بنزین به ایستگاه صادرات رسید

در حالی که با راه اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تثبیت تولید بنزین از این پالایشگاه بزرگ، کشور نه تنها در تولید بنزین خودکفا شده، بلکه روزانه حدود 12 میلیون لیتر هم مازاد تولید دارد، قرار است اولین اطلاعیه برای فروش بنزین در بورس به منظور صادرات، به زودی منتشر شود. طبق اخبار منتشرشده قرار است این محموله به افغانستان صادر شود و حجم آن  10 هزار تن است.
صادرات از طریق بورس به افغانستان
در این باره فارس نوشت که به زودی اطلاعیه اولین عرضه بنزین صادراتی توسط بورس انرژی منتشر می‌شود. این گزارش حاکی است، مقصد این بنزین افغانستان تعیین شده و حجم آن 10 هزار تن است که روز چهارشنبه در بورس انرژی به خریداران عرضه خواهد شد. این محموله بنزین با اکتان 91 به صورت ارزی و ریالی عرضه خواهد شد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن از این به بعد هر هفته این عرضه تکرار خواهد شد. این گزارش حاکی است همه متقاضیان ایرانی و خارجی می‌توانند در این عرضه شرکت کنند.
چقدر بنزین مازاد داریم؟


گفتنی است سومین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس، زمستان گذشته راه اندازی شد. هر فاز این پالایشگاه 12 تا 15 میلیون لیتر در روز بنزین تولید می کند که با تثبیت فاز سوم و در نظرگرفتن تولید دیگر پالایشگاه های کشور، حجم تولید بنزین کشور به 105 تا 107 میلیون لیتر در روز می رسد. این در حالی است که طبق اعلام صادق آبادی مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی، متوسط مصرف بنزین کشور در سال 97 حدود 87 میلیون لیتر در روز بوده است که احتمالا امسال به 94 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. به این ترتیب میزان تولید حدود 11 تا 13  میلیون لیتر در روز بیشتر از مصرف است که با احتساب ذخایر و ...، مقادیری برای صادرات باقی خواهد ماند.