گزینه‌های لندن و تهران برای حل و فصل بحران نفتکش‌ها

شبکه تلویزیونی الجزیره در برنامه «ما وراء الخبر» (آن سوی خبر) «گزینه‌های احتمالی ایران و انگلیس برای حل و فصل بحران نفتکش‌ها» را از نگاه خاص خود مورد بررسی قرار داد.
«حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، در پیامی توییتری نوشت: «غیرممکن است مبادله پایاپایی برای کشتی‌های توقیف شده انگلیسی و ایرانی، آن‌گونه که رسانه‌های انگلیسی پیشنهاد می‌کنند انجام شود.»
وی افزود: «انگلیس کشتی حامل سوخت ایران را به طور غیرقانونی توقیف کرده است، این در حالی است که کشتی انگلیسی به دلیل تخطی از برخی مقررات مهم حفاظتی/امنیتی در تنگه هرمز توقیف شده است.»
به گزارش ایسنا، این اظهارات سفیر ایران در لندن به دنبال اظهارات دیروز دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس مطرح می‌شود که درباره آزادسازی کشتی ایرانی در برابر آزاد شدن کشتی انگلیس، گفته بود: «موضوع نوعی مبادله پایاپای نبوده بلکه قانون بین‌المللی و حمایت از قوانین سامانه قانونی بین‌المللی است و این چیزی است که ما بر سر آن پافشاری خواهیم کرد.»


علاوه بر این، «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان روز یک شنبه در مورد تحولات رخ داده در روابط ایران و انگلیس در طی روزهای اخیر و اقدام غیر قانونی این کشور در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق تصریح کرد: انگلیسی‌ها به صورت غیر قانونی نفتکش ایرانی را متوقف کرده‌اند و این یک راهزنی دریایی است.
برنامه «آن سوی خبر» الجزیره با توجه به اظهارات وزیر خارجه انگلیس که رویکرد تنش زا با ایران را در پیش گرفت و احتمال حل و فصل بحران میان تهران و لندن را از بین برد، تحولات اخیر خلیج فارس را مورد کنکاش قرار داد.
در همین راستا «علی اکبر دارینی» پژوهشگر مسائل ایران گفت: سیاست دولت جدید انگلیس به رهبری نخست وزیر بوریس جانسون دنباله رو سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است. 
دارینی افزود: جانسون در صدد نزدیک شدن به ترامپ است زیرا رئیس جمهوری آمریکا به او در صورت خارج شدن از اتحادیه اروپا قول انعقاد یک قرارداد بزرگ تجاری داده است و به همین دلیل جانسون هم اکنون به دنبال یافتن راهی برای خارج شدن از اتحادیه اروپا است. این پژوهشگر در توجیه تهدید ایران مبنی بر کاهش تعهدات هسته ای خود در صورت در امان نماندن منافعش گفت: قوانین بین‌الملل از انگلیس می‌خواهد تا در سایه توافق هسته ای با ایران و حمایت از فرآیند فروش نفت به تعهداتش احترام بگذارد اما لندن این قانون بین‌المللی و توافق هسته‌ای تصویب شده از سوی شورای امنیت را با به گروگان گرفتن نفتکش ایرانی نقض کرد.
  لحن تنش زا
وارمانفارمایان استاد امور خاورمیانه در دانشگاه کمبریج نیز به نوبه خود با اشاره به شانه خالی کردن اتحادیه اروپا از پیشنهاد انگلیس مبنی بر تشکیل یک نیروی دریایی اروپایی جهت حمایت از کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس گفت: قوانین اتحادیه اروپا در مورد انگلیس صدق نمی‌کند.
استاد مزبور افزود: نخست وزیر انگلیس به دلیل دنباله روی از سیاست ترامپ در مورد ایران در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است و اتحادیه اروپا به همین دلیل از او انتقاد می‌کند. از سوی دیگر «عبدالله باعبود» کارشناس مسائل خاورمیانه و خلیج فارس از وجود توافق میان دولت جدید انگلیس و دولت ترامپ سخن به میان آورده و خاطر نشان کرد: جانسون همچون ترامپ از شیوه لحن تنش زا در ابتدا و کاهش بخشیدن به این لحن در انتها استفاده می‌کند. وی گفت: نمی‌توان به طور قاطع گفت که انگلیس خواهان شدت بخشیدن به بحران با ایران است بلکه هنوز در مرحله آزمون و خطا بسر می‌برد. این کارشناس بر وجود کانال‌های گفت وگو میان تهران و لندن جهت حل و فصل دوستانه این بحران تاکید کرد. باعبود در ارتباط با موضع ایران در حال حاضر معتقد است که تهران هم اکنون در تنگنا قرار گرفته و به همین دلیل مجبور است تحریم‌های آمریکایی را به عنوان یک واقعیت بپذیرد هر چند سعی دارد از آنها رهایی یابد و به تنش زایی متوسل شود و همین امر باعث شده تا خطر وقوع جنگ در منطقه همچنان جریان داشته باشد.