گاهی صحنه اجرا را با مسابقه بوکس اشتباه می‌گیرند

بیژن بیرنگ درباره وضعیت این روزهای تاک‌شوهای تلویزیون معتقد است: گاهی صحنه اجرا با مسابقه‌های ورزشی مثل بوکس اشتباه گرفته می‌شود و صحنه گلادیاتوری نیست! چرا که صحنه اجرا صحنه مودت و دوستی و صحنه‌ به نتیجه رسیدن در مورد آن موضوع است. صحنه‌ جنگ نیست.
بیرنگ که تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجموعه‌هایی چون «خانه سبز»، «همسران»، «چاق و لاغر» و «دنیای شیرین دریا» را در کارنامه دارد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ لزوم حفظ مجریان تلویزیون به عنوان سرمایه‌های صداوسیما، اظهار کرد: ما دو نوع مجری برای تلویزیون می‌توانیم تعریف کنیم؛ مجری‌هایی که برنامه روتین در تلویزیون دارند، مثل مجری برنامه «به خانه‌ برمی‌گردیم» که سال‌هاست سرجایش است یا مجریان اخبار. یکسری برنامه‌ها هم هستند که به مناسبتی ساخته شده‌اند. دنیای مجریان هم مثل دنیای بازیگران است. در یک مقطعی در اوج هستی و در مقطعی کمرنگ و در نهایت حدف می‌شوی. اما یک جنس مجریانی هم داریم که شومن هستند، مثل آقای رضا رشیدپور.
او که در سال 93 برنامه «عشق تعطیل نیست» را در شبکه نمایش خانگی کارگردانی و اجرا کرد، درباره‌ نحوه استفاده از مجریان تلویزیونی گفت: من شخصا سال‌هاست که دوست دارم دوباره اجرا کنم. فکر می‌کنم در زمینه خاصی توانایی اجرا در تلویزیون را دارم. ولی خب شاید سلیقه و برنامه‌ریزی سازمان صداوسیما در طول زمان به طرف کارهای خاص می‌رود و خود به خود بیژن بیرنگ کارایی خودش را از دست می‌دهد؛ در حالی که ممکن است به آن جنس برنامه احتیاج باشد. الان جای یک برنامه اجتماعی که سرگرم‌کننده باشد و هم مسائل را مطرح کند، کمرنگ است. من نمی‌دانم چه اتفاقی در تلویزیون می‌افتد. مثلا در مورد خود من بلافاصله مساله‌ای که مطرح می‌شود، اسپانسر است. برنامه‌سازی در زمینه‌ تاک‌شو نیز جزو آن دسته برنامه‌هایی است که هزینه‌بر است.
این کارگردان و تهیه‌کننده با اشاره به اینکه راه‌اندازی برنامه خوب در تلویزیون به طراح یک برنامه برمی‌گردد، یادآور شد: تلویزیون باید نگاه کند که به چه نوع برنامه‌هایی در آنتن احتیاج دارد که به قول قدیمی‌ها جنسش جور باشد. آن موقع است که آدم‌ها کارایی پیدا می‌کنند و دوباره می‌توانند کار کنند. اما اگر این نوع نگاه را نداشته باشد و به سمت کارهایی برود که نگاه خاص دارد، مشخص است که عده‌ دیگر امکان کار کردن پیدا نمی‌کنند. بخشی از برنامه به مجری مربوط می‌شود اما بخش مهم برنامه به طراحی خوب مربوط می شود.


وی درباره اینکه آیا از سوی تلویزیون پیشنهاد جدیدی به وی نشده است، اظهار کرد: پیشنهادات زیادی به من می‌شود، اما ظاهرا پول آنها تامین نمی‌شود. ما همیشه دلمان می‌خواهد کار کنیم ولی آن بخش که به مسئله بودجه مربوط می شود، به اولویت‌هایی برمی‌گردد که سازمان صدا و سیما برای خودش تعریف می کند.
نویسنده «محله برو بیا» و «محله بهداشت» با اشاره به اینکه خیلی از مجریان قدرتمند قدیمی تمایل به اجرا در تلویزیون دارند، گفت: آدم‌ها کنار اجرا مشکلات دیگری هم دارند. مشکلاتی که گاهی به این برمی‌گردد که اصلا به آن فرد مجوز حضور در تلویزیون را می‌دهند یا نه؛ حال به دلایل درست یا غلط، کسی نمی‌داند. گاهی آدم‌ها در سلیقه صداوسیما نیستند.
بیرنگ با اعتقاد بر اینکه جای برخی مجریان قدیمی در تلویزیون خالی است، مطرح کرد: قاعدتا تلویزیون در زمینه‌ اجرا یک بازنگری دوباره می خواهد. امکانات بالقوه‌ای که می‌تواند بالفعل دربیاید را دوباره مرور کند. برنامه‌ریزی کند و برنامه‌هایی را طراحی کند که آدم‌ها بتوانند درست سرجای خود قرار بگیرند. کمی هم تسامح می‌خواهد. آنقدر در زمینه اجرا دست و بالمان باز نیست که زیاد ولخرجی کنیم. در دنیا صدها هزار بازیگر توانا وجود دارد، ولی اگر شما تعداد آدم‌هایی که شومن هستند و اجرا کنند را بخواهید بسنجید، گاهی می‌بینید که به تعداد انگشتان دست هم نیست. اجرا کار پیچیده و بسیار سختی است و آدم هایی که می توانند اجرا کنند آدم‌های معدودی هستند که باید توانایی خاصی داشته باشند. اگر نگاه کنید، می‌بینید که آدم‌هایی که این ویژگی را می‌توانند داشته باشند چقدر محدودند. هم نویسندگی هم کارگردانی و هم در لحظه اجرا کنند و موضوع برانامه را جلو ببرند. به همین دلیل کار سخت و پیچیده‌ای است اما افرادی هستند که ارزش‌های بالایی در رسانه دارند و گاهی با رفتن و یا فوت اینها همیشه جایشان خالی می‌ماند. به ویژه در تلویزیون که تاک‌شو و اجرا جزو فرمت‌های اصلی‌اش است.
این تهیه‌کنده با بیان اینکه تلویزیون نباید به سرمایه‌های خود، مصرفی نگاه کند، گفت: تلویزیون باید از مجریان خود بهینه و درست استفاده کند. به هرحال خیلی‌ها در جای خود می‌توانند توانایی خاصی داشته باشند. امیدوارم مجریان قدیمی دوباره برگردند و اجرایشان را ببینیم.
بیرنگ در پایان با بیان اینکه آرزویش اجرای دوباره در تلویزیون است، درباره‌ وضعیت مجریان و برنامه‌های تاک شو در تلویزیون گفت: یک شومن خوب ویژگی‌های بسیار خاصی می‌تواند داشته باشد. ادب رسانه‌ای یکی از این ویژگی‌هاست که باید دارا باشد و اینکه مهمان برنامه، واقعا باید مهمانش باشد. درست نیست مهمانی را دعوت کنیم و یک‌دفعه بخواهیم خدای ناکرده اذیتش کنیم. چرا که صحنه اجرا صحنه مودت و دوستی و صحنه‌ به نتیجه رسیدن در مورد آن موضوع است. صحنه‌ی جنگ نیست. گاهی صحنه اجرا با مسابقه‌های ورزشی مثل بوکس اشتباه گرفته می‌شود و  صحنه‌ گلادیاتوری نیست. مجری باید خیلی متعادل باشد اما اینگونه نیست. در تاک شو نباید به کسی توهین شود و مهمان باید محترم باشد.