اعتراف ترامپ شکست ناپذیری ایرانیان در مذاکره

گروه سیاسی / «ایرانیان در برابر هر غاصبی دوام آورده‌اند.» این جمله پاسخ وزیر خارجه کشورمان به توئیت اخیر رئیس جمهوری امریکاست. محمدجواد ظریف در پاسخ خود به دونالد ترامپ همزمان که به او هشدار داد در فکر جنگ با ایران نباشد، تاریخ مقاومت ایرانیان در برابر هر گونه تهاجم خارجی را نیز یادآوری کرد.
دونالد ترامپ دوشنبه شب در توئیتی ادعا کرده بود: «تنها به خاطر داشته باشید که ایرانی‌ها هرگز در جنگی پیروز نشده‌اند اما هرگز در مذاکره‌ای هم شکست نخورده‌اند.» این توئیت دو پهلو ضمن آنکه اعتراف به قدرت دیپلماسی ایران است البته درون خود موضعی تهدیدآمیز هم دارد مبنی بر اینکه کاخ سفید  از راه دیپلماسی با تهران به خواسته‌های خود نمی‌رسد و لذا این پیام را ممکن است درون خود مستتر داشته باشد که راه‌های غیر دیپلماتیک و مشخصاً جنگ راه ناگزیر امریکاست. محمدجواد ظریف اما در پاسخ به این موضع امریکا هشدار داد که ایرانیان در برابر هر غاصبی دوام آورده‌اند.
وزیر خارجه ایران در توئیتی نوشت: «برای یک هزاره، ایرانیان در برابر هر غاصبی دوام آورده‌اند اما امریکا در مسیر رقم زدن بزرگترین شکست خود از زمان جنگ ویتنام، 7 تریلیون دلار هزینه کرده و رودخانه‌هایی از خون را در خاورمیانه جاری کرده است.» ظریف در ادامه با اشاره به اینکه دیپلماسی نوعی دوراندیشی بوده و ضعف محسوب نمی‌شود، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا خواست تا تاریخ جعلی و عطش تیم ب برای جنگ ابدی را نپذیرد.
ظریف در پاسخ خود یکبار دیگر به تیم «ب» اشاره کرده که شامل جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری امریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بن زائد ولیعهد امارات متحده عربی است. ظریف در سفر اردیبهشت ماه خود به نیویورک و در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز برای اولین بار به تیم «ب» اشاره و گفته بود که ترامپ خواهان جنگ با ایران نیست ولی اعضای این تیم او را تحریک می‌کنند. ظریف گفته بود: «همه آنها این تمایل را بروز دادند که می‌خواهند ایالات متحده را به یک درگیری (نظامی با ایران) بکشانند. من گمان نمی‌کنم که (دونالد) ترامپ رئیس ‌جمهوری امریکا خواستار چنین کاری باشد. من معتقدم که ترامپ کارزار انتخاباتی خود را با شعارهایی مبنی بر وارد نکردن امریکا به جنگی دیگر، پیش برد. اما معتقدم که نیّت ترامپ از کارزار فشار حداکثری علیه ایران، برای به‌زانو درآوردن و تسلیم شدن ما در برابر فشارها، محکوم به شکست است.»


ظریف 30 اردیبهشت ماه سال جاری هم به ترامپ و البته تندروهای جنگ‌طلب یادآوری کرده بود که چنگیز و اسکندر هم نتوانستند حکم به پایان ایران بدهند. او در پاسخ به این توئیت «اگر ایران می‌خواهد بجنگند این رسماً پایانش خواهد بود؛ هرگز دوباره امریکا را تهدید نکنید» نوشت: «دونالد ترامپ با تحریک تیم ب، امیدوار به دستیابی به چیزی است که اسکندر (مقدونی)، چنگیز (خان) و دیگر غاصبان نتوانستند به آن دست یابند. ایرانی‌ها برای هزاران سال پابرجا باقی مانده اند اما غاصبان همه کنار رفتند.» ظریف همزمان که تاب آوری ایرانیان در برابر تهاجم خارجی را یادآوری کرده و مواضع جنگ طلبانه را نیز نکوهش کرده، این پیام را هم به صورت برجسته مخابره کرده که دیپلماسی همچنان راه حل مناسب‌تر و کم هزینه‌تری برای حل و فصل اختلافات است. دیروز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری هم در واکنش به توئیت ترامپ نوشت: «درست این است که، ایرانی‌ها هرگز جنگ ناعادلانه‌ای را آغاز نکرده‌اند و هرگز مذاکره عادلانه‌ای را ترک نکرده‌اند.»
با این حال موضع اخیر رئیس جمهوری امریکا فارغ از هدف احتمالی که ممکن است پشت آن باشد، نوعی اعتراف به قدرت دیپلماسی ایران هم هست که چه بسا نمونه و مصداق مشهود آن در سال‌های اخیر مذاکرات منتهی به برجام و با محوریت محمدجواد ظریف باشد. ترامپ با همه خصومت‌های خود با ایران و ظریف به توانمندی تیم دیپلماسی ایران اعتراف می‌کند حال آنکه برخی جریان‌های سیاسی همچنان بهانه‌جویی‌های خود نسبت به ظریف و همکاران او را ادامه می‌دهند چنان که روز گذشته روزنامه کیهان در گزارشی، دولت و تیم دیپلماسی را متهم به ارسال پالس‌های ضعف به غرب کرد.

گـــفتار
یادآوری اشتباهات محاسباتی به ترامپ

علی نجفی
نماینده مجلس
آقای ظریف در پاسخ خود به ترامپ سه اشتباه محاسباتی او را به رخ کشیده است؛ اشتباه اول چیزی است که در محاسبه ترامپ از وضعیت و موقعیت ایران رخ می‌دهد. ظریف به او یادآوری می‌کند که واقعیت تاریخی توان ایران چیز دیگری است. مسأله دوم اما اشتباه محاسباتی درخصوص موقعیت امریکاست که با یادآوری شکست‌های این کشور در برابر کشورهایی که موقعیتی به مراتب شکننده‌تر از ایران داشتند، رخ داده و با این توصیف رویارویی با ایران هزینه‌های به مراتب بزرگتری برای آنها خواهد داشت و در نهایت آقای ظریف به ترامپ یادآوری می‌کند که با غلتیدن به آغوش تندروها نمی‌تواند به موفقیتی برسد.