کاهش قیمت ارزو افزایش مجدد قیمت مسکن!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: در حالی که قیمت دلار همچنان روند کاهشی پیدا کرده تا جایی که روز گذشته قیمت ارز در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی کاهش یافته و به ۱۱ هزار و ۷۰۲ تومان رسیده، اما قیمت مسکن در تیرماه در برابر این کاهش همچنان مقاومت می‌کند و حتی افزایش نیز یافته است. دلار در تیرماه امسال ریزش چشمگیری داشت.روند افت قیمت دلار همچنان ادامه دارد که باید به تبع این امر سایر بازارهای مالی نیز افت قیمتی داشته باشند.اما بازار مسکن در برابر افت قیمت دلار در تیرماه مقاومت نشان داده و حتی افزایش قیمتی نیز داشته است.
گزارش وزارت راه حکایت از افزایش ۱.۴ درصدی قیمت مسکن در تیرماه امسال نسبت به خرداد ۹۸ دارد. تعداد معاملات مسکن در تیرماه امسال نسبت به تیر سال گذشته ۶۳.۷ درصد کاهش یافته است.مطابق جدیدترین آمار منتشر شده وزارت راه و شهرسازی در تیرماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در تیرماه امسال به 13 میلیون و 615 هزار تومان افزایش یافته که در مقایسه با ماه پیش از آن (خرداد 98) بالغ بر 1.4 درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات صورت گرفته در تیرماه 4260 فقره بوده که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 20 و 63.7درصد کاهش یافته است. مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی (معاونت امور مسکن و ساختمان) در تهران در تیرماه امسال 4260فقره قرارداد در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63.7درصد کاهش یافته است.
افزایش قیمت مسکن در تیرماه امسال در حالی رخ داده که قیمت دلار طی همین ماه ریزش چشمگیری داشته و به نظر می‌رسد این ریزش نتوانسته بازار مسکن را تکان دهد.این در حالی است که متولیان حوزه مسکن همچنان امیدوار به کاهش قیمت مسکن هستند و عنوان می‌کنند که قیمتها کاهش یافته اما آمارهای رسمی دولتی خط بطلانی بر سخنان مسئولان است.
وزیر مسکن در 30 تیرماه امسال گفت: قیمت مسکن افت کرده، روند شتابان رشد آن کند شده و کاهش چشمگیر قیمت‌ها در منطقه پردیس نشان می‌دهد که یک وادادگی در حوزه مسکن رخ داده است. وی گفت که بر اساس اطلاعات رسیده روند رشد قیمت مسکن در ماه جاری متوقف شده است. این در حالی است که آمار رسمی خود وزارت راه نشان از رشد 1.4 درصدی قیمت مسکن در همین ماه تیر دارد و برخلاف گفته وزیر نه تنها روند رشد قیمت متوقف نشده، بلکه رشد نیز داشته است !
در این زمینه حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه املاک تهران چندی پیش به آفتاب یزد گفت که بازار مسکن یک بازار مقاوم‌تر نسبت به بازار ارز است و به عبارت دیگر تاثیر پذیری آن برای کاهش قیمتها زمانبر است. اصولا سرمایه‌ها‌یی که در این بازار وارد می‌شود با توجه به میانگین آن بالا بوده و بین 600تا 700میلیون تومان است. اما بازار ارز از 4میلیون تومان سرمایه در آن وارد می‌شود و تا 100میلیون تومان سرمایه هم جریان پیدا می‌کند. وی ادامه داد: بازار ارز ممکن است از یک صبح تا شب قیمتها در آن بالا و پایین شود، اما بازار مسکن این خصوصیات را ندارد و تاثیرگذاری قیمتها در آن طولانی مدت است. بنابراین سخنان مسئولان برای کاهش قیمت مسکن آن هم در این مدت کوتاه درست نیست و آمار رسمی وزارتخانه متبوع آقای وزیر مسکن بیانگر نادرستی سخنان ایشان است.
سایر اخبار این روزنامه
تبادل نفتکش‌ها آبروی انگلیس را می‌برد آفتاب یزد _ رضا بردستانی: حوالی ساعت 10:30 صبح روز سه شنبه 7 خرداد 1398 در واحد شماره 2701 برج آرمیتا در سعادت آباد تهران، پنج گلوله‌ای که از یک قبضه کلت کمری شلیک شد، محمد علی نجفی و خصوصی ترین مسائل شهردار اسبق تهران را به صدر اخبار رسانه‌های کشور آورد. >سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد پر فیشر جای خود را در ساز و کار مالی معروف به اینستکس به برند اِربل، سفیر پیشین آلمان در ایران (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳) داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گفته می‌شود دلیل این جایگزینی اشراف برند اربل به مسائل منطقه است. تاثیر بازی‌ها در نحوه زندگی اگر خلبان، آقا هم بود این حرف‌ها را می‌زدید؟ چرایی رد پیشنهاد ظریف توسط آمریکا طرف مقابل از خدا می‌خواهد در انتخابات شرکت نکنیم لب تاپ هم کالای لاکچری شد! کاهش قیمت ارزو افزایش مجدد قیمت مسکن! ویژه‌خواری در کف خیابان! اصلاح‌طلبان به‌اندازه وسع‌شان به مردم وعده دهند حکایت رپرتاژ تلویزیون و گوشت گربه! آمانو ترور شد؟ استقلال حزبی در تعامل با اصلاح طلبان اولویت ماست اگر خلبان، آقا هم بود این حرف‌ها را می‌زدید؟ تقسیم عادلانه منابع فرهنگ لاکچری بازی