همتی: طی یکسال اخیر 27 میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازگشته است


 به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی با‌اشاره به تعمیق تدریجی سامانه نیما اظهار داشت: از مردادماه سال گذشته تاکنون معادل 27.5 میلیارد دلار ارز درسامانه نیما عرضه شده است که سه میلیارد دلار آن واردات در مقابل صادرات خود و غیر بوده است.
وی با بیان اینکه این حجم از عرضه ارز با 74 هزار مورد عرضه در سامانه تحقق یافته است، افزود: این حجم از عرضه ارز عمدتاً توسط صادرکنندگان موجب 108 هزار مورد تأمین واردات به میزان حدود 22 میلیارد دلار شده است و بقیه نیز صرف تسویه تعهدات بانک‌ها شده و یا در جریان اقدام برای تأمین است.
رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد: بیش از 46 میلیارد دلار مبادله در سال اول فعالیت سامانه نیما نقش مهمی به این سامانه در مبادلات تجارت خارجی کشور داده است.
گفتنی است، حدود یکماه پیش فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی در زمینه میزان ارز بازگشته به کشور گفته بود: «براساس آخرین آمارها تا امروز بیش از 18.5 میلیارد دلار ارز صادراتی مربوط به سال گذشته و امسال به کشور بازگشته است.»


البته موارد نقصی هم وجود داشته، چنانچه محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت یکماه پیش گفته بود: «در سال گذشته شش هزار و 447 صادرکننده اقدام به  5.4 میلیارد دلار صادرات کردند که این صادرکنندگان پیش از این هیچ‌گونه سابقه صادراتی نداشته‌اند و 4.7 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات این افراد به کشور بازنگشته است.»
با این حال، با توجه به ارقامی که از سوی مسئولان ارائه شده، می‌توان گفت طی یکماه گذشته حجم ورودی ارز به کشور رقم قابل ملاحظه‌ای بوده که در نوع خود حاکی از موفقیت بانک مرکزی در بازگرداندن ارز به کشور می‌باشد.
افزایش ورود ارز و تاثیر آن بر کاهش قیمت دلار
در طول یکسال گذشته که عبدالناصر همتی بر مسند ریاست بانک مرکزی تکیه زده، نرخ ارز علیرغم تلاطمی که داشته، تقریبا به یک ثبات قابل قبولی رسیده است، یکی از راه‌های کاهش نرخ ارز نیز همین افزایش ورود ارز به کشور بوده که توانسته عرضه ارز را افزایش دهد.
چندی پیش نیز همتی از جایگزین شدن ارز صادراتی به جای ارز نفتی خبر داد و اعلام کرد شوک ارزی تخلیه شده است؛ خبری که همان طور که پیش‌بینی می‌شد حاکی از بازگشت ثبات و آرامش به بازار ارز، و در پی آن، کاهش حباب نرخ ارز –به نحو محسوسی- بود.
در این زمینه، محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران گفته بود: «به نظر می‌رسد همانطور که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز‌اشاره کرده‌، منابع ارزی کشور ظرف هفته‌های گذشته بهبود یافته و درآمدهای ارزی کشور بهتر شده که این امر، دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار را بهتر از گذشته پر کرده است.»
یکی دیگراز عوامل تأثیر گذار در بازار ارز که موجب ادامه روند ریزشی قیمت دلار شد، کاهش فاصله قیمتی بین بازار آزاد و بازار نیمایی در آستانه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی بود.
پیش از آغاز سال 98، فاصله این دو نرخ بالای 40 درصد بود، ولی با ثبات نسبی دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ در سامانه نیما، شکاف آنها به حدود 10 درصد هم رسید.
از سوی دیگر، بانک مرکزی درخصوص راه‌های بازگرداندن ارز نیز تسهیلاتی قائل شد، چنانچه چندی قبل احمدرضا فرشچیان، عضو اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: «خوشبختانه در یکی دو ماه آخر سال گذشته بانک مرکزی درخصوص نحوه بازگشت ارز صادراتی تعاملاتی داشت... در آخرین تعاملاتشان با صادرکنندگان اعلام کردند هرطور که می‌توانند ارز صادراتی‌شان را برگردانند.»