قانون اساسی است، زیرا هر کسی باید در اظهار نظر آزاد باشد.
مطهری، درباره مصوبه‌ شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوعیت صحبت از مذاکره با آمریکا و شکایت آنها از برخی نمایندگان گفت: از آقای فلاحت‌پیشه هم به همین خاطر شکایت کرده‌اند؛ این موضوع به نظر من خلاف قانون اساسی است. هرکسی در اظهارنظر باید آزاد باشد، سیاست کلی کشور ممکن است یک چیز باشد، اما هرکسی برای اظهارنظر باید آزاد باشد. اگر بخواهیم چنین فضایی ایجاد کنیم، این فضا فضای اختناق خواهد بود که این با قانون اساسی ما سازگار نیست. به نظر من آن مصوبه‌ شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ باطلی است و اصلا حرف درستی نیست؛ این موضوع می‌تواند مورد بحث گذاشته شود و هرکسی هم نظر خودش را بدهد، اما سیاست نظام هم مشخص است که آن به جای خود و بحث راجع به این موضوع هم به‌جای خود؛ نباید این دو را با هم مخلوط کنیم.
مطهری درباره محدودیت‌هایی که این اقدام شورای عالی امنیت ملی برای نمایندگان می‌تواند ایجاد کند، گفت: نماینده طبق اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی راجع به همه مسایل کشور می‌تواند صحبت کند، اصلا نمی‌توانیم او را محدود کنیم و باز هم می‌گویم که این مصوبه‌ شورای عالی امنیت ملی خلاف قانون اساسی است و شکایت‌شان وارد نیست.
محمد جواد جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس نیز گفت: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در زمان ریاست کمیسیون امنیت ملی پیشنهاد میز مشترک مذاکره بین ایران و آمریکا در قطر و عراق را داده است که آمریکا از این موضوع تبلیغ و سوءتعبیر کرده مبنی بر این‌که فشار‌ها به جمهوری اسلامی موثر واقع شده و ایران پیشنهاد مذاکره را پذیرفته است .
وی افزود: اظهارنظر‌های فلاحت‌پیشه درباره مذاکره ایران و آمریکا است که مغایر با سیاست نظام مبنی بر عدم مذاکره بین حکومت اسلامی ایران و آمریکا بوده است. بر اساس مصوبات ۷۱۶ و ۵۷۱ کمیته سیاست‌گذاری تبلیغات رسانه که وابسته به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران است، مطرح کردن هر نوع مذاکره با آمریکا ممنوع است. این ممنوعیت از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام شده است.گفتنی است متن این مصوبات تاکنون منتشر نشده است.